• Pixeli­na
    Äldre 2 Sep 18:33
    15251 visningar
    15 svar
    15
    15251

    Stora lockar - permanent?

    Jag börjar få långt hår och har alltid drömt om långt hår med mjuka stora lockar vid topparna och en bit uppåt - alltså inte helt lockigt hår, utan sådär sött Barbie-aktigt.

    Kan man få sådana lockar genom permanent eller gäller det att man varje morgon fixar med värmespolar och grejer? Idag har jag helt spikrakt hår och gillar verkligen inte det.. ja, man vill väl alltid ha det som man inte har av naturen..

    Om det nu finns någon typ av permanent för denna typ - hur långt hår ska man ha innan man får lockar som räcker en bra bit över axeln?

  • Svar på tråden Stora lockar - permanent?
  • Lotus
    Äldre 2 Sep 18:42
    #0

    Jag tror inte det går att få såna lockar som du beskriver med permanent. När man använder stora permanentspolar håller lockarna sämre. Resultatet blir lite "slappt" vågigt... Jag rekommenderar värmespolar, vanliga spolar eller locktång.
    Det tar iof lite tid att fixa på morgonen, men...

  • l i s a
    Äldre 2 Sep 18:59
    #0

    Näe, jag säger som Lotus, det går nog inte att fixa sådana lockar (så som jag förstår dig) permanent. Det finns inget hår som lockar sig som du säger och håller sig snyggt dagen efter en natts sömn utan "fixande"! Jag har själv storlockigt hår och det ser ut som ett kråkbo varje morgon

    Jag rekommenderar faktiskt plattång för att locka hår! Trot eller ej!!! En smal "riktig" plattång köpt hos frisör gör susen! Det går att göra större och mer hållbara lockar med en sådan faktiskt. Trots att det heter "plattång". Man använder den för att släta ut burrigt hår där man vill ha slätt och använder samma plattång för att locka håret (man liksom viker håret runt kanten och drar långsamt ut mot topparna). Jag brukar göra så och kan då åstadkomma lite glamourlook eller som du säger, barbielook

  • Hm..
    Äldre 2 Sep 21:06
    #0

    har oxå funderat på att permanenta mig... men jag har hört att håret lätt blir risigt.. någon som har erfarenhet av det?

  • Lotus
    Äldre 2 Sep 21:17
    #0

    Håret blir förstås förstört av en permanent, eftersom permanentvätska "öppnar" hårstråt och ändrar dess form. (fixervätska sluter hårstråt). Sen blir det xtra torrt och risigt om frisören bedömmer lite fel (vilket kan hända) och använder för stark vätska eller gör en för hård rullning. Men det finns massor med bra produkter för permanentat hår, så man kan vårda det och få det att se snyggt ut.

  • Pixeli­na
    Äldre 2 Sep 21:35
    #0

    Jag hade permanentat hår för ca 10 år sedan, men då var det helt vanliga lockar och det höll jättelänge. Mitt hår blev inte alls frissigt eller torrt. Men det beror nog på att jag alltid varit noga med att göra inpackningar och inte annars utsätta håret för behandling som sliter.

    Jag använder hårtork och andra maskiner (plattång, locktång..) extremt sällan! Vilket beror mesta dels på att jag inte har tid på morgonen. Att duscha, fixa kläder och sminket tar ju över en timme.. orkar bara inte gå upp klockan 5 för att föna håret också..

    Jag har ju sett massvis med tjejer som har just sådana där lockar som jag vill ha. Men dem kanske har extensions? Och hår då som inte är äkta?

  • Eilenn­a
    Äldre 2 Sep 21:54
    #0

    Wella har en locktång som har ordentlig omkrets, 3,8 cm. ProCurl tror jag den heter... Med den lockar du snabbt (5-10 min)igenom håret och du får den där härliga glamourlooken! Kolla hos din frisör! Permanent är inte att rekommendera för den typ av lockar du vill ha!
    Lycka till!

