Hur länge räcker....
Hur länge räcker era mascaror?
Jag är så dålig på att veta när det är dags att köpa en ny!
Jag använder Dior Show. ni som använder samma hur ofta byter ni?
// Elektra03
Hur länge räcker era mascaror?
Jag är så dålig på att veta när det är dags att köpa en ny!
Jag använder Dior Show. ni som använder samma hur ofta byter ni?
// Elektra03
Jag byter efter max 2 månader. (Är känslig med hudprodukter och det är inte kul att svullna upp bara för att man slarvar)
Tror att man ska byta oftare av hygeniska skäl, men jag köper Estée Luaders oftast och de är så dyra, samt att jag aldrig hinner göra slut på dem eftersom jag sminkar mig max 3ggr/vecka.
Oj! Jag har nog mina mascaror i 5-6 månader, ibland längre! Men jag är inte känslig eller har ont av olika produkter. Är man det bör man nog byta oftare.
Okej! Jag sminkar mig varje dag, borde kanske byta lite oftare då!
3-4 månader använder jag dem sen åker de oavsett om det finns kvar produkt. Jag vill inte få ögonproblem av gamla produkter och kollar regelbundet så inget i sminket luktar eller känns äckligt, ofräscht eller gammalt. För att slippa äckliga applikatorer följer jag ett tips som en makeupartist på tv delade med sig av...använd fingarna för att applicera - dem kan du ju tvätta så de är helt rena inför varje applicering. Masccaraborsten tvättar jag av med makeup-rengöring då och då så den håller sig fräsch.
Vad jag har hört av mina tärna, som är lite av expert på smink, så ska man bara använda det i 3 månader, sen ska man slänga det, för då är det inte bra
Å jag har hört varje månad... så det är lite varierande vad vi vet... nån som vill leta reda på riktiga rekommendationer?
jag är för lat ;)
Tack för alla svar!
Jag har hört att man skall byta mascara var tredje måndad.
jag har också läst och hört att man ska byta var tredje månad, efter tre månader har det samlats för mkt bakterier både i behållaren och på borsten. och det har inte med ögonens känslighet att göra, man kan få exempelvis hornhinneinflammation oavsett om man har lättirriterade ögon eller inte. smink är hygienprodukter, glöm inte det tjejer! :)
Mascaror håller i 6 månader. De har ju börjat med "datumärkning" på smink och det gäller ju xx antal månader från man har öppnat den. Min diorshow som jag använder varje dag räcker ungefär 6 månader, sen köper jag en ny.
Thanks Gable!
Vassego!
jag byter typ kanske tt par gånger om året...ibland har jag den hela året...fy på mig men jag känner inget obehag
Ska jag skrämma upp er ordentligt...
Använd inte mascara längre än TRE månader pga som tidigare skrivits pga av bakteriesamlingar och liknande PLUS att man kan faktiskt få mindre trevliga sjukdomar som man inte vill ha i ögonen..
Vill ej skriva ut vad men fråga experter när ni köper mascaran. Och låna ALDRIG någon annans mascara..
I senaste nummret av KICKS tidningen är det ett helt uppslag med "bäst före" råd på smink. Där står att:
en mascara ska bytas efter 6 månader
en makeupsvamp efter 1 månad,
läppglans och flytande eyeliner 1år, läppstift 1,5 år,
cremeskugga, foundation, ögonpenna, cremerouge, cremefoundation 2år,
tills de tar slut håller ögonskugga, puder, puderrouge.
Men att använda fingrarna tror jag bara förkortar hållbarheten, även om man tvättar händerna så finns det ju massor med bakterier under naglarna och så, nej jag tror på att använda aplikatorer av bra kvalite och tvätta de regelbundet!
Sen ska man väl naturligtvis byta ut grejer som luktar konstigt, smular sig eller har skurit sig, även om de inte "gått ut". Sunt förnuft rules!