Någon som varit i Prästgårdsladan eller Ekerö hembygdsgård?
Söker info om och gärna bilder från Prästgårdsladan och ekerö bygdegård. Någon som har?
Söker info om och gärna bilder från Prästgårdsladan och ekerö bygdegård. Någon som har?
Vi hadde vår bröllopsfest på Ekerö hembygdsgård förra lördagen 3/9! Tyvärr kan jag inte länka bilderna jag har men jag kan verkligen rekomendera lokalen. Vi var 91 personer så det var lite trångt men så himla mysigt och personligt!
om du inte har varit inne på den sidan så kolla in www.ekeropastorat.nu/fors_ekero/hembygdsgarden.htm Där finns en del info om hembydsgården. Ring till pastoratet så får du säkert låna en nyckel och gå dit och kolla själv.
Prästgårdsladan är just en lada. Jag har inte varit på fest där, men jag åker förbi den nästan varje dag. De brukar ha stora fester där, men då är det partytält som gäller. Alltså, rätt "primitivt".
Hembygdsgården är trevlig. Och billig.
Bäst är väl den om man inte är fullt så många som SannaE:s sällskap var, även om det alltså funkar. Lagom många är ca 70 sittande gäster. Kör man den varma tiden på året så kan man ju också köra "aktiviteter" utanför hembygdsgården.
Tack för svaret! Var ni 91 pers inklusive barn? (Vi har babyboom i bekantskapskretsen så ajg börjar bli nervös för att vi inte ska hitta en lokal som är stor nog).
Vill du så skulle jag bli jätteglad om du kunde maila någon bild på festen (eller bara lokalen). kerstin.kallin@gmail.com
Tant Pernilla: Brukar de alltså inte vara inne i ladan utan i partytält utanför?
Jag vet inte riktigt hur de löser det, men några gånger om året smäller de i alla fall upp stora partytält och jag tror att de röjer i dem. Ladan har jag inte varit inne i sen jag var 7-8 år och då hade de höns där. Inte panelhöns...
Hembygdsgården är definitivt att rekommendera. Stora salen är i vinkel och man kan lätt ordna med barnbord i den "korta" delen av salen, t.ex.
Jag var där på bröllop för knappt ett år sen, plus att mina föräldrar hade sin rubinbröllopsfest där i januari. Väldigt trevlig lokal!
"panelhöns.." *skrttar
Tack för beskrivningen! Ska kolla gästlistan igen och se om den verkar rimlig... Just nu 100 vuxna och typ 30 barn. Inte så kul att ta bort folk, roligare att lägga dit.
Kirsto du har mail
Vanligtvis är det ju så att det alltid är några som har förhinder, särskilt när det handlar om så många som hundra personer. Vi hade drygt hundra på vår gästlista och det blev 85 som kom på festen. Lite krasst att tänka så, men jag tror att ni klarar det.
Om ni har ett sommarbröllop kanske en del av barnen, de mellanstora, kan få sitta utomhus i ett partytält, så behöver de inte sitta på en "tråkig" middag och få myror i brallorna.
Lokalen är ganska smal så vill man ha nån slags traditionell dukning så blir det honnörsbord med två tungor. Men man kan ju vara mer kreativ också, och kanske sätte honnörsbordet på snedden på lilla podiet och sedan duka "tungor" i hela vinkeln, för att få in så många som möjligt.
De har bara porslin till 70 pers, men det brukar ju gå att låna in från vänner eller köpa till billigt från Ikea.
Sanna: Fantastiskt! Vad snabb du var!
Tant pernilla: Mm, nog tror jag att några inte kan komma. känns bara lite läskigt att räkna med det.
Hej!
Jag har varit på bröllopsfest i Ekerö Hembygdsgård. Liten men fin tycker jag!
Jo, det är klart att det är lite läskigt att räkna så, men det får man nog göra ändå.
Man kan ju göra så att man först bjuder de som är högprioriterade, och sen när man haft första osa:t så ser man om man kan ta en andraomgång med de lite mer avlägsna vännerna. Vi gjorde så, och det var ingen som tog illa upp av de som var i andra omgången (så vitt jag vet... ).
Dessutom så blir det säkert inte 30 barn. Många väljer att ordna med barnvakt även om barnen är välkomna på bröllopet, för de vill kunna stanna längre och "ha roligare". Barn var välkomna på vårt bröllop, men det var bara en handfull av kanske 20-25 möjliga som var med.
Det är ju ett alternativ med två o.s.a. Och jag tror att du har rätt i fråga om barnen, bara de har någon som sitter barnvakt. (många minibarn).
Men minibarnen tar inte så stor plats! Jag vet, för jag har varit på två bröllop med vår son som nu är tre och en halv månad. Det blir kanske lite svårt för föräldrarna att ha barnen i barnvagn bredvid sig, men det går ju att möblera och greja lite så att t.ex. de med småbarn sitter för sig så de lätt kan gå ifrån. Och de lite större barnen kan ju som sagt kanske sitta utanför i ett partytält så har de det roligare. Kanske har du nån som kan vara "lektant" och hålla lite ordning på dem?
Du ska se att det löser sig!
Jag blir full av tillförsikt av dina inlägg, tant pernilla. Tack för hjälpen!
Hej igen. Jag måste bara säga att det inte alls var så många som tackade nej till vår fest. Vi hade räknat med fler avhopp. Det blev bara 5 stycken som inte kom av alla bjudna! Vi fick lite panik innan vi lyckades räkna ut hur alla skulle få plats.
Jag tror det beror mycket på när festen är. (Vår var efter allas semestrar) Vi var dessutom inte hemliga med att vi skulle gifta oss och berättade för alla vänner villket datum det skulle bli osv.
Kan alltså vara lite farligt att räkna med avhopp...
Där fick jag något att tänka på igen, Sanna. Vi får ta oss en rejäl funderare innan vi bokar allt "på riktigt".
Det är därför det är bra att köra två omgångar med inbjudningar. Man får tänka igenom sin gästlista och se vilka som är absolut "nödvändiga", vilka man gärna har med och vilka man vill ha med om det finns plats.
Det låter lite krasst, men det funkade väldigt bra för oss. Vi delade in alla gästerna i tre kategorier, 1:orna var nära släktingar och nära vänner, 2:orna var goda vänner och 3:orna var de som man kanske inte umgås med så ofta med som man gärna bjuder om det ryms.
Vi hade 92 som övre gräns och fick några förväntade och några oväntade avhopp.
Den här kategorilistan funkade även bra som grund för bordsplaceringen, fast det då blev lite ommöbleringar mellan kategorierna.