• Carro_83

katolik o ortodox

Hej!
    Ny här!
    Jag är nyförlovad och jag o min blivande har diskuterat bröllop och jag religioner. Jag är katolik och han ortodox. Jag är troende medan han inte bryr sig så mycket. Däremot vill säkerligen hans föräldrar att han ska gifta sig ortodox. Då undrar jag om ni har några tips om hur man kan göra (förutom att samtala med hans föräldrar om att det spelar mer roll för mig än vad det gör för honom)??? Väntar på tips och ideer!

Carro

• Svar på tråden katolik o ortodox
  • april06

Det här kommer kanske att låta konstigt, men man kan ha både en Katolsk präst och en ortodox präst vid vigseln. Har varit på flera bröllop där man har gjort så...

• Carro_83

Tack :) men vilken kyrka ska man vara i då? katolsk/protestant (finns inte många ortodoxa där jag bor). Hur går vigseln till isf?

• Jeez

Prästerna gör upp sinsimellan om vem som gör vad och hur man utformar den. Många ortodoxa präster har ingen vigselrätt juridiskt, så ofta får den andra prästen (vilken kyrka h*n nu kommer ifrån) ta frågorna. Det enklaste i ert fall är kanske att vara i den katolska kyrkan eftersom det låter som att det inte fanns nån ortodox i närheten.

• Carro_83

Men kan en ortodox vara i en katolsk kyrka utan problem och vice versa? Så det spelar kanske inte någon roll om vilken kyrka man är i bara man har sina präster och de kommer överens?
    Undrar även om det kostar något med kyrka och präst? Jag är inskriven i en katolsk kyrka (inte svenska kyrkan).

• Jeez

Absolut! Det är ju samma religion. Ska inte vara några problem.

Här i Sverige så är många ortodoxa vana att dela kyrkorum eftersom man hyr in sig i andra kristna samfunds kyrkor (tex så är det en ortodox församling som använder det svenskkyrkliga St Eriks kapell på Kungsholmen i Stockholm varje söndag för sin gudstjänst).

Huruvida man får betala vet jag inte. Om man är "registrarad" katolik och betalar kyrkoavgift dit (medlemsavgift) så kanske man inte behöver betala ytterligare för vigsel i katolska kyrkan. Men jag vet inte.

Hursomhelst så får man nog räkna med att man får betala på ett eller annat sätt (via medlemsavgifter eller vid behov). Det kostar ju att avlöna präster, även om de inte har mer än att de klarar sig...

• Carro_83

glömde fråga...
    kan en katolsk präst utföra vigsel i en kyrka som inte är katolskt?

• Jeez

Ja, en katolsk präst kan ha gudstjänster också i andra kyrkor -naturligtvis är vigselordningen då katolsk. Men det kan variera frånställe till ställe vad man har för överenskommelser om att ha gudstjänster (vigslar, dop osv) i varandras kyrkor, så hör av er till katolska kyrkan där du bor och hör med dem!

• Carro_83

Detta kan låta som en dum fråga men jag har inte så bra koll på sånt. Men kan man som katolik gifta sig av en vanlig svensk präst (vet inte vilken religion svenska präster har, om de är protestanter eller katoliker)?
    Säg till im ni inte förstår min fråga :)

tack för alla som har gett och ger mig svar :)

• Lillan2

Präster inom Svenska Kyrkan är protestanter eftersom Svenska Kyrkan är en protestantisk kyrka.

Jag har varit på bröllop i svenska kyrkan där en i brudparet inte var protestant - inga problem. Cermonin var dock protestantisk men där kan ju lösningen ovan med två präster vara ett alternativ.

• april06

Kristen innebär ortodox, katolik och protestant. Så det borde inte spela någon roll vilken präst eller kyrka. Därremot kan hans familj eller din ha önskemål.

• Carro_83

Hej!
    tackar för alla svar jag får :) Jag vill bara säga att det löst sig med föräldrarna. där e alla överens :) Nu e det bara att ta reda på lite saker angående präster o kyrkor. ni som har erfarenhet får gärna ge tips!

Svar på tråden katolik o ortodox