• Bröllopstokiig

Bali - Nusa dua ??

Hej!

Jag och min flickvän skall gifta oss 30/8 och åker till Bali 1/9.

Vi skall bo på Nusa Dua Beach Hotel.

Finns det någon som varit på det hotellet som kan berätta lite omd et och hur det var?

Kan någon berätta lite om hur Nusa Dua är som område (Stränder, Restauranger, Shopping, prisnivå m.m)

Alla tips mottages tacksamt!

Det är svårt att hitta bra infromation om området.

Hälsningar

Jenny och Stefan

• Svar på tråden Bali - Nusa dua ??
  • Bröllopstokiig

Vi åkte runt i Indonesien och då bla Bali för ett år sedan och var en sväng till Nusa dua. Det är ett stort hotellområde med mer eller mindre lyxiga hotell som har "egna" stränder som ibland bevakas av vaktmästare. Det finns även en galleria i Nusa Dua där många turister samlas. Söker ni efter mer Balinesiska utflyktsmål så rekommenderar jag Ubud som ligger uppemot bergen. Där finns mycket i kulturväg som traditionella dansuppvisningar, skuggteater, hantverk i olika former samt olika skönhetssalonger som behandlar till vrakpriser. Det finns självklart turister även där men är mer som backpackers. Rekommenderar er att åka lokalt för att verkligen få uppleva landets atmosfär och känsla.

En tur runt Bali kan också rekommenderas då risfälten, terasserna och slingervägarna är bedårande. Hyr egen chaufför så kan ni själva bestämma var och hur länge ni vill stanna på olika ställen under dagen.

Hoppas ni får en underbar resa!
    /Vickan

• Bröllopstokiig

Glömde att skriva att Nusa Dua ligger över Bali för övrigt i prisnivå eftersom det är ett område bara för turister.

• Bröllopstokiig

Tack för ditt svar!

Det uppskattas att du delade med dig utav dina erfarenheter.

Till er andra som läser detta så är jag tacksam för alla tips och erfarenheter.

/Stefan

• Bröllopstokiig

Jag håller med Vickan 3/8, ni bara måste åka runt på ön! Det är otroligt vackert när man kommer bort från havet och istället befinner sig bland berg, djungel, risterrasser och vulkaner.

Åk till Jimbaran Beach och ät middag på stranden i solnedgången. Besöket där var den enda gången vi kunde gå omkring bland balineserna utanför hotellområdet, utan att de försökte sälja saker till oss. Det finns en massa restauranger längs stranden, och solen går ned i vattnet utanför. Otroligt vackert! Innan vi åt promenerande vi längs stranden bort till det fiskeläger där de som fiskar maten till restaurangerna bor. Barnen spelade fotboll på stranden, kvinnorna bar ut små offergåvor som de satt i vattenbrynet, männen håll på med sina båtar. Ingen brydde sig om oss. Härligt! Efter det var det inte dumt alls att dela på en hummer på 3 kg. Mums!

• Bröllopstokiig

Var ligger Jimbaran Beach? Jag tittar på kartan men hittar det inte. Det låter verkligen härligt.

/Stefan

• Bröllopstokiig

Vi bodde i Sanur, och om jag minns rätt ligger Jimbaran Beach söder om Sanur men norr om Nusa Dua. Ta taxi dit, det kostar inte mycket alls. Vi blev avlämnade vid en restaurang, och jag misstänker att taxichauffören hade fått lite provision från restaurangen om vi hade ätit där. De var på oss i samma sekund som taxidörren öppnades, ooch ville att vi skulle boka bord för att inte bli utan. Jag kan säga att det måste vara hiskeligt mycket folk för att äta middag på stranden om man inte ska få ett bord, för där är alldeles fullt av restauranger. Vi bokade inget bord utan gick istället en promenad och valde sedan restaurang själva.

De flesta restaurangerna där har den servicen att de betalar taxiresan dit och därifrån för turisterna, om man äter på deras restaurang. Vi åkte alltså dit på egen bekostnad (billigt), men när vi var mätta och nöjda frågade vi om de kunde fixa taxi tillbaka till Sanur åt oss. Det gjorde de, och den resan betalade vi alltså inte för själva. Jag har för mig att bilresan tog 20-30 minuter.

• Bröllopstokiig

Stefan, jag blir lite nyfiken. Vi håller nämligen på att boka bröllopsresa till Bali i slutet av september och väljer just nu mellan 3 hotel, Bali Hyatt, Novotel Benoa Hotel och Nusa Dua Beach Hotel. Vad betalar ni per natt och vad får ni för priset (vissa hotel har ju ganska roliga honeymoon offers)? Vad var det som gjorde att ni valde Nusa Dua Beach Hotel?
    Inte så mycket fakta men många frågor, hoppas att det är ok!
    Terese

• Bröllopstokiig

Jag kan ju förresten tillägga, att trots att det var otroligt mycket restauranger på Jimbaran beach så var det inte särskilt mycket folk där och åt. Det var helt enkelt en lugn och fridfull plats. Vi var på Bali i augusti förra året (bröllopsresa), och enligt alla balineser vi pratade med var augusti högsäsong för turisterna. Det märktes i stort sett överallt utom på Jimbaran beach!

