• Bröllopstokiig

Mammas klänning

Min mamma har nu köpt en vit, cremevit lång klänning att ha på mitt bröllop.
    Jag har fått för mig att bröllopsgästerna helst inte ska ha svart eller vitt, men jag kanske har fel.
    Hon ska ha en vit liten jacka över ochså.

Några åsikter?
    Tack!
    Mette L

• Svar på tråden Mammas klänning
  • Bröllopstokiig

Ja det stämmer!
    Det hör till vett och etikett att bruden har ensamrätt på vitt på sin bröllopsdag.
    Inte helvitt och inte helsvart ska gästerna ha. Men om du inte har något emot att din mamma kommer i vit klänning så gör det ju inget, det finns ju inga "måsten" när det gäller utformning av ditt eget bröllop.
    Om det känns fel, så säg till henne. Annars är det ju bara att strunta i den regeln.
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Ingen annan ska ha vita kläder eftersom man inte ska konkurrera med bruden. Att ha något svart plagg börjar bli mer okej, men vitt är fortfarande reserverat för bruden!

• Bröllopstokiig

Jag säger som Anna-M: Om Det inte gör Dig/Er något att Din mamma har samma färg som Du på klänningen, så går det nog alldeles utmärkt! Jag tror inte någon kommer förväxla er ändå. :) Men känns det inte bra för Dig/Er, så kan hon kanske kompromissa och ta en annan jacka eller en sjal i någon annan färg än vitt...?

• Bröllopstokiig

Hhmmm, frågade just för att jag blev lite sur när hon berättade det...

Föreslog en röd sjal eller så, men hon håller inte med och jag orkar inte tjafsa..mesigt javisst,men min mamma är väldigt bestämd av sig.

Det får väl gå.
    Tack!
    M

• Bröllopstokiig

Hmh! Jag tänkte mig en ödmjuk mamma som var beredd att ändra sig för sin dotters skull. Men det här låter lite egoistiskt tycker jag.
    Stå på dig! Vill du inte att hon ska ha vitt så ska hon inte ha det heller! Punkt och slut. Fast sen kanske det, som du säger, inte är värt att tjafsa för...

• Bröllopstokiig

Jag tycker inte att det spelar någon roll.
    Speciellt inte om det är mamma. Hade varit värre om bästa vännen kom i en sådan klänning.

Svar på tråden Mammas klänning