• glada jag

    Böna hembygdsgård

    Allvarligt, det här var nästan läskigt. Jag bor i Gävle men hade aldrig hört talas om Böna hembygdsgård förrän i dag. Och så när jag går in här har du precis frågat om just det stället. Det här är vad jag har lyckats få fram:

    Böna Hembygdsförening
    ? Ändamål: Att bevara och stödja hembygden, på Norrlandet, i Bönan, Utvalnäs samt Harkskär i utvecklingen mot framtiden.
    ? Föreningen bildades år 1982.
    ? Fastigheten Bönan 1:1 Vårdkasen köptes av IOGT/NTO år 1998.
    ? Fastigheten fick sitt nuvarande namn BYGDEGÅRDEN år 2000.
    ? Bygdegården är en samlingslokal som både medlemmar och icke medlemmar kan hyra för aktiviteter, kursverksamhet, samt festligheter.
    Målsättningen är att i framtiden skall Bygdegården även vara öppen på dagtid för en pratstund eller ett parti schack.
    ? Medlemsavgiften är för närvarande 50 kr/ person, 100 kr/ familj. Medlemmar kan till ett subventionerat pris hyra Bygdegården.
    ? Vid hyra av Bygdegården mejla Mats Bernäng på matsb.249@rixmeijl.se (telefon: 026-99 561)

    Jag har inte lyckats nå honom på mejlen och hittills inte heller på telefon. På hemsidan norrlandet.se står även att hel dag och kväll på lördagar kostar 1200 kronor om man inte är medlem.
    Vet du något om bygdegården, som hur många som får plats, hur det ser ut, om de har ett komplett kök o s v?

    Jag ska gifta mig nästa sommar, du också?

  • glada jag

    Jag fick precis svar på telefon. Bygdegården i Bönan har en ganska spartansk sal som är godkänd för 100 personer men inte alls rymmer så många. De trodde att de hade varit 80 sittande en gång men då var det trångt. Vi ska dit och titta någon dag, men det känns tveksamt. Vi har nämligen tänkt bjuda 70-80 personer i juni nästa år och har gärna lite plats över att dansa och så.
    Det finns kök med kyl, mikro, spis och en del porslin men inte tillräckligt för en stor fest.
    Lycka till!

Svar på tråden Böna hembygdsgård