• Lily of Sthlm

Budgettips!

Hej!

Jag & min sambo har förlovat oss i sommar & vill gärna gifta oss inom 1 år. Men problemet är budgeten...
    Därför hade vi tänkt att vi skulle vänta 2 år men nu har vi ändrat oss igen och vill försöka att få ihop det på 1 år.

Finns det nån som har tips på hur man klarar av att ordna ett fint bröllop utan att bli ruinerad?

Vi har tänkt hyra kläderna och göra egna inbjudningskort, bukett etc. men den de största utgifterna är väl ändå mat och lokal? Vi kommer att ha ca 50 gäster...

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Kram

• Svar på tråden Budgettips!
  • emzan

Vi ska också ha ett så kallat budget bröllop, men jag ska säga att det blir minst lika bra. Köpte min klänning på ebay från Kina den och underkjolen + frakten gick på knappt 1400 kr. Sedan har vi också köpt lite då och då och vi ska åka till Tyskland och handla öl, vin och sprit.

• Fru D

lily of Stockhom

Jo..d.et var nog meningen att jag skull betala det, men han missade o skrev 27,99 så jag sparade 10. Men det är inte sååååå himla mycket ändå. Kolla någon banks hemsida så ser du valutorna. Pundet ligger på 13 nånting :D

• decemberbrud2

Vi har precis gjort ett budget-tips till...ringen...jag var rätt säker på vad jag ville ha, en enkel ring med en enda diamant och vi kollade runt i flera guldsmedsbutiker innan vi beställde. Det visade sig att vi sparade 2500:- mellan det dyraste stället och där vi ska köpa ringen. Samma typ av ring, samma karat på stenen...

• Anakin

Man köper många accessoirer som det kan kännas onödigt att lägga pengar på eftersom man inte kommer att få användning för dem igen (handväska, skor, diadem o likn). Försök att få låna från någon som redan har. Jag har tänkt låna ut mina till behövande kompisar.

Vi sparade bort morgongåvor eftersom vi tyckte att det kändes onödigt + att vi fick vänner med bra kameror och expertise fotografera istället för att hyra in en officiell fotograf. Det blev jättefina bilder!

• Gerda

decemberbrud2 - jag är nyfiken på hur mkt ert dryck kostade? Vi kommer också att handla fr tyskland - med 40 tänkta gäster.

Så att man vet på ett ungefär - har räknat lite men... det är bra att höra fr nån som vet av erfarenhet.

Gerda

• decemberbrud2

gerda; Vi handlade öl (5 flak a 24 st), 6 bag-in-box vin, whiskey, likörer (4-5 st)samt konjak och det hela gick på ca 2000:-. Vi jämförde priserna med Systemets och drog bort kostnaden för resan och då hade vi ändå tjänat runt 1500:-. Bara ett flak starköl som på Systemet skulle kostat 320:- kostade 70:- (sek) i Tyskland. Lycka till!

• Gerda

decemberbrud2 - ett sent tack för svaret! (Såg inte förrän nu)

• Sandgren

Diverse spartips:
    -Vi ska oxå handla i Tyskland. Visst kostar även resan dit, men det blir ju en trevlig semester i vår oxå!
    -Utnyttja alla tänkbara vänner och släkt, till foton, blommor, pyssel, sy,
    -Vi ska laga egen mat trots att vi bjuder ca 120 gäster. Mamma o svärfar delar ansvaret, vi kommer att spara många, många tusen på detta! I stort sätt all mat kan göras i förväg.
    -Ha festen i en bygdegård eller liknande. Vi fick den lokal vi hällst ville ha, och det visade sig att den endast kostar 700:-
    -Ha kuvertsavgift. Vi tänkte ha det men har ändrat oss. Istället önskar vi oss endast pengar till vår bröllopsresa i pressent, men angivet kontonr. Det är ju likt kuvertsavgift, men gästerna kan ge vanlig present ifall de vill.
    -Gör allt pappersmaterial och annat pyssel själv i god tid.

• Lucyinthesky

Hallåj!

Vi hade bröllop med 60 gäster å det gick loss på ca 25000 spänn. Å då hade vi ändå dyr tårta, hyrde band å fotograf.

Istället för att rabbla upp allt som vi gjorde billigt, får ni gärna fråga istället!

Hjälper gärna till!

Numera Fru Granqvist

Svar på tråden Budgettips!