• Bröllopstokiig

Någon som vet...

...hur det går till om man vill skjuta/tidigarelägga mensen?
    Hur går det till, är det receptfritt, brukar det funka bra och vad finns det för erfarenheter av detta därute?

Det är säkert individuellt hur det funkar, men det vore intressant att höra lite erfarenheter om detta.

Tack på förhand, kram!

• Svar på tråden Någon som vet...
  • Bröllopstokiig

Frågan har varit uppe tidigare. Om du söker på gulkroppshormon hittar du det du söker.

• Bröllopstokiig

Jag äter p-piller, så det är bara att fortsätta på nästa karta.

• Bröllopstokiig

Om du äter p-piller är det lätt. När kartan är slut och du skulle haft uppehåll så börja på en ny karta direkt. Du kan då skjuta upp det med två veckor (helst inte mer enligt FASS) och sedan avbryter du som vanligt. Man kan säkert skjuta på det längre men jag har inte gjort det eftersom det inte rekommenderas.

• Bröllopstokiig

Har kollat under den tidigare diskussionen!
    Verkar som om det fungerar bra för de flesta att skjuta på mensen!

Tack för hjälpen! :)
    / Kram!

• Bröllopstokiig

Veronica, varför ska man inte skjuta upp mensen i mer än två veckor enligt FASS? Blir nyfiken och lite småorolig eftersom jag äter medicin som hejdat mensen sedan i juni... och tro det eller ej, det känns som om kroppen "längtar" efter mens just nu.

• Bröllopstokiig

Jag har sett på något tv-program (minns inte vilket och vet därför inte hur mycket man ska tro på det). Där sa de att om man skjuter upp mensen genom att äta mer p-piller så kan man göra det i ca 3 månader. Sen kommer man att få någon genombrottsblödning, även om man fortsätter med pillerna, och den kan vara stor och jobbig. Bara lite fakta! Jag skulle nog hålla mig till max två veckor!

• Bröllopstokiig

De gånger jag behövt skjuta på mensen har jag tagit en hel karta p-piller till vilket då ger en förskjutning på mensen med tre veckor. Det blir enklast att hålla reda på kartorna då och har fungerat alldeles utmärkt.

• Bröllopstokiig

Emmis! För mina p-piller gäller det i af. (Follimin)Det är väl just för att de fungerar så att man SKA avbryta för att få en blödning. Kroppen kan inte må riktigt bra när man trixar för mkt med den!!!! Men om du äter medicin för att du SKA stoppa den så måste det vara ok. Men för vanliga p-piller är det två veckor som rekommenderas. Undrar hur svullen man skulle vara om man åt oavbrutet i 3 månader. Jag som svullnar så lätt annars strax före uppehåll.

• Bröllopstokiig

Om du inte äter p-piller kan du få utskrivet hormontabletter på recept. Jag ringde bara barnmorskan som skickade mig ett. Mina tabletter heter Primolut-Nor. Ring lasarettet, de hjälper dig.

• Bröllopstokiig

Hej Anna!

Hur länge kunde du skjuta upp den med dessa tabletter??

En annan Anna

• Bröllopstokiig

Hej! jag slutade med mina piller 2 månader innan bröllopet då de tog slut o eftersom vi hade tänkt att bli med barn så snart som möjligt helst efter bröllopet så skaffade vi inga nya. men 1 vecka innan bröllopet kom jag plötsligt på att min mens naturligtvis skulle komma just på bröllopsdagen, jag fick mer el mindre panik för vem vill ha mens på sin bröllopsdag? inte jag iallafall!! så jag kastade mig på telefonen och ringde till min barnmorska och frågade om det gick att lösa och till min stora glädje gick det:) jag fick ett recept på några piller har tyvärr glömt vad de hette som jag tog under veckan fram till bröllopsdagen, på såsätt sköt jag fram det hela till efter helgen.

• Bröllopstokiig

När jag hade problem med huvudvärk och annat under mensperioden sa min gynekolog att jag kunde äta ihop två hela kartor och därefter göra uppehåll en vecka som vanligt. Med det i åtanke borde det inte vara några problem att så här vid ett enstaka tillfälle skjuta upp mensen ett par veckor.

Samtidigt vill jag hålla med flera av er som skrivit tidigare att man inte vill mixtra för mycket med kroppen. P-pillerätandet är nog mycket...

• Bröllopstokiig

Hej svejs. Vet inte om ni fortfarande är intresserade?

Det finns många olika sorter av p-piller. Jag tror att det vanligaste är de sk kombinerade dvs de innehåller 2 sorters hormoner (gestagen och östrogen). Dessa p-piller gör att man inte får ägglossning. Är det så att man brukar göra uppehåll på en vecka (då mensen kommer) går det bra att äta en karta direkt utan att göra uppehåll.

Om man äter piller som man vet är kombinerade men att man ej gör uppehåll så äter man "socker-piller" under 1 v.

Sen finns det mini-piller. Innehåller ett hormon och man har ägglossning.

Vill man skjuta upp mensen om man äter mini-piller eller inget piller alls så fungerar Primolut-Nor (det finns fler sorter) väldig bra. Behövs recept!
    Dessa skall man börja med 2-3 dagar innan beräknad mens,en tbl morgon & kväll & äta högst 14 dgr (om inte dr el barnmorska har sagt annat). Mensen kommer efter 2-3 dgr efter sista tbl.

Hoppas det hjälpte någon......

• Bröllopstokiig

OBS! JAg började äta primolut-nor 4 dar innan beräknad mens men fick ändå lite blödning på bröllopsdagen så sen tog jag inte fler. Vet inte om det bara var min kropp som verkligen "ville ha" mens eller om de kanske inte funkar så bra. Inte kul när man gör vad man kan för att slippa... Hoppas på bättre lycka för er andra.

• Bröllopstokiig

Hej!

Jag åt gulkroppshormon då vi var på bröllopsresa. Gynekologen sa til mig att det var jätteviktigt att jag började att ta dem 3 dagar innan beräknad mens, annars så var det stor risk att det inte skulle funka. Jag klarade mig dock. Hade lite "känningar" av mensverk under tiden jag åt dem, kände att kroppen "ville men inte kunde" och sedan fick jag en väldig mensvärk då pillrena var slut. Jag kan säga detta att det var verkligen värt att äta dem trots de små besvären men det var svårt att få ut recept på dem. Det måste till en leg. gynekolog, duger inte med barnmorskan som skriver ut p-piller. Detta förvånade mig för då jag till slut fick tid hos en gynekolog så tog han inte ens mitt blodtryck utan frågade bara varför jag ville ha dem och sedan skrev han ut dem. En procedur på två minuter...

Svar på tråden Någon som vet...