• Bås

Så bra, blev så fel !?.

Hej ni på andra sidan. Skulle behöva råd och kanske tips?

För att göra en lång historia lite kortare så vill jag börja med att säga
    att jag haft ett par förhållanden bakom mig som spruckit
    p.g.a svek, lögner och "grönare på andra sidan" tendensen.
    Inte från mig utan från "henne" och det har gjort mig misstänksam
    (men jobbar på det),litar inte och förtroendet för "kvinnor" är inte speciellt stort.

Jag hade gett upp kärleken och hade ställt in mig på att leva själv
    (är 40år och man som ni kanske förstått), men så stötte jag på en tjej som
    ställde allt på sin spets. Jag blev kär, inte bara kär utan otroligt kär och det
    roliga var att det var besvarat. Vi tycker att vi är två själsfränder, vi förstår
    varandra utan ord.
    Allt var tipp topp, mitt självförtroende började återvända och jag tänkte att allt
    det jag hade misslyckats med förr skulle jag ge henne.
    Vi träffades i ett år och lite till från och till, beroende på i första hand på avstånd
    (vi hade 35 mil enkel mellan oss). Våran kärlek växte sig starkare och starkare, tills
    vi bestämde oss för att flytta ihop.

Sagt och gjort ... dagen kom när vi bosatte oss i gemensam lya.

Där rann allt ut i sanden.. ingenting fungerade längre för HENNE!!
    Hon längtade hem till sina nära och kära, hon saknade sina hästar, staden
    vi bor i var bara skit och även människorna.
    Hon gråter allt som oftast och det tär i mig att se henne så olycklig.
    Jag har sagt till henne att vi kan flytta och det är vi överens om, men som
    det verkar så vill hon ha en egen bostad "för att hitta tillbaka till sig själv" som
    hon uttrycker sig. (men hon vill att jag följer med)
    Jag tycker det är att stort bakslag och vill kämpa tillsammans.
    Jag anser väl att om hon flyttar hem till sina kära så är det mer eller mindre
    slut, tror väl inte på att det ska gå och rädda på avstånd.
    Jag känner mig osäker på att flytta iväg då jag inte vet var jag har henne längre.
    Tankar som att jag blir lämnad ensam dit vi flyttar, skrämmer mig.

Jag har frågat om hon inte älskar mig längre, men det gör hon.
    Jag har frågat om hon vill att jag ska ta steget och ta ett beslut angående oss.
    Jag har haft tankar på att göra slut med henne för hennes skull och det har jag
    sagt till henne, men hon vill inte det heller (bara om jag själv känner det så på
    riktigt, hon menar om mina känslor dött m.m)

Vi sitter fast i moment 22 och verkar inte komma någonstans utan istället så får jag
    känslan av att vi tär sönder förhållandet tills det inte finns något kvar så småningom.
    Vill verkligen rädda detta.. älskar henne otroligt mycket och det visar jag henne och
    säger henne dagligen.
    Orkar inte se henne så ledsen mera, men vill inte ge upp det heller.
    Vill att vi ska kämpa i detta nu, nu när känslorna finns där.
    Vad ska jag göra?? Någon som har ett tips?

//Olycklig men kär

• Svar på tråden Så bra, blev så fel !?.
  • Freja73

Hej!
    Jag är tveksam om du kan göra så mycket för att förändra den situationen som du beskriver. Personligen så tror jag inte på några försök att lösa problem genom att flytta ifrån varandra eller skaffa en egen bostad för att hitta tillbaka till sig själv som din flickvän har uttryckt sig. Hon måste i så fall bli bättre på att definiera vad det är som gör att hon inte är sig själv längre och jobba med det. En annan sak som är viktig är att vara ett par i verkligheten och inte i teorin. Det är lätt att prata med varandra, vara öppna etc. när förhållandet fungerar, men så fort det blir kris vänder man sig alltför ofta mot varandra och ilskan, förtvivlan, irritation, missnöjet med tillvaron appliceras på ens partner. Man bråkar med fel person om fel saker.
    Det verkar som om det är din flickvän som känslomässigt "styr" situationen, dvs att det är hon som har bollen. Hon måste ta några aktiva beslut som gäller hennes eget liv och göra något positivt för att bli en gladare person och få ett liv som hon trivs med. Ingenting av detta är omöjligt, man kan bygga upp ett nytt liv i en ny stad och till och med i ett nytt land, men hon måste vilja satsa på det. Sedan kan det ju bli en ekonomisk fråga - nya hästar, studier, etc. kostar pengar.

Men jag ska inte fantisera mer ;) eftersom jag vet för lite om situationen. Hoppas att du får nytta av ovanstående reflektioner.

• Meddelande borttaget
  • Bås

Kul att ni svarar ... jag är väl mest inne på Freja73:s linje och tror väl personligen som jag skrev att det är här och nu. Man löser inga problem genom att smita från dom, finns kärleken där så ska det väl inte vara omöjligt att finna lite vilja att rädda det?? Frågan är hur man ska få henne att förstå det?

Lilltån: Jo, tanken finns att göra så, tycker bara det är fel sätt. Kan inte förstå hur man ska kunna rädda nåt på avstånd och om man nu lyckas med det vad säger att det kommer bli bättre då om jag flyttar dit till henne?

