• Sommarbrud?

TONADE slingor inte blekta - är det så konstigt???

Måste fråga, så här:

Jag gick hos en frisör förut som var superbra. Jag ville aldrig färga eller bleka håret, m ändå gjorde hon det jättefint med toning och med intonade slingor o olika nyanser, t.e.x guldigt o rött. Men sen slutade hon o flyttade utomlands.

Nu när jag ska gå o klippa mig o färga fattar INGEN frisör vad jag menar, man kan inte tona in slingor säger de, det tar inte osv. O igår så var jag iväg igen sa att jag ville tona in o hon gjorde ett försök men blev inget vidare alls, slingorna syns inte...

Så min fråga nu är - vad gjorde min första frisör??? Hon blekte inte det vet jag, men ändå blev det fina nyanser i håret som SYNTES - inte som nu då det knappt skiftar... Nån med nån idé???

• Svar på tråden TONADE slingor inte blekta - är det så konstigt???
  • ottis

EhjärtaK: vad menar du med utan blekmedel???? alla toningar färgningar och blonderingar innehåller väteperoxid villket är den andra komponenten vid intensiv toningar och färg och blekningar fattar inte vad du menar med att det skulle vara utan blekmedel? från en seriös frisör..

• ottis

som du själv säger så kan man inte tona håret ljust och det var det jag syftade på i mitt inlägg då kunden inte ville bleka men ville vara ljus i alla fall, man kan bleka bort tidigare pigment och sedan tona /färga in den önskade färgen min kund har varit mej trogen i 11 år nu och vi har pratat om att ibland måste jag bleka av de gammla pigmenten på hennes hår så det blir lika fint som hon vill ,om det tolkades som jag gjorde det utan info till kunden så ber jag om ursäkt för en fel förklaring av mej,

• L-N

En gång för alla, man kan inte tona ett hår ljusare!! För att få ljusare hår krävs alltid någon form av blekning, antingen blekningsmedel, eller väteperoxid, som alltid blandas med den valda färgen! (förutom om det är toning, då blandar man inget, men får heller inte ljusare resultat!)

• Blomstra

Jag har "ljusfärat" mitt hår en gång, det var ett skonsammare sätt än att slinga sa den frissören. Men jag har aldrig hört talas om att man just _tonar_ ett hår ljust.
    Hoppas det löser sig för dej iaf!

• Sommarbrud?

Hej alla!

Jag är mörk, typ kastanj. Slingorna var INTE ljusare utan mer olika skiftningar av min egen färg, om jag tonade åt hennahållet så la hon slingor i t.ex. rött o guldbrunt Men problemet för de frissor jag varit hos efter är att de sagt att det inte går att göra slingor alls utan att de blir kt mörkare o så var det ju då inte hos den första...

Förlåt att jag varit lite knapphändig med infon

Men detta går alltså att göra med bara toning?

• EhjärtaK = sant

ottis:
    vill påpeka att jag inte hade läst ditt inlägg (eller något annat) innan jag skrev mitt - så du behöver inte tolka mitt inlägg som kritik mot dig! Jag har ingen aning om hur du hanterar dina kunder - det är helt upp till dig!

Jag har uttryckt mig lite felaktigt i mitt inlägg - MEN det jag menar är att jag inte har behövt göra någon kraftig blekning på mitt hår för att göra lite ljusare slingor. Sedan innehåller det säkert något typ av blekmedel i färgen precis som du säger - men det kan ju knappast vara samma halter som i "ultra-blonderingsmedel" (om du förstår vad jag menar ). När jag var lite yngre blekte jag blonda slingor i mitt hår - och det slutade alltid med att jag blev en trasselboll - så det måste ju vara en viss skillnad mellan att färga och bleka håret?!

Äh, vad rörigt det blev - hoppas du fattar något av det i alla fall .

• ottis

helt rätt tänkt ... jag tror att sommarbrud bara ska hitta en bra frissa visst kan du tona nyanser i ditt hår fattar inte varför dina frissor inte skulle kunna det....

• L-N

När jag färgar hår bladnar jag färgen med 3% väteperoxid om kunden vill ha mörkare färg än den "nuvarande". Med 6% får man samma mörkhetsgrad eller 1 steg ljusare, men annan nyans. Med 9% ljusas håret upp 2-3 steg. 9% brukar rekommenderas till ljusarefärgning. 12% ljusar upp 4-5 steg, brukar oxå rekommenderas till ljusarefärgning.

En lättfärg (kallas i bland toning, men det är ingen toning!) blandas med ca 1½ %, vilket gör det ganska omöjligt att få håret ljusare... Toningar blandas inte alls, vilket gör det helt omöjligt att ge ljusare resultat. Men att ändra färgnyans går bra.

Så här funkar mina färger, men det kan variera lite mellan olika firmor.

Tänkte bara berätta det här så har ni lite bättre koll själva nästa gång ni ska färga håret på salong :)

• EhjärtaK = sant

Jamen då var det olika halter - problemet utrett .

Tur att jag har min superduper frisör som fattar vad jag menar trots min förvirring .

• Eilenna

Jag hoppas att du (och alla andra) har fått svar på din fråga och att vi rett ut begreppen om toningar ,färg och blekningar.
    De frisörer som skrivit på tråden har gett er mycket bra svar, jag ska bara ge ett kompliment till dessa svar.

Låt oss säga att du har färgat/intensivtonat ditt hår brunt, det har gått 10 veckor och nu vill du göra lite ljusare slingor i håret. Om du nu säger till din frisör att du inte vill använda blekning på ditt hår, utan en ljusfärgning, och din frisör har sagt OK till detta ska ni inte för en sekund tro att det faktiskt går!
    Det som skulle hända om man faktiskt gör detta skulle slutresultatet bli detta:

Du har blonda (beroende på din naturliga färg)slingor på den del av håret som är utväxten, det hår som tidigare var färgat/tonat har det inte hänt mycket på, möjligen är det lite guldiga nyanser.
    För att dessa också ska bli blonda eller ens lite ljusare, krävs blekning.
    Jag själv brukar reda ut detta med mina kunder, för många har varit hos andra frisörer som visst kunde göra så, men det är ofta för att slippa den diskusionen. Vissa kunder verkar tro att dom kan mer än oss utbildade frisörer, jag är även färgtekniker, men ifrågasätts ändå ibland ang. toningar.
    Så då är det lättare att dra en vit lögn och låta kunden tro att hon får sin toning...
    Hon blir ju ändå så nöjd!
    Sorry girls, men det är den bittra sanningen!

• ottis

det var precis det jag menade.... tack oss frisörer imellan..

Svar på tråden TONADE slingor inte blekta - är det så konstigt???