• tottatotte

behöver tips för bröllop i Kalmar

Vi planerar att gifta oss i Kalmar slottskyrka nästa sommar och behöver tips på bra frisör, fotograf, dj/band, festlokal, hotell för bröllopsnatten m.m. Då vi inte kommer från Kalmar är vi verkligen behov av hjälp för att kunna planera vårt drömbröllop.

Tack på förhand

• Svar på tråden behöver tips för bröllop i Kalmar
  • augustibröllop-06

Hej!

Vi gifter oss oxå i Kalmar nästa sommar. Har bokat slottskyrkan, ett tips om ni ska ha den är att boka nu för den är väldigt uppbokad....

Vi har valt att ha festen i en lokal där man kan ha catering och egen dricka, vet ju inte riktigt vad ni är ute efter?

Kalmarsundsdansarnas lokal i Skälby tar ca 100 gäster och var (tyckte jag) riktigt mysig. Sedan finns det ju hantverkslokalen mitt inne i stan, men de tar inte emot några bokningar i juli månad. Paviljongen vid folkets park är ett alternativ, får plats många men jag tyckte den var lite halvsliten och trist. Segelsällskapet Vikingarnas lokal ute på Stensö ska vara fin, men den tar bara ca 40 personer. Ja, det var ju lite olika lokaler...är svårt när jag inte riktigt vet vad ni har tänkt er eller hur många ni är. Vill ni ha restarurang så finns t.ex. Byttan, Slottshotellet och sen tror jag även de ordnar mat på slottet.

Fotograf: de jag känner till är Atelje Wallander, Atelje Olsson och Grussell. Har varit i kontakt med alla 3 och fastnade för Wallander, de var så himla tillmötesgående och trevliga. Priset varierade från ca. 1800 till 4000. Wallander tar 1800 för 12 bilder och 2200 för 24 bilder (i album, både färg och svartvitt samt utomhus och i studio).

Hotell för bröllopsnatten: Har inte så bra koll på vad det finns för olika rum och vad det kostar, men jag kan höra av mig när jag tittat närmare på det om du vill?

Frisör: Har varit i kontakt med flera stycken här i Kalmar, men man kan inte boka dem förrän tidigast februari nästa år (eftersom de inte vet schemat förrän dess)... *trist* De jag hört gott om är Movement, Tiger, Gozzip och Hairtouch.

Dj/band vet jag egentligen ingenting om, men jag tror man kan prata med partycompagniet och fixa genom dem.

När ska ni gifta er? Vart kommer ni ifrån?

Hoppas du fick något litet tips!
    Kramis

• Kicki R

Vi gifte oss i augusti i år i Kläckeberga kyrka utanför Kalmar. Festen hade vi i Förlösa folkets hus. En bra och billig lokal som tar 150 personer. Dessutom har man tillgång till den från fredag till söndag vilket är bra om man fixar dukning och städning själv.

Frisör var Linda på Hairtouch som jag var supernöjd med och fotograf var Ateljé Wallander. Vi hämtade bilderna i förra veckan och de var kanon.

Hotell finns slottshotellet, hotell sir William, hotell packhuset (där vi var)och ett antal fler.

Dj/band vet jag tyvärr inget om eftersom vi anlitade en kompis (som inte bor i stan) som är Dj.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp och lycka till. Ni har fortfarande allt det roliga framför er. Min man och jag är överrens om att vi skulle vilja uppleva bröllopsdagen en gång till.

• tottatotte

Tack så hemskt mycket för alla bra tips. Det är verkligen bra att denna sida finns för annars hade jag nog fått lägga ner dubbelt så mycket jobb på att komma på bra idéer och fixa saker inför bröllopet.

Vi har inte bokat kyrkan ännu eftersom vi inte vet var vi ska ha festen ännu. Vi vill helst gifta oss i september nästa år och när jag var i kontakt med kyrkan så var den månaden faktiskt än så länge blank. Vi skulle gärna ha festen på slottet men jag tror det blir rätt dyrt. Ett annat alternativ vi har tänkt på är att ha festen på Borgholm eftersom många gäster säkert skulle uppskatta att få se Öland. Vet ni om det finns några bra lokaler i Borgholm där man får ta med egen dricka?

Som sagt, tack för alla bra tips. Jag kommer nog att återkomma med fler frågor under resans gång.

• Rystall

Jag vet inte om det går att hyra men Krusenstiernska Gården är ju underbar. Tänk att ha välkomstdrinken i den trädgården.

• Zettan

Varför inte vara i Borgholmsslottsruin?!
    Den får man hyra vår och höst tror jag. Jag vet inte hur det funkar med mat och dricka men det är ju bara att kolla.

• discodivan

vi gifter oss på Skälby gård och har festen i kalmarsundsdansarnas lokal där. ska ha Camilla på Din Frisör som fixar min frisyr

• Tinisen

Har tips på cateringfirma om ni bestämmer er för att ha det. Bengt Berg catering/smörgåsbutiken i Kalmar. Proffsigt och mycket trevligt bemötande under resans gång. Och de lagade oerhört god mat! Vi betalade 175 kr / person för en trerätters meny. Utöver det fixade Bengt pappersduk med linnekänsla; 25 m för ca 400 kr, och ordnade med servitriser, kostnad 150 kr / servitris och timme. Allt blev mycket lyckat!
    Konditori Fiesta gjorde tårtan och den blev också mycket bra!
    Lycka till med din planering!

• zarischka

Kalmars i mitt tycke bästa frisör är tveklöst Hannah på Kolon, på Västra Sjögatan. Hon är oerhört perceptiv vad gäller ens önskningar, och hon har ändå massor av idéer om man skulle få idétorka.

Svar på tråden behöver tips för bröllop i Kalmar