• mulan

Någon som skippar honnörsbord/trad. bordsplacering?

Vi håller på och fixar med bordsplaceringen och undrar över detta. Måste brudens mor sitta där, brudgummens far där osv? Vi tänkte iaf sätta gäster mitt emot varandra vid "honnörsbordet", trist att sitta på en lång rad. Borden kommer stå som ett E eftersm det passar lokalen bäst. När man är på bröllopsmiddag, hur ofta tittar man på brudparet? Har funderingar på att sätta någon mitt emot oss också...Hur tänker ni?

mvh mulan

• Svar på tråden Någon som skippar honnörsbord/trad. bordsplacering?
  • Erilinn

Läste någonstans att man kan lämna de två stolarna mittemot brudparet tomma så att gästerna kan "turas om" att sitta där. Då får alla gäster en chans att komma och prata och brudparet får en chans att hinna prata med alla gäster. Lät ganska smart tycker jag

• Sara 1/10 05

Vi kommer inte ha honörsbord i den bemärkelsen. Vi kommer att ha fyrkantiga bord med 8 gäster vid varje. Men självklart kommer vi sitta så att alla ska kunna se oss samt att våra föräldrar sitter vid oss. Sen kommer vi att placera ut folk som vi tror blir roligast för dem.

Ville egentligen ha runda bord men det fanns inte i lokalen vi valde så det får bli fyrkantiga. :)

• Dahann

Sara: Vad kul att fler tänker lika! Jag sitter precis och funderar på bordsplacering och kom fram till att jag vill enskilda bord med 8 vid varje.

Fast vid vårt bord kommer då min mamma, hans mamma, hans pappa och pappans nya sitta. Blir spännande att se hur det går.

• mulan

men måste familjen sitta närmast brudparet? kanske kommer det gäster som rest långt och man inte sett på länge..känns som om att de är viktigare i så fall?

• Hästsson

Vi kommer ha "vanliga" långbord (verkar skittrist att sitta som på rad utan folk framför sig) och kommer heller inte ha våra föräldrar närmast. Hur mycket jag än tycker om mina föräldrar så kommer jag inte ha som roligast med bara mina och min killes föräldrar kring mig under bröllopsmiddagen.

Vi kommer placera folk så som vi tror att alla får så skojigt som möjligt av, och enbart efter det!

• Hilde

Vi hade borden placerade på ett liknande sätt som du mulan beskriver.

Vi valde att inte sätta en traditionell bordsplacering för att vi bla. har föräldrar som inte riktigt trivs med varandra Det vi valde att göra var att då sätta dem placerade vid de två bord som löpte ut rakt framför oss. På så sätt kunde t.ex. min makes mor ha sin nya karl i närheten av sig under middagen.

Bestman placerades bredvid mig och tärnan placerades bredvid min make. Vid honnörsbordet satt då även tärnans respektive, bestmans respektive, toastmaster och toastmadame.

Fungerade jättebra. Våra föräldrar satt fortfarande nära, men placerade på ett sätt så alla parter kände sig mer bekväma.

• Time&Love

Mina föräldrar är skilda och omgifta och min M2Bs mamma är handikappad och kommer att ha sin assistent med sig. Vi trivs alltid bäst när vi får sitta tillsammans och det vill större delen av våra gäster också, så vi har bestämt att inte följa etiketten utan låta alla sitta tillsammans med sin partner. Hur vi sedan ska lösa själva placeringen av paren har vi inte listat ut ännu, men det är 10 månader kvar och 25 personer att placera...det ska nog gå. :)

• Ofelily

Hej allihop!
    Tänkte höra om det är någon som har tänkt att ha runda bord? Vad tycker ni om det?

• Blivande Jacobsson

Jag önskar att vi kunde haft runda bord men nu blir det en långbord i mitten med oss på högkanten och sedan 6 "grenar" (som inte sitter ihop med långbordet) på båda sidorna med plats för 8 per bord. (svårt att beskriva... )

Vi har dessutom valt att placera best man och tärna närmast oss. Efter det kommer blivande makens syster. Rent egoistiskt, vi vill ha riktigt kul helt enkelt!

Våra gäster sitter också placerade med folk de känner och gillar men vi har skrivit en del i festprogrammet som ändå kan locka till frågor till "okända" vid buffébordet tex.

• side

Men så roligt att fler tänker som vi! Vi ska ha runda bord och inget honnörsbord. Mina föräldrar och svärföräldrar är kanon men vi ses ju så ofta ändå. Vi vill att alla ska ha maximalt kul på festen - inklusive vi själva

• Lapinette

Vi ska ha runda bord. Mycket trevligare, ingen som hamnar utanför!

Har varit på 3 bröllop tidigare med runda bord. Ett av dem fick herrarna byta plats (gå två steg åt höger) under middagen och på ett så bytte alla bord (tog sin bordsherre) till ett nytt (numrerade bord).

Vi kommer nog dock att sitt med vår närmaste familj...men kanske så byter vi mitt under middagen?

• Anna25

Hej
    Vi funderar också på runda bord. Inte minst för att det är så trist att inte ha någon mittemot sig som brudpar. Vi fick förslaget från hon som hyrde ut vår lokal att en del gjort så och det blivit lyckat. 8 personer vid varje bord brukar de vara då. Frågan är vilka som ska sitta vid vårt bord då... Jag vill ha familjen där: våra respektive föräldrar, men det blir ju bara 6 st... Kanske kan man bara vara 6 vid "honnörsbordet". Ett problem som plötsligt slog mig, hur gör man så att alla ser oss - dvs. brudparet?

Svar på tråden Någon som skippar honnörsbord/trad. bordsplacering?