• augusti_brud

Hjälp! Munsår 3 dagar innan bröllopet!

Hej alla blivande brudar!

Jag behöver HJÄLP!!
    Jag fick igår utslag precis ovanför mungipan! Antagligen munsår/herpes eller liknande.....och jag gifter mig PÅ LÖRDAG!!! Någon som har nå bra tips hur man kan få bort det SNABBT!? Vill ju känna mig vacker på den stora dagen!

NÅGON??

Kramizzar:)

• Svar på tråden Hjälp! Munsår 3 dagar innan bröllopet!
  • Ellte

Precis vad jag säger :) Det är olika! På mig funkar de! Klart att det finns olika saker men varför inte iallafall prova?

I detta fallet handlar det om någon som fått ETT sår EN gång... Jag gissar att det beror på stress... och att gå till en läkare och få nåt utskrivet och tro att man ska hinna få en tid och få det att hjälpa till på lördag finns liksom inte :?

• Gerda

Problemet är att om man använder alsolgel o antiseptiska medel så kommer resten av huden att torka ut, det är egentligen inte bra io slutändan för den vanliga huden.

Jag har alltid vectavir i mina väskor just för att munsåret kommer som olämpiligast - mens, stress, sol o bad...

Den allra bästa salvan som jag har provat är en fr Spanien som jag köpte med mig hem - receptfritt där, men här i Sverige är den tom starkare än de receptbelagda medlen ;) hade redan fått blåsor men så snart jag smetade på så domnade bultandet bort och dagen efter försvann blåsorna. Skrämmande egentligen... men det hjälpte... så om du hinner till spanien? ;)

Köp de krämerna o salvorn och prova - ska hålla tummarna för att munsåret ska lägga sig.

• Pråppen

Någon mer än jag som tycker att munsåren kommer tillbaka snabbt om man använder någon salva eller tabletter? Jag har fått tabletter som heter Geavir på recept, och visst hjälper de, men det verkar som om de bara "trycker tillbaka" munsåren tillfälligt, och efter ett par veckor kommer det ett nytt munsår istället. Om jag inte tar tabletter eller smörjer med salva får jag i och för sig ett jätteblaffigt munsår, men sen kan det ta ett halvår innan det kommer tillbaka.... Eller är det bara slumpen att det har blivit så för mig?

• tove79

Jag skäms nästan för att skriva det här men det finns ett gammalt trix mot munsår. Öronvax. Låter supersnuskigt men ta på lite öronvax på munsåret och det försvinner. Jag har själv testet när jag känt att det har varit på väg och då försvann det på en gång. Men man ska nog inte pussas efteråt.

• Solkatten_77

vectavir fungerar om du tar den direkt då du får stickningarna på läppen....

Stress kan även förvärra tyvärr..va bara lugn...

• Izunia

tove79: Hur far man ihop sa mycket öronvax??

• Kattis72

Vectavir är det som hjälper för mig - sedna jag började använd har blåsorna ldrig blivit så stora som tidigare... och de kommer mer sällan nu ockås! Men som sagt, det måste börja användas så fort det "pirrar" i läppen! (Har också haft problem med munsår i över 25 år!)

Försök vara lugn, stress påverkar jättemycket!!!

• _koko_

Jag har haft munsår/herpes sen jag var 6, men peppar peppar, nu är det faktiskt flera år sedan sist (har inte haft sedan jag började använda carmex regelbundet). Jag får stora svullnader (brukar knappt kunna stänga munnen...), så sminka över skulle inte vara något alternativ för mig. Gissa om jag har ångest för att det ska hända på dagen D...

Annars tycker jag vectavir funkar bäst på mig också, men som sagt, när det redan brutit ut är det för sent. Man lär sig känna igen stickningarna i läppen och smetar på direkt!

Om det redan har börjat klia så är det ju på god väg att läka. Håller tummarna för att det försvinner i tid för dig!!

• weddingphoto

augusti_brud

hur gick det?

hoppas ditt bröllop blev fint!!

• augusti_brud

Hej!
    Mitt munsår gick bort precis i tid till vår bröllopsdag igår 27/8!! :) Allt blev perfekt och vi kommer minnas den dagen en lång tid framöver!
    Bilder kommer senare!

Kramizzar till alla som gav mig råd i min lilla "kris" :)

• weddingphoto

härligt!!!

I love a happy ending :)

• Izunia

Vilken tur! Det är min värsta mardröm... Hur "botade" du det?

Grattis förresten!!!!!!!!!!

• augusti_brud

Med hjälp av ANTI gick det bort i tid!!
    SÅÅÅÅ LYCKLIG!

:)

• Izunia

Vad bra att de hjälpte för dig..efter jag läst denna traden fick jag naturligtvis herpes pa hakan..trodde först det var en finne och klämde!!!

Men sa fort jag var hemma ocj märkte det..sa tog jag mina nya tabletter och de är super! Det bröt aldrig ut och är nästan borta! Yippieeeee!

• Solkatten_77

Grattis!!!

Hoppas at det går lika bra för mig på min dag...det är nog mardrömmen att den "objudne gästen dyker upp" (herpesen)...

Svar på tråden Hjälp! Munsår 3 dagar innan bröllopet!