• tjalle

Jag är en brudgum som vill hålla tal till bruden

Hej!
    Jag är brudgum snart och tänkte hålla ett tal till bruden. Vad tror ni om det? Är inte det ganska ovanligt i Sverige? Jag tror det är mkt vanligare i våra grannländer.

Har ni (blivande) brudar förslag på vad ni skulle vilja togs upp i talet från er nyblivne make?

/Tjalle

• Svar på tråden Jag är en brudgum som vill hålla tal till bruden
  • Rainred

hur ni möttes, hur du uppfattar din fru är, kanske en diktläsning.... även hur tacksam du är för att just HON är din fru!

• Blivande Jacobsson

Hur hon får dig att känna..

• MakeMeUp

Vad underbart, JUST dethär låg jag och grubbla över inatt.
    det är ju sååå fint om man skriver ett par rader till varann som man läser vid middagen eller dylikt.

Tycker du ska som d ovan skrivet ta med, varför just HON, hur hon stöttar dig och ditt liv, hur hon får dig att känna och vad denna dagen betyder för dig.

Lycka till!!

• R&F

Åhhh det hade jag velat att min blivande skulle gjöra.

Talet kan väl handla om dina känslor för henne. Ta idéer från de trådar här på BT som handlar om "Jag älskar dig bok". Kanske du kan få tips från.

• Fresan

Min maken höll tal till mig på festen.
    Han tog upp förändringar som skett sen vi träffades, inget överdrivet sentimentalt alls eftersom han tyckte jag gråtit en del till de andra talen.

Jag tycker absolut att du ska göra det tjalle.
    Lycka till!

• Blivande Jacobsson

Jag å min sida vill nog helst ha det sentimentalaste talet från min nyblivne make och skulle bli lite besviken om han var för saklig...

• Fresan
    Det vackraste sa han till mig uppe under vigselakten när vi sa våra egna ord till varandra. Åh, hoppas verkligen filmen kommer snart.
  • Anna73

Det beror nog helt på hur man är. Vid middagen skulle jag mycket hellre vilja ha ett underhållande och kul tal, men ändå varmt förstås, om hur det är att leva med mig... Inte för romantiskt och sentimentalt!! Men det är jag det.

• tjalle

Hej och tack för alla tips,
    det svåra är ju att hitta en balans. För saklig vill man ju itne vara men för känslomässigt kan vara svårt eftersom det "inte är jag". Det kan ju spåra ur riktigt mycket om jag försöker vara alltför sentimental... om ni förstår vad jag menar...
    sitter och skriver nu
    4 minuter är det lagom?
    Tjalle

• Paulinas

Jag gillar också lite roliga tal, men ändå med kärlek! För "intima" och "gulliga" saker hade jag nog kunnat tycka var lite pinsamt.

Jag tror nog att du fixar det bra! 4 min är nog max...

• tjalle

Jag siktar på 3 så blir det kanske 4...
    jag måste bara hitta andra uttryckssätt än de jag brukar ha. Trist om det låter som breven jag brukar skriva...

• :o)

tycker det är en bra idé och kommer bli mkt uppskattat.
    själv hade jag skrivit ett telegram till brudgummen som jag lät toastmastern läsa upp under middagen (många undrade vem detta va iffrån inkl. min man innan man i sista meningen fick veta att det var från mig....)
    Min man höll sedan ett litet tacktal då han tackade alla inkl. mig för den bästa dagen i sitt liv.

Lycka till!

• Jeany

Min man sa några ord till mig, det var inget han hade skrivit ner innan, utan kände bara att han vill ställa sig upp och säga något.

Jag skulle inte innan kunnat sagt vad jag ville att han skulle säga, det är ju inte det viktigaste vad jag vill höra...utan det viktiga var väl vad han ville säga till mig. Eller?

Han sa iallafall väldigt fina saker, som fick mig och i princip alla av våra 106 gäster att gråta ;)

Svar på tråden Jag är en brudgum som vill hålla tal till bruden