  • Hm..
    Äldre 3 Sep 14:15
    #0

    lotus:
    Tackar så mycket!
    Jag hade tänkt att permanenta mitt hår själv här hemma men jag har ju även ganska torrt å slitet hår... är så rädd för att få det där svinto håret ;)

  • Lotus
    Äldre 3 Sep 14:50
    #0

    Hm..
    Om du har torrt och slitet hår kan du ju vårda det extra noga tills du permanentar det. En inpackning för din hårtyp en till två gånger i veckan...

    De permanentvätskor man använder hemma är ofta starkare än de som frisörer använder, så det sliter mer på håret.
    En frisör kan (oftast) välja en vätska som passar ens hårtyp, i ditt fall behövs då en skonsammare vätska för att slita på håret så lite som möjligt.

  • vinter­vigsel
    Äldre 4 Sep 13:39
    #0

    Jag har långt, permanentat hår och blev inte nöjd med resultatet. De använde de största spolarna de hade, men ändå blev det bara små lockar. Det finaste resultatet får jag med locktång. Hade jag vetat hur mkt snyggt man kan göra med en sådan innan jag permanentade mig hade jag aldrig gjort det. Nu kan jag ibland inte låta bli att använda locktång trots att det är slitet av permanent.

  • Sesa
    Äldre 4 Sep 19:12
    #0

    Undrar vad ni använder för produkter för att få lockaran att hålla? Mina lägger sig när jag har gjort stora lockar med plattång.. tycker inte hårspray hjälper brukar ha i kerastese silikondroppar som gör susen för att få bort det där burriga men har som sagt inte hittat ngt som håller lockarna...

  • Hm..
    Äldre 4 Sep 20:27
    #0

    Tackar lotus :)... nu räddade du mig från att begå ett STORT misstag :D

  • Lotus
    Äldre 7 Sep 19:35
    #0

    Hm..
    Roligt att man kunde hjälpa till :)

  • weddin­gphoto
    Äldre 7 Sep 21:51
    #0

    jag vill veta mer om produkter som gör att lockarna håller sig. När jag lockat mitt hår så dröjer det inte länge förrän det är spikrakt igen...

  • Äldre 17 Jun 10:30
    #14

    Silikon är värsta fiende om man vill ha lockig hår. Hårprodukter tom Hårfärg  innehåller silikon gör att permanent inte fastna. Många är omedveten allergiska mot silikon, hårbotten blir röd, kliar och som jag tappar massor med hår för silikon täpper till hårsäckarna som dör pga det. Använd olja i sprayform, tex cocosolja i stället men kolla att det inte innehåller silikon.Silikon heter olika i hårprodukter som tex:

    - Dimethikone
    - Dimentikonsampolyoer
    - Phenyctrimehicones
    - Fenyltrimenikon
    - Amodimetikon

    Tänk vilka skador silikon orsakar i naturen när många människor tål inte det?

  • Äldre 17 Jun 11:27
    #15
    Trollen skrev 2015-06-17 10:30:24 följande:

    Silikon är värsta fiende om man vill ha lockig hår. Hårprodukter tom Hårfärg  innehåller silikon gör att permanent inte fastna. Många är omedveten allergiska mot silikon, hårbotten blir röd, kliar och som jag tappar massor med hår för silikon täpper till hårsäckarna som dör pga det. Använd olja i sprayform, tex cocosolja i stället men kolla att det inte innehåller silikon.Silikon heter olika i hårprodukter som tex:

    - Dimethikone
    - Dimentikonsampolyoer
    - Phenyctrimehicones
    - Fenyltrimenikon
    - Amodimetikon

    Tänk vilka skador silikon orsakar i naturen när många människor tål inte det?


    Tråden är tio år gammal

    Ingen av dem som skrivit i den är längre medlemmar
    Live free, ride free
Svar på tråden Stora lockar - permanent?