• hannah_l

Äktenskapsförord...

Vet inte hur ni tänker göra men när jag gifter mig är det en självklarhet att skriva äktenskapsförord..Hur har ni gjort/hur ska ni göra??

• Svar på tråden Äktenskapsförord...
  • okt2006?

Det finns ingen anledning för oss att göra det eftersom ingen av oss har några överflödiga pengar eller andra tillgångar.

• msbine

Vi kommer inte att skriva något äktenskapsförord eftersom vi har ungefär lika mycket tillgångar.

• Solkatten_77

Jag tänker köra på äktenskapsförord...vi har inte heller större pengar ännu...men även om jag älskar min blivande och vill bara vara med honom för resten av mitt liv och förhoppningsvis vice versa så vet ingen vad som kan komma hända i framtiden...

Om nu något mot all förmodan, nu skulle hända vill jag inte stå där och inte ha det som jag gick in med i äktenskapet...Det är en säkerhet..för mig iallafall...Om du känner att du vill ha ett äktenskapsförord så tycker jag att du ska diskutera det med din blivande..han kanske tycker likadant?

• Felice

Solkatten_77

Jag resonerar EXAKT som dig.
    Det är jäkligt lätt att säga att det inte behövs när man står inför att gifta sig. Då känns allt så självklart och underbart. Att man skulle kunna separera i framtiden tänker man inte alls på (trots att statistiken talar för sig själv)
    Och trots att jag inte har någon bautaförmögenhet i dagsläget så vet man ju inte heller där vad som händer i framtiden.

Det är dumt att chansa, tycker jag.

• Eliluna

HEjsan tänkte bara fråga vart man vänder sig angående äktenskapsförord?
    Tack

• lolabe

Till en familjerättsjurist. Titta i Gula sidorna.

• Tant Pernilla

Man kan skriva äktenskapsförord när som helst under äktenskapet, så det är inget man måste ta itu med precis till bröllopet.

• Sommarsolen

Man kan köpa ett standard äktenskapsbevis för 29 kr på Akademibokhandeln. Skriv era namn, datum, etc och skicka in den tillsammans med personbevis till tingsrätten. Ni kan ju använda den som mall också om ni vill lägga till eller ta bort en del. Man kan t ex skriva att det enbart gäller tillgångar före äktenskapet. Jag har för mig att Tingsrätten tar 275 kr för att behandla ärendet.

• pinglans

Vi ska ha äktenskapsförord. Min m2b ärvde en del pengar av sin mor flera år innan vi träffades och därför ska vi skriva ett. Vi ska också skriva ett inbördes testamente. Sån't är ju livet! :)

• ickan_75

Ok, nu får någon berätta hur man skaffar ett äktenskapsförord.

Kan jag alltså säga att jag går in med 30kr i äktenskapet och därmed har min tillkommande ingen rätt att få del av dem vid en skillsmässa? Under förutsättning att han skriver på äktenskapsförordet förståss...

• 11 juni 2005

Vi har äktenskapsförord. Av den enkla anledningen att jag ägde en hel del innan vi gifte oss och inte min man.

Självfallet utgår vi inte ifrån att det inte kommer att hålla, men skulle så vara fallet vore det skönt att ha en sak mindre att träta om.

• Elin B

Vi kommer inte att skriva ett äktenskapsförord. Men vi har rätt likvärdiga ekonomier så det känns lite överflödigt i vårt fall.

• Lilla spöket Laban

Vi struntade också i äktenskapsförord, då ingen av oss hade särskilt mycket med sig in i äktenskapet. Det skulle vara lite smycken och sånt, men det är mest småsummor.

Om någon av oss haft en lägenhet hade vi antingen sett till att dela på lånet innan eller så hade vi sett till att skriva ett äktenskapsförord som gör att vi skulle kunna dela på vinsten av lägenheten, men att den personen ändå får tillabaka det som han eller hon lagt från början.

Vi tycker båda det är egoistiskt att skriva på hela lägenheten eftersom den som inte äger den går miste om en eventuellt vinst som det ju ofta blir på några år. Och hade den personen bott själv i en lägenhet skulle det ju inneburit en avkastning. Det kan vara något att tänka på.

• trollslända

Vi har äktenskapsförord eftersom jag äger en del av min familjs landställe och om något skulle hända vill jag slippa köpa ut honom ur det. Vi kopierade mina föräldrars äktenskapsförord och lät vänner bevittna det innan vi lämnade in det hos tingsrätten. Det står ungefär att "Denna dag har X och Y som äktenskapsförord kommit överens om följande: det som vi äger innan äktenskapet samt förvärvar genom arv/gåva under äktenskapet inte ska ingå i giftorättsgodset, men det som vi tjänar genom eget arbete ska ingå." Lite förenklat.

• brudivinter?

jag kommer att insistera och vi har pratat om det,och det verkade ok.Min mamma äger hennes hemgård med en del mark och min sambo har ingen lust att följa med dit på semester så då tycker jag inte att han heller har rätt till det vid en separation eller liknande..

• Bröllopstokiig

Vad kan man skriva i ett äktenskapsförord? Kan man även skriva att det man tjänar genom eget arbete inte ska ingå i giftorättsgodset? Dvs i stort sett att man har varsin ekonomi?

Vi ska i alla fall skriva äktenskapsförord, så vet man vad som gäller. En skilsmässa är jobbig nog som det är, man behöver inte förvärra det genom en massa trassel med att "men nu får ju han mina föräldrars stuga" osv.

• Chrisan

Vi ska skriva men ska också skriva emellan oss att det skall rivas om 10 år.
    Anledningen är att vi gemensamt kommer att lägga ner både pengar och tid på, idag HANS sommarställe. Om vi skiljer oss inom 10 år vill inte han behöva lösa ut mig men därefter anser vi att jag har lika stor rätt till stället. Dock gör vi också ett testamente.
    Vi har köpt standardformulär på bokhandeln. Sen skickar man in dem till tingsrätten.

• lolabe

digital: ett äktenskapsförord reglerar hur den samlade egendomsmassan skall fördelas vid en eventuell skilsmässa. Äktenskapsförordet har ingen bäring på hur tillgångarna är fördelade under själva äktenskapet. Även om man är gift äger vardera parten sina enga tillgångar.

brudivinter?: det behövs inte ett äktenskapsförord för att din mammas herrgård inte skulle ingå i bodelningen vid en ev skilsmässa mellan dig och din man. Din mamma kan välja att skriva ett testamente (eller gåvohandling) där du får herrgården med det villkoret att den ska vara din enskilda egendom. Då är den din enskilda egendom, äktenskapsförord eller ej.

Svar på tråden Äktenskapsförord...