• Meddelande borttaget
  • Bås

Lilltån:
    Kan mycket väl vara så.. vet som sagt att hon inte trivs här, men varför då välja att bosätta sig i egen bostad om det är staden hon inte trivs i?? Jag har givit förslaget att vi ska flytta bort tillsammans, men då vill hon "finna sig själv".. Är detta en typisk kvinnosak? För jag fattar ingenting..tänker precis tvärtom jag. Men det är ju som sagt därför jag skriver här, för att få reda på era åsikter och tankar. Så alla funderingar är välkomna, kanske får man nya perspektiver på saker och ting?

• Meddelande borttaget
  • Nyfiken gul , nu fru

då undrar ju jag... vad är det hon plöstligt ska finna som hon inte kunde haft innan ni flyttade ihop?

att finna sig själv? en klassisk klycsha som brukar dyka upp när man inte har något bättre svar o inte vågar säga rätt ut vad som är fel....

om hon nu saknar hästar, vänner osv... är det kanske läge att göra något åt det.. Skriva in sig på en ridskola i närheten, försöka göra en aktiv handling att finna nya vänner o intressen.

Min mans ex gjorde likadant.. hon flyttade 30 mil o blev missnöjd med allt o alla o blev ovän med hela byn.. det gick jättebra att sitta på häcken o gnälla, men att göra något aktivt ÅT situtationen, nä det gick absolut inte för sig....

o då gick det ju som det brukar... åt helsicke.... de bröt upp efter 1½ år o hon flyttade tillbaka..

idag sitter hon i sin hemstad o gnäller om hur trist alt var här, hon fick inga vänner o det var fel på alla osv osv.. men att hon själv inte gjrode något åt saken, det talar hon tyst om...

• Nyfiken gul , nu fru

tillägg...

jag tror tyvärr att om du släpper henne att flytta tillbaka o ni återigen blir särbos så kommer det att rinna ut i sanden...

• Bås

Nyfiken gul , nu fru:
    Precis...det är det jag undrar med och hon påstår att hon inte vet vad det är som hon ska finna mer än att hon vill bli den gamla flickvännen...glad och munter. Men ska hon behöva göra det själv flera mil bort? Om hon nu älskar mig som hon säger att hon gör?

Jag har sagt likadant, att hon ska göra nått åt situationen och inte bara sitta och gnälla. Framför allt inte bara dra upp en massa negativa grejjer utan försöka se lite positiva saker runt omkring henne, annars tror jag att man hamnar i en negativ cirkel som är svår att ta sig ur? Jag brukar säga det att "skit i det som är dåligt, du har ju mig" Jag vill dig väl, jag älskar dig. Jag är din kompis och din pojkvän. Finns för dig, stöttar dig. Varför inte se det? Utnyttja det? Jag har t.om kollat upp saker åt henne som jag vet att hon gillar att hålla på med och lämnat info. på bordet åt henne. Men det händer inget för det.
    Det värsta är att jag nu går på nålar och vet inte vad jag ska göra, vad jag gör för fel? Så nu blir ju även jag spänd och nervös och det är klart att hon märker av det och återigen ... en annan dålig cirkel är skapad. Ibland tror jag det vore det bästa att "släppa" henne, men då är det som om hon märker det på mig och då kommer det fram en annan flickvän. Öm, glad (om än tillgjort?) och så säger hon hur mycket hon älskar mig. Enligt henne så älskar hon mig så mycket så hon blir tårögd när hon säger det och det är väl mycket :D.

Appropå ditt tillägg... tror precis likadant jag :(

• Victory

Min egen erfarenhet:

Flyttade ihop med min pojkvän efter ca 1,5 år tillsammans och det sket sig från första dagen. Allt kändes bara hemskt, jag ville därifrån och bara grät varje dag. Självklart blev han väldigt sårad av att se mig så olycklig. jag kunde inte sätta fingret på vad det var. vantrivdes bara nåt otroligt. Vi försökte reda upp det men jag klarade det inte utan sa att jag ville bo själv ett tag för att "hitta mig själv" (jag hade flyttat direkt hemifrån och det blev väl för mycket för mig att flytta direkt ihop med någon). Så efter nio månader separerade vi (efter många diskussiner fram och tillbaka). Men vi gjorde aldrig slut på rikigt utan fortsatte ses. Jag bodde själv några år och började må bättre och vårt förhållande började återigen växa sig starkade. Förra året bestämde vi oss så för att förlova oss och flytta ihop för då kändes det rätt. Vi (och hela vår omgivning) var förstås spända på hur det skulle gå, om det skulle misslyckas igen. Men det har gått otroligt bra, det var en helt annan sak den här gången. Jag var mogen nu. Vi älskar varandra mer och mer för varje dag och nästa år ska vi gifta oss. Vi är så lyckliga och glada för att vi flyttade isär och gav oss själva en andra chans. Om vi hade bott kvar tillsammas hade förhållandet till slut kvävts tror jag. Det vi (jag) behövde var lite tid (jag var förstås ganska ung).

jag vet ju inte hur er situation och era känslor ser ut, men så här gick det för oss! Så det går om man vill, och att flytta isär ett tag kan vara precis vad som behövs.

Lycka till!

• Bås

Victory: Tack för ditt svar. Fick lite till kött på benen. Tror säkert att det kan vara bra för vissa, men hur jag skulle känna är en annan sak. Men älskar man någon så är man väl villig att offra lite också. Jag ska se vad som händer och ha dina ord i baktankarna. (Och alla nadras) Är som sagt skeptisk till att dela på oss, men vem vet??

Svar på tråden Så bra, blev så fel !?.