• Maalla

Det blir inga barn....=(

När ska man kontakta sjukhuset angående att det inte blir några barn ?
    Jag tog ut min spiral i mars, april "började" vi och det händer inget. Jag har användt Clear Blue Ägglossningstest den sista gången (augusti) och haft koll på ägglossningen. Innan körde vi på "varannan-dag-teorin", men det blir inget......
    Kan det vara så eller är det nåt fel...?
    Tacksam för svar om det är någon som vet...

• Svar på tråden Det blir inga barn....=(
  • NokGroda

jo.. det är ju sånt här som gör att t ex implantaten kan göra så att man inte kan bli gravid på många månader efteråt. säkert gäller samma sak för spiralen.

• Nightingale

Vad har du haft för spiral.

Kopparspiral påverkar inte kroppen på det sättet att hormonerna blir annorlunda, så har du haft det så kan du bli gravid på en gång.

Hormonspiral påverkar kroppen på ett sånt sätt att det kan ta upp till ett år innan du blir gravid. En kompis till mig drog sin hormonspiral i januari och är gravid nu, så för henne gick det ovanligt fort!

Lycka till!

• Nyfiken gul , nu fru

gå in på www.fass.se så kan du söka på ditt spiralnamn o läsa lite mer ingående om den...

ALLA typer av hormonpreparat är väl känt att det stör den ordinarie menscykeln o det kan dröja bra länge innan kroppen är i form igen för att bli gravid o få igång mens..

• Jonnes brud

Det finns kvinnor som inte har använt spiral, p-piller etc som "trots det" inte blir med barn direkt. Vad det beror på kan man ju undra, för sedan finns det de som karln bara behöver skaka på kalsingarna så är de gravida. Kanske lite naivt att tro att man ska kunna planera exakt när barnet ska bli till, kan jag tycka. Barn är en gåva, ingen rättighet - säger jag som ville ha 3-4 stycken, men tyvärr bara välsignades med ett barn.

• Bobou

Jag såg en uppskattning någonstans, den är nog ganska ovetenskaplig och mycket "grovt räknad", men iaf:
    Om man har oskyddat sex regelbundet i ett halvår blir ungefär 50% gravida. Om man har det i ett år blir ca 90% gravida.

Om man tillhör de siata 10% ska man kanske kolla upp...

• NokGroda

man kanske måste sexa på ganska mycket så äggen liksom skakar loss.. och så killens trupper lär sig vägen ordentligt..

ja så måste det vara =D

• StinaS

Jag hade hormonspiral och när jag tog ut den så kom mensen igång direkt. Och enligt uppgifter på apotekets sida så står det så här, vilket är samma info som jag fick av barnmorskan.

Hormonspiralen är gjord för att kunna sitta inne i kvinnan i upp till 5 år. Om du har bestämt dig för att bli gravid och ber din läkare eller barnmorska att ta ut spiralen, kan fertiliteten återkomma mycket snabbt, ofta i och med nästa cykel.

• Madge

Man måste i alla fall försöka 1 år innan man kan söka hjälp. För vissa tar det jättelång tid och för vissa går det på en gång.

• Jonnes brud

NokGroda:

Jag tror jag skrattar på mig

• Maalla

Hormonspiral har jag oxå haft, kommer inte ihåg namnet på den....

Vad menas med att "det är som implantat" ?

Min mens kom oxå igång direkt.

Det blir väl när det blir. Tack för svaren

• NokGroda

Maalla: implantat som Implanon och andra hormonstavar man kan få insatta under huden. a k a p-stav.

Jonnes brud: heheeh..!

• prinsessan_k

min barnmorska sa till mig att man skall söka hjälp först efter att man har försökt ett år. har en vän som det tog ca ett och ett halvt år för innan hon blev gravid första gången. nu har hon tre barn

Svar på tråden Det blir inga barn....=(