Svenska traditioner
Hej !
Som den utlänning jag är vill jag gärna höra vad som är typiska svenska bröllopstradioner?
Det kunde vara bra så jag kunde få några tips till vårat bröllop.
Hur gör ni det ?
I kyrkan ? Middag ? Tal ?
Hej !
Som den utlänning jag är vill jag gärna höra vad som är typiska svenska bröllopstradioner?
Det kunde vara bra så jag kunde få några tips till vårat bröllop.
Hur gör ni det ?
I kyrkan ? Middag ? Tal ?
Den gamla svenska traditionen är att brud och brudgum går in tillsammans i kyrkan (men som man kan se på inlägg så verkar den vara på väg att bli mindre vanlig). Vi kommer i alla fall gå in ihop så att alla får se oss stråla ikapp! Vi kommer ha en solosång, det är väl helt vanligt. Efter vigseln kommer vi gå ut först med alla gäster tågande efter oss. Vi stannar på trappen (om det inte regnar) och så får de gratta. Ingen tid eller plats för riskast alltså (så där så att vi tågar ut medan alla väntar alltså). Sedan åker vi iväg till festlokalen i en bil. Vi kommer att få en stund för oss själva där i bilen, ta det lugnt, kunna gå på toa (vi stannar till på ett ställe) innan vi kommer till lokalen dit alla gäster förhoppningsvis tagit sig. Middagen blir trerätters med tal av alla som vill. Det blir inga lekar med alla (det är ganska vanligt annars i vissa kretsar)men kanske något spex, vem vet? Vi ska i slutet av middagen hålla ett gemensamt tacktal (det är vi själva som står för kalaset). Sedan blir det dans och tårta och dans hela natten så länge vi orkar (vi tänker inte smita iväg tidigt eller så). Jag tror att det blir ett rätt vanligt svenskt bröllop...
Tal hålls vid middagen av brudens far som håller välkomsttalet och av brudgummens far som håller tack-talet. Övriga tal kan hållas av vänner och syskon och andra närstående.
Brudparet håller av tradition inte tal till varandra under middagen.
En sak till om vigseln, I Sverige kysser man enligt traditon varandra för första gången som man och hustru på kyrktrappan i samband med riskastning mm. Det har dock blivit vanligare med kyss under vigseln, men mitt argument för kyss på trappan är alla hurrarop, att gästerna ser allt framifårn och att man då kan få den första kyssen fotad! (Dessutom kan man kyssas länge och flera gånger!)
Bra tips om kyssen fru Q!
Fast jag har inget emot att man kysser varandra under vigseln heller förstås, bäst att säga det så man inte blir påhoppad ;o) Alla vigslar är vackra!
Apropå riskastning (eller fågelfrö, paddyris, blomblad) så är det ganska vanligt att brudparet då de gått ut ur kyrkan smiter in i ett angränsande rum (om sådant finns) eller går runt kyrkan och in genom sakristian o dy medan gästerna går ut.
På så sätt kan brudparet både gå ut först och ändå komma ut på kyrktrappan sist med alla gästerna samlade i ring runt omkring för fotografering, kyss etc.
Om man går ut direkt med gästerna efter sig är det bra att tänka på att försöka gå så långt bort att alla gäster får plats att komma ut ur kyrkan. Inte så kul som gäst att få stå och köa inne i kyrkan medan de framför gratulerar brudparet utanför...
Tack för tipset fru S! Jag har alltid undrat hur det går till att brudparet kommer ut sist, fast dom går ut först...
Jag läste att brudgummens far håller tacktalet, enligt traditionen. Hur gör man om brudgummen inte lever och det inte kommer några manliga släktingar från den sidan (annat än ingifta)? Dessutom talar brudgummens mor bara italienska. Är det någon som har någon idé?
Om brudgummen inte lever så kan det bli fler delar en just tacktalsdelen som blir problematiska...
Min svärfar är inte i livet så vi lät tostmastern hålla tacktalet. Passade bra då alla tre familjerna delat på kostnaden för bröllopet. Man kan ju inte gärna tacka sig själv..! :o)