trollenäs slott
Någon som har erfarenhet av trollenäs slott? Man kan tydligen både gifta sig där samt ha middagen i någon av deras salar! Funderar på detta. Alla erfarenheter välkomnas..
Någon som har erfarenhet av trollenäs slott? Man kan tydligen både gifta sig där samt ha middagen i någon av deras salar! Funderar på detta. Alla erfarenheter välkomnas..
Hej!
Har bara hört att det är jättefint och bara sett det långt ifrån.
Vi ska vigas i Trollenäs kyrka och funderar på att fota oss utanför slottet..
Det tar ca 100 gäster..
När ska ni gifta er? Nu i sommar eller? Ska ni ha middagen där? Vi ska bara ha ett litet bröllop med 8 gäster men det ska finnas en liten sal som tar 16 pers!
Jag tycker att Trollenäs slott är jätte vackert. Men jag har aldrig varit på bröllop där, så jag kan tyvärr inte bistå med någon information om det
Men det är i alla fall ett jätte vackert slott.
Jema
Ja, Trollenäs är fantastiskt vackert, det var ingen tillfällighet att Per Gessle hade sitt bröllop där!
Jag har jobbat på Trollenäs, bl.a på en del bröllop, men det är ganska många år sedan nu så det som gällde då är inte aktuellt nu längre. Så jag kan inte säga så mycket om de praktiska detaljerna.
Det vanliga är i alla fall att middagen serveras i den stora matsalen som tar drygt 100 gäster (pampig sal med ekboasering, gyllenlädertapeter och en stor öppen spis). Det finns några mindre salonger också, som ingår i festvåningen. Jag var inte med om att duka till middag i någon av dem, men det är mycket möjligt att det förekommer nu.
Själva vigseln brukade de flesta ha i den lilla kyrkan Näs, som ligger i slottsparken precis bredvid kyrkan. De som inte fick plats där, eller inte vill vara där, valde ofta Västra Strö kyrka istället. Den ligger några kilometer därifrån, vilket gav möjlighet till att åka häst och vagn eller limo till middagen - ett moment som ju många brudpar inte vill missa!
Några valde Trollenäs kyrka till vigseln. Den ligger väldigt nära slottet, strax ovanför kan man säga. Men trots att de ligger nära så kan man inte gå direkt från kyrkan till slottet (man måste klättra i en brant lerig backe) utan man måste ta en omväg.
Inte många valde Trollenäs kyrka. De flesta valde Västra Strö. Förmodligen för att Trollenäs är en sen 1800-talskyrka, ganska avskalad och inte så "pyntig". Själv tycker jag dock att den är mycket vacker.
Man kan övernatta på Trollenäs, och där vet jag att de har utökat verksamheten sedan jag jobbade där. De har bl.a inrett en särskild frukostmatsal på första våningen.
Jag har för mig att de har en hemsida nuförtiden också. Vet tyvärr inte adressen men en sökning på Trollenäs slott borde kunna ge resultat.
Lycka till!
Här är adressen till deras hemsida, där har dom lite bilder som man kan titta på mm.
www.trollenas.com