Någon som varit i Barcelona?
Vi ska till Barcelona i slutet av januari på en romantisk weekend, men har inte så bra koll på billiga och mysiga boenden där.
Är det någon som kan tipsa om något bra?
Kram
Skrutt
Vi ska till Barcelona i slutet av januari på en romantisk weekend, men har inte så bra koll på billiga och mysiga boenden där.
Är det någon som kan tipsa om något bra?
Kram
Skrutt
Vet inget billigt och bra, men vi har bott pa Claris (?), och det var super!
Kolla på www.totalstay.com
De har hotell i alla prisklasser i de flesta större städer. Jag bokade via dem när jag skulle till London och det funkade jättebra! Lycka till!
Om ni kan tänka er att bo på Hostel kan jag rekommendera Suite Gaudi. Billigt, enkelt men mycket fräscht och det ligger helt suveränt på Rambla Catalunya.
www.barcelonaby.com/suitegaudi/pages/profile.htm
Vi bodde på hotel Suizo i de gamla kvarteren. Väldigt trevligt och mysigt tyckte vi. Men smått. Då var det ganska billigt, men jag tror att de renoverat sedan dess och då har priserna förmodligen gått upp. Vi hade en pytteliten balkong där vi satt på varsin pall och kollade när nattsuddarna gick omkring.
Kolla in Gat Raval Hostel www.barcelona-30-per-night.com/cgi-bin/map.pl&lang=EN
När vi var där (det var dock två år sedan) var det super bra. Billigt, rent och fräscht, mycket centralt. Kan även tipsa om restaurangen "Agua" som ligger nere vid strandpromenaden (där var jag förra veckan), men boka bord! Priser som på en bra krog i Sverige. Hoppas att ni får trevligt!
Vi bodde på Rivoli Ramblas för två år sedan. Det ligger mitt på Ramblan. Det är ett jättefint hotell men det är mycket liv på nätterna om man bor som vi med fönstren mot gatan.
akta er lite för stadsdelen Raval, det är mest kriminalitet i hela Barcelona... vet folk som har blivit nedslagna och rånade. I övrigt är B-lona den mest fantastiska staden i hela europa!!!
Tack för alla tips, ska genast kolla upp dom!
Tips på saker man inte får missa?
Kram
Skrutt
Barcelona är en helt underbar stad! Vi gifte oss där i maj i år med släkt och vänner på plats. Det finns hur mycket som helst att se och göra och shoppa. Köp någon guidebok t ex First Class Barcelona om det är första gången ni ska dit.
Hej,
Barcelona är en superhärlig stad, var själv där på bröllopsresa i somras. Akta er för La Rambla bara, där finns bara jättedyra och tråkiga turist saker och tiggare.
Rekommenderar en picknick i någon av parkerna, ett dopp i havet och den spanka lunchen (tre rätters mycket billigt).
Bra hotell kan ni söka efter på www.hotels.com
Elin1 - håller med om Las Ramblas. Det var den absolut största, och faktiskt enda, besvikelsen på vår resa. Vi tog oss därífrån så snabbt som möjligt.
japp, undvik ramblan (som alltså INTE är samma sak som rambla catalunya... )
En sak som jag har tänkt att göra varje gång jag har varit i Barcelona men det har aldrig blivit av är att åka upp på Tibidabo och åka pariserhjul. Det måste vara värsta utsikten!!
Om ni inte har varit i Barcelona tidigare är ett annat tips att åka turistbuss, man kan köpa en biljett och åka tre olika rutter, de är bra och det är härligt att sitta på övervåningen på dubbeldäclkaren och njuta i solen (om det är fint väder alltså).
Man kan också åka linbana från hamnen upp till Montjuic, också fin utsikt!
En annan sak som visserligen är ganska "turistig" men ändå lite kul tycker jag (särskilt om man gillar arkitektur) är att gå på Poble Espanyol, som är liksom byggnader från olika regioner i Spanien uppbyggda som en liten "stad".
Alltså det finns många tips men det är svårt att "misslyckas" med Barcelona; det är en stad som har allt: bra shopping och mysiga restauranger, hav, berg, olika stadsdelar som har olika karaktär...
Hotel Barcel, tror jag det hette, som vi bodde på. Billigt, ca 60 euro per natt/rum. Rakt ovanför centralstationen. Ta tåget direkt från flygfältet , stig av på centralstationen, ta hissen upp till hotellet.(Det hörs inte till hotellet av tågen, om man tror det)
Ramblan har tråkiga restauranger tyckte vi. Det bästa är de små tapasbarerna som finns lite här och där i centrum, runt gå- gatorna.Där kan finnas levande musik, man plockar direkt från bardisken sina tapas,tar en öl och sen betalar man vid bordet, när servitören kommer och räknar dina olika färgers tapasstickor. Vi var också på Hard rock café. Tufft ställe. Barcelona har ju strand också. Där finns massa restauranger vid strandpromenaden. De tävlar med varann och har inkastare, på samma sätt som på charterorterna.Inge extra på de restaurangerna heller, tycker vi.
Min man korrigerade mig, hotellet hette Barcelo Sants, inte hotel Barcel.
Jag och min blivande man förlovade oss i Barcelona. Ville bara säga att det är det mest romantiska jag någonsin har varit med om! En helt underbar stad!