• EhjärtaK = sant

SPA-Terapeut?

Är det någon som är utbildad (och jobbar) som SPA-Terapeut av er tjejer här på BT?

Jag har blivit lite nyfiken på den här utbildningen och skulle gärna höra lite, av er som jobbar som det, vad ni har att säga om utbildingen resp. arbetet.

Vilken utbildning har ni gått?
    För/nackdelar?
    Hur ser arbetsmarknaden ut?
    Övrigt?!

Obs! jag menar inte den kombinerade hudterapeut/spautbildningen, utan endast spa-terapeututbildningen.

Jag är jätte glad om någon vill svara .

• Svar på tråden SPA-Terapeut?
  • Celeste

Jag är inte spa-terapeut själv men min m2b´s syster är det. Hon gick sin kurs på Axelssons i Stockholm för 1,5 år sedan. Hon var nöjd med utbildningen. Lektioner varvades med praktik i deras elevspa vissa dagar i veckan men även kvällar förekom. Utbildningen var en termin och man står för utbildningskostnaden själv, runt 20.000:- om jag inte minns helt fel.
    Efter utbildningen har det väl varit så där med jobb. Många ställen kräver att man är egen företagare, om man tex vill hyra ett rum hos andra tex frisörer. Det är också ganska svårt att få jobb, i alla fall på heltid. Men det är säkert helt beroende på var man bor. Får man deltidsjobb så är det ju oftast kvällar och helger man får jobba.
    Hon tycker att det är roligt men funderar nu på att läsa vidare då många kräver att man är utbildad hudterapeut.

Hoppas att det hjälpte dig något!

//C

• EhjärtaK = sant

Celeste:
    tack snälla för infon! Det är absolut till hjälp. Får man fråga var din m2b:s syster bor någonstans? Själv bor jag i Stockholm och har ingen aning om hur arbetsmarknaden för den branschen ser ut här.

Det är axelsons utbildning som jag har kollat på, men jag var just rädd att man nästan "måste" utbilda sig även till hudterapeut för att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Jag är tyvärr inte så jätte intresserad av att utbilda mig till hudterapeut.

Fler som har erfarenheter?!

• Celeste

Hon bor i Linköping.
    I Stockholm tror jag absolut att marknaden är mycket bättre.
    Har en kompis som utbildar sig till hudterapeut just nu och där verkar det finnas jobb. Som spaterapeut kan man kanske känna sig lite begränsad, att man inte får utföra alla behandlingar.
    Har man ett eget företag registerat eller en enskild firma är nog allt lite lättare. Då kan man ju hyra ett rum hos andra som sysslar med liknande saker och sköta sin egen bokföring. Däremot blir man ju väldigt beroende, vad händer om man blir sjuk? Sen jobbar man ju när de flesta andra är lediga. Man kan ju också senare läsa vidare korta kurser inom tex massage för att utöka sina kunskaper.
    Gå också in på www.beautyschool.se, de har också bra utbildningar. Jag har varit på deras elevmottagning. Ring och boka ett möte, de kan ge dig mycket värdefull information och svara på alla dina frågor.
    Lycka till!

//C

• EhjärtaK = sant

Tack ännu en gång! Jag skall kolla på länken som du bifogade.
    Jo, jag har funderat på det här med att vara egen-företagare och vet inte riktigt om det är min grej. Det är som sagt jätte bra med andras tankar och funderingar - då tänker man verkligen till .

Jag skulle kunna tänka mig att komplettera spa-terapeut och massage (förutom det som ingår i spa-terapeututbildnignen). Jag skall faktiskt gå en kortare kurs på axelsons snart, så jag skall passa på att fråga dem om sådant man kan behöva veta!

• Blingbling

Hej!

Maila mig så kan jag berätta lite mer om hudvård och eget företag.
    Älskar mitt jobb och tycker absolut att du ska satsa på det!
    =)

petrarq@hotmail.com

Svar på tråden SPA-Terapeut?