• Bröllopstokiig

Hej igen!

Först vill jag tacka gift Ansing för hjälpen! Låter lockande!

Till Therese:

Vi bokade genom www.tivsel.se

för 10 nätter inklusive resa kostar det 12000:-/person att bo på Nusa Dua Beach Hotel (Superiorrum) inkl resa med Thai. Nedan finns länk till hotellet så att du kan titta själv. Ett lyxhotel.

www.bali-paradise.com/nusaduabeachhotel/

Den riktiga sidan finns här:
    www.nusaduahotel.com/

Hälsningar

Stefan

• Bröllopstokiig

Åh, vad roligt med en diskussion om Bali. Vi gifter oss i oktober och åker sedan på bröllopsresa till Bali. Vi har inte bestämt oss än var vi ska bo. Funderar på att stanna halva vistelsen i Nusa Dua och halva på Lombok.

• Bröllopstokiig

Vi ska åka till Bali i augusti och som jag förstår det (tips från vänner som varit där och andra inlägg på denna sida) så bör man åka runt på ön. Där de stora hotellen finns är det också dyrare. Vi kommer bo tre nätter vid Sanur Beach, sedan får vi se var vi hamnar. Lombok och Gilliöarna kommer vi också besöka. Längtar så till resan...Diskuterar gärna Bali vidare.

Är det någon som vet om det krävs visum för att besöka Lombok och Gilliöarna???

• Bröllopstokiig

Man behöver inte visum för att åka till Lombok, det vet jag säkert. Jag tror inte att man behöver det för att åka till Giliöarna. Allt ligger ju i samma land som Bali, nämligen Indonesien. Visst vore det konstigt om man behövde visum för vissa delar av landet men inte för andra.

• Bröllopstokiig

Hej igen!

Inget visum behövs för Gili-öarna.

Men skall man åka till Lombok måste man ha malariatabletter. Risk för malaria är tydligen stor där.

/Stefan

• Bröllopstokiig

hej bali-resande,

Vi funderar också på att åka till Bali, men det som jag undrar över är när man helst ska åka?
    Regnperioden är dec till april tror jag att jag läste, men kan man inte åka då eller?
    Har också hört att man hellre ska boka rum själv istället för via en resebyrå om man vill tjäna pengar?

• Bröllopstokiig

Om man bara besöker Giliöarna och inte åker runt på Lombok så behöver man inga Malariatabletter.

Om man har extratid och befinner sig på Giliöarna så rekommenderar jag en båttur till Komodoöarna för att beskåda Komodovaraner och snorkla i helt fantastiska vatten!!! Det tar mellan tre-sju dagar beroende vilken båt man väljer att åka med.
    Vi åkte med en långsam gammal fiskebåt utan faciliteter och sov på båtdäcket med 15 andra resenärer och ett antal kackerlackor. Men det var den mest fantastiska delen av vår 6 veckor långa tripp! Rekommenderas!!!!

Åker ni reguljärt så har ni oftast möjlighet att ha ett eller två stop längs med flygrutten och har man tid så stanna gärna några nätter i Singapore på vägen hem för kontrasterna mellan Indonesien och det högteknologiska västinspirerade Singapore är fräckt att uppleva! Om man tar stoppet på vägen ner tror jag att man förlorar en del av kontrasten för Singapore är inte sååå annorlunda än vår västvärld. Eller jo det är den...

Lycka till med resplanerandet!!!

• Bröllopstokiig

Jag var på Bali i Januari och bode på Nusa Dua beach hotell and resort i 3 nätter.
    Där är jättefint, med väldigt mycket hotell anläggningar. Stränderna är rena och de finns mysiga restauranger. Priset är på vissa ställen nästan uppe i svensk nivå.(synd)
    Hotellet är jättemysigt och frukosten är något du aldrig skådat. Helt fantastisk.
    Det finns inte så mycket shopping, men då e de bara att ta en taxi till Kuta ( taxi e snuskigt billigt) för där finns de massor av shopping. Väldigt romantiskt och de finns massage i varje hörn och spa där man kan få olika behandlingar. Perfekt ställe för en honey moon..Men glöm inte att åka i väg till andra ställen och kika för Nusa Dua är väl inte de klassiska Bali precis.Eftersom det är mycket turism. Glöm inte prova drinkarna jämte poolen, dom är underbara!

Tusen kramar

Lycka till..

• Bröllopstokiig

Kollade på länken och såg att de va detta hotellet vi bodde på. Jag hade nästan glömt av hur fint de va. Åk diiit!"

• Bröllopstokiig

Vi ska bo på Grand Bali Beach hotell på vår bröllopsresa. Vi åker nästan samtidigt som ni, Stefan, den 9/9. Ska bli spännande!

• Bröllopstokiig

Hej igen!

Tack för ditt svar Lady Tinka. Nu känns det ännu bättre attv eta att vi valt rätta hotel!

Till Louise:
    Grattis i förskott får jag väl börja med att säga. Hoppas att ni får en underbara vistelse på Bali. Vi ser verkligen fram emot att få åka iväg. Ska bli en drömsemester.

/Stefan

Svar på tråden Bali - Nusa dua ??