• Lotus

borgerlig vigsel

Hur är det när man gifter sej borgerligt, kan man välja själv var man vill ha vigseln?

Brukar man ha många bröllopsgäster på själva vigseln, eller är det konstigt om man enbart har några vittnen under vigseln och bjuder resten enbart på själva bröllopsfesten?

Hur gjorde ni, som gifte er borgerligt?

• Svar på tråden borgerlig vigsel
  • mia_maj2006

Det går att ha en borgerlig vigsel varsom helst bara du får dit en vigselförrättare. Vi ska gifta oss borgerligt på Skansen i Stockholm nästa år. Vi kommer att ha alla gäster med vid vigseln men det gör man som man själv tycker. Gifter man sig i stadshuset eller rådhuset så får ju gästerna inte plats...

• Lotus

Tack för svaret, mia_maj2006! :)
    Hur ser era "planer" ut då, om du vill berätta.. Ska ni ha "traditionella" bröllopskläder, tärnor och allt sånt som man brukar ha på kyrkliga vigslar? Någon solist, och i så fall sjungs det på vigseln eller på festen?

• mia_maj2006

Jag är rätt traditionell av mig så det enda jag valt bort är väl gud...
    Jag ska ha vit klänning, fin frisyr och brudbukett. Vi ska ha vittnen istället för tärnor/marskalkar vittnena ska ju vara två och i vårt fall har vi varsitt syskon så valet var lätt. Vår dotter ska vara brudnäbb. Vigseln kommer att bestå av väldigt mycket sång, jag väljer två låtar och min sambo två(om han får ändan ur vagnen och gör det annars bestämmer jag hans låtar också ). Dessa sånger kommer att sjungas av två solister. Det blir som en utomhusvigseln för vi kommer att stå på trappan till ett litet lusthus på Skansen. Något mer som kan vara intressant att veta?

• Lotus

Det är verkligen kul att höra hur andra tänker göra!

Så ert bröllop blir i princip "som vanligt" om man kan säga så, bortsett från att ni inte är i kyrkan då..?
    Nåt sånt skulle jag åxå kunna tänka mej. Tycker det känns lite "fånigt" att gifta sej i kyrkan när jag ändå annars aldrig e där :)

När mina framtida barn ska döpas kommer det inte heller att ske i kyrkan. Men det hör förstås inte hit..

Blir det många gäster, eller?
    Vad ska brudnäbben ha för uppgift? Vem kan man ha att viga oss då, måste de ha nån speciell "utbildning"?

• mia_maj2006

Vigselförrättaren måste vara utsedd av av kommunen, oftast är de politiker men det finns även andra. Kommunen kan ge dig en lista över vilka vigselförrättare som finns fast alla står inte där utan bara "politikerna". Domare i tingsrätten har också vigselrätt har jag för mig.
    Vår brudnäbb ska inte har någon uppgift alls annat än att vara söt. Hon kommer bara att vara två år och att tro att hon skulle lyda order och kunna ha en uppgift tror jag är att ta sig vatten över huvudet.
    Vi kommer att ha 70 gäster. Det är vad som får plats i festlokalen.

• Lotus

ok, tack för alla svar!
    Nu måste jag cykla till jobbet, men jag återkommer om jag har fler frågor, hoppas du e här då!:)

• mia_maj2006

Jag är här mer än jag borde så det är jag säkert!

• Mrs W 2b

Vi ska oxa gifta oss borgerligt i februari, och det kommer att bli valdigt likt ett kyrkbrollop, men utan det religiosa. Massa gaster, brudklanning, tarna och marskalk, sang och musik och riskastning - hela baletten alltsa. Vi har inte kommit sa langt i detaljplaneringen annu, men vi vet att vi vill ha en operasangerska.

• Ofelily

Hallå där borgliga brudar! Vi ska också gifta oss borgerligt nästa år! Kul att hitta en tråd där det diskuteras lite. Fast det verkar ju som om det är många på BT som ska gifta sig borgerligt. Det tycker jag är kul!

Vi har tänkt att gifta oss i samma lokal som vi ska ha festen, men nu fick jag höra att ngn från Stockholm hade problem med att hitta någon som ville viga dem. Har inte kommit till den biten ännu, eftersom vi inte gifter oss förrän den 11/11 nästa år. Har ni hittat era vigselförrättare ännu?

Annars ska vi ha det mesta som en kyrklig vigsel förutom gud då såklart, vi med. Det är ju trots allt den gamla flickdrömmen som lever kvar, med vit klänning, fin bukett och hela baletten! Och jag längtar såå mycket!! Fast det är väldigt kul att planera också tycker jag! Och surfa runt på BT och få massa roliga tips.

• manzanita

vi gifter oss också borgeligt! nästa augusti blir det får vår del.
    vi kommer då att vara ute på en ö med familj och alla vänner. det blir vigselceremoni men ej bestämt hur det blir ännu (vi har just bestämt oss för att göra så istället för stadshuset..vet att jag kommer att ångra mig annars så småningom..) vi vill att vår vän ska sjunga innnan det är dags för oss att säga våra "ja" :) det blir nog inga löften, känns inte som vår grej. jo visst vill jag lova en massa saker men det vill jag hellre viska i örat på honom ;)

vad gäller klädsel ska jag inte ha traditionell brudklänning utan någonting annat vackert som jag kan använda vid fler tillfällen. sedan blir det förhoppningsvis ris (det vill ja ha!) men ingen brudbukett, vals, etc.

hur har ni tänkt att göra? några idéer än så länge?

• Becca grodan

Hej!
    vi ska oxo gifta oss borgligt och har tänkt göra det i/utanför festlokalen. Jag har skrivit tidigare för att be om hjälp vad gäller just vigselförättare då de som finns i min kommun (politiker) inte verkar speciellt intresserade och villiga att viga oss vid festlokalen :/

hur får man tag i vigselförättare som ej är politiker?

• mia_maj2006

Jag hoppas, hoppas, hoppas att en vän till familjen som är vigselförättare kan viga oss. Annars ska vi gifta oss på Skansen och de har en vigselförättare knuten till sig så han kanske kan. I annat fall vet jag inte hur jag ska göra om inte politikerna vill ta sig till Skansen. Egentligen tycker jag att det är konstigt, att vara vigselförättare är ju frivilligt och efter vad jag förstår något som många vill göra och då är det ju jättekonstigt om de vägrar lämna kommunhuset för att viga. Om de vill ha betalt för resan är en sak men att vägra bara för att det inte är i huset är konstigt.

Svar på tråden borgerlig vigsel