• barba skön

färga om hår i ljusare nyans?

Jag har färgat mitt råttfärgade hår mörkt brunt i flera år. Nu vill jag ha en ljusare mörk färg. Måste jag bleka håret för detta eller kan jag färga i en ljusare ton direkt? Nån som har några tips som inte inkluderar en frisör (fattig...) :)

• Svar på tråden färga om hår i ljusare nyans?
  • septemberförlovning

Jag höll p och färgade mitt hår i flera år och ganska så mörkt, men ville som dig få ljusare och det jag blev rekomenderad var att jag skulle försöka avfärga det jag gjorde det hos en frisör men jag tror att man kan köpa avfärgning för hemmabruk, hör med ngn frisör

• Jenny i England

Du kan tona ljusare så slipper du färga.

Annars kan jag rekommendera en annan produkt...
    Garnea något finns en serie som heter (gröna förpackningar) kostar ca 85 kr och är en färg/toning/inpackning av något slag. Jag använder det (är superblond nu) och det håller i cirka 5 veckor, sedan måste jag färga utväxten igen.

• Lotus

Man kan aldrig tona ett hår ljusare. och man kan aldrig färga ett redan färgat hår ljusare. För att få ljusare hår krävs blondering/avfärgning, som du kan köpa i vanliga affärer.

Problemet med att göra det själv e att håret oftast börjar skifta i gult/orange och resultatet kan bli ojämt.
    Man brukar alltid bli vit i botten och resten blir pissgult/flammigt. Så jag tror att det bli dyrare i längden att försöka fixa själv, än om du går till en bra frisör direkt. Det är mitt råd, men du gör ju som du vill..:)

• Jenny i England

Jag har faktiskt tonat mitt hår ljusare, jag har haft varenda hårfärg under solen alltifrån mörklilasvart till superblond (som nu)
    Man kan göra det mesta med toningar och gillar man det inte så är det lätt att fixa ny färg. Jag har aldrig någonsin färgat håret hos frisör utan gjort allt själv.

Prova en 7 tvätts toning i något ljusare färg än vad du har nu. Den tvättas ut på 7 tvättar om du inte gillar färgen.

För att få riktigt ljust hår måste du däremot bleka eller göra slingor, men några nyanser kan du fixa lätt själv.

• ottis

jag håller med lotus...jenny i england!
    det går INTE att tona håret ljusare ,toningen har bara högst 1%väteperoxid och det räcker inte till att tona det ljusare!!!!dels så har toningen redan färdigutvecklade pigment medans färgens pigment utvecklas tillsammans med en högre väteperoxid styrka från 6% till 12% .det du lyckats med är i såfall en sensation i frisörbranchen, gör som lotus säger och prata med en frissa eller köp blekning och blek av din gammla färg bara tills att du fått det så ljust som du önskar och sen kan du TONA in din önskade nyans. tänk på att om det är väldigt gult efter blekningen så använd en ask eller pärl ton på den blonda toningen så dämpar den det gula ,lycka till

• barba skön

tack för alla svar!

Jag vill alltså bara ha en ljusare brun färg istället för den mörkbruna jag har nu - jag vill alltså inte bli blond. Så kan man avfärga håret bara litegrand. Utan att det blir gulrödflammigt? jenny i England - har du provat detta?

tack

Svar på tråden färga om hår i ljusare nyans?