Inlägg från: Jajosefina |Visa alla inlägg
  • Jajosefina

Perioral dermatit

Hej!

Hade perioral dermatit för bra precis ett år sedan och det förvärrades mycket av att jag från början fick kortison utskrivet då husläkaren trodde att det var ett vanligt eksem! :/

Fick efter många veckor Tetracyklin tabletter och problemen var borta på så gott som tre dagar! Det kändes super då! Men jag fortsatte som man ska att äta tabletterna i cirka 10-12 veckor. När jag slutade började jag sola solarium och vips hade jag fått tillbaka lite av problemen..

Fick då Tetralysal tabletter och det blev så gott som bra igen, men det tog längre tid och allt försvann inte som första gången. Fick sedan Ery-Max (eftersom tetralysal inte funkade till 100%) men det var fortfarande kvar lite.. När jag till slut slutade (cirka 6 veckor sedan)med Ery-Max försvann problemen!

Kan dock märka att jag ibland blir lite rosig kring munnen och då och då (inte särskilt ofta) kan det komma upp någon liten blåsa..

Så, var försiktig med solen, före, efter och under behandlingen. Smörj inte med kortison i ansiktet oc helst inte med någon annan kräm heller om du absolut inte behöver förstås.. Jag märkte att mina utslag blev bättre om jag inte tvättade och smörjde in ansiktet varje dag. Det är förstås olika för alla, men det är mina erfarenheter av perioral dermatit!

Har förresten använt dalacin också, men för knottror i pannan, vilka också försvann nästan direkt. Men efter några månader var dem tillbaka och dalacinet funkade inte lika bra längre! :/

Det är riktigt jobbigt med perioral dermatit, psykiskt.. Hoppas att det ordnar sig och att det blir bättre!! Kram på er alla

• Jajosefina

Dessutom kan man få riktigt besvärligt med magen av alla antibiotika kurer, så ät mycket fil och annat som är bra för magen! :)

• Jajosefina

Tog typ tre dagar för mig. Hade inget alls efter typ 5 dagar...!

• Jajosefina

Det står också på lappen i förpackningen att om man inte ser resultat efter ett visst antal dagar ska man ringa läkare eller nåt..

• Jajosefina

sallyb

Hur går det? Blir det bättre?

• Jajosefina

Oroa dej inte.. Höll mig till en början ifrån att pilla eftersom ja trodde att de skulle gå bort men när ja fick reda på va de va kunde jag inte hålla mig ibland och helst inte när det blev som små torrfläckar.. Man ska ju egentligen inte hålla på å pilla, men jag fick inga ärr. Syns inte på mig nu att jag har haft proppfullt med små vita knottror!

Svar på tråden Perioral dermatit