• EhjärtaK = sant

Cerazette = större bröst ??

Är det någon som äter, eller har ätit, Cerazette som upplevt att brösten har blivit större?

Jag har ätit Cerazette i c:a två veckor, men upplever redan att brösten har blivit ganska mycket större (alla bh:ar och tröjor i stumt material har blivit för små ).
    Jag trodde endast att det var p-piller (med östrogen) som kunde ge den biverkningen, men det verkar ju tyvärr inte så.....

Är det någon som känner till om "bröstförstoringen" bara är tillfällig, eller om man måste sluta äta pillren för att återfå den ursprungliga storleken?

Skriv gärna ni som har erfarenheter av detta! Jag skall självklart kontakta min BM, men hon är ju inte anträffbar nu när det är helg. Börjar känna mig lite stressad över denna biverkning då jag redan innan hade STORA bröst, och jag har verkligen inte råd eller lust att investera i en helt ny garderob (har utgifter så att det räcker ).

Jag är verkligen tacksam för svar .

• Svar på tråden Cerazette = större bröst ??
  • tjollan

Hej har ätit dubbel dos cerazette i två år cikra mot endometrios, det enda som hände för mig var att jag upplevde zatt jag åt massor och gick upp i vikt. Sen om det är psykologiskt eller ej vet jag inte. MEn efter så kort tid tror jag nog att inget ska hända.

• EhjärtaK = sant

Tack för ditt svar!
    Nej, någon viktuppgång har jag lyckligtvis inte märkt (har inte varit hungrigare än vanligt heller). Däremot har jag ont i huvudet varje dag och känner mig lite yr till och från.

Enligt BM skulle man äta pillret i tre månader även om man mådde dåligt eftersom de flesta biverkningar brukar ge med sig. Men eftersom jag knappt kan ha några av mina kläder längre så känns det inte så kul att stå ut i 3 hela månader. Och om brösten inte blir mindre efter några månader så vill jag ju inte äta dem längre *suck*.

Någon mer som har erfarenheter??

• Bluebride2006

Jag har ätit det i ungefär 3 1/2 år och jag märkte ingen förstoring av brösten. Däremot var jag sugen på något hela tiden varannan vecka.... fråga inte varför :) men det försvann efter ett par månader

• Felice

Jag äter Cerazette sedan 3 månader tillbaka och har inte märkt någon skillnad.

• EhjärtaK = sant

Tack för era svar!

Att jag skall ha sådan otur....*suck*.

• *Blomman*

Varför fick inte jag din otur när jag åt Cerazette. :D Nej, men jag har inte hört någon som har fått större bröst av Cerazette, själv så grät jag bara varje dag av det förbannade mini-pillret.

• EhjärtaK = sant

*Blomman*:
    Javisst är det typiskt . Jag har också börjat känna av humöret .

Har pratat med BM nu, och i morgon skall jag sluta - det känns väldigt skönt .

• sjd

Oj, vad det där verkar vara individuellt.
    Jag har käkat Cerazette nu i snart tre veckor, inte så lång tid, men jag har inte kännt av några biverkningar än slå länge *ta i trä*, mer än att mina byxor blir för stora och jag har inte aktivt försökt gå ner i vikt.

• EhjärtaK = sant

sjd:
    vad skönt att du inte har känt av något - hoppas att det håller i sig!
    Jag mådde bra första veckan (bortsett från konstant huvudvärk), men sedan började problemen smyga sig på. Men det är ju som du säger så individuellt - så Cerazette kan säkert vara jätte bra för en del .

• tvillingsjäl

Jag märkte inte av någon bröstförstoring när jag åt, däremot humöret blev sämre, mellanblödningar, längre mens och mer mensvärk..konstigt..så nu har jag slutat å vi kör med kondom och jag måste bara säga att det känns underbart!! Men som sagt p-piller är såå individuellt!!

• blivande fru J

jag slutade med cerazette i april och brösten har i alla fall inte blivit mindre sen dess. Däremot är humöret bättre och jag förstår mig på mig själv på ett annat sätt.

Vad jag hört tidigare är det mest kvinnor med små bröst som kan märka av förstoring av brösten vid pillerstarten medan vi med rejäla behag inte ska se någon skillnad. Jag fick iaf ökad aptit av cerazette, det fick jag inte av mina komb piller.

• EhjärtaK = sant

Hm, jag hade verkligen stora bröst innan jag började med Cerazette - men jag märker ändå en påtaglig skillnad...

Jag hoppas att de återfår sin ursprunliga storlek så fort som möjligt nu, och att de behåller formen!

• tjollan

Tänk er mig då som käkat 2 perdag utan uppehåll i et par år. Jag tycker att jag var mycket gnälligare då.

• Kairi

Om brösten blir större eller inte är som känt individuellt, men dessvärre brukar det vara så att när vikten väl satt sig försvinner den inte av sig själv, även om du slutar äta pillret. Det blir heller inte lättare att träna/banta bort den än vanlig fettökning.

Däremot är det kanske en tröst att många tjejer upplever att brösten är det första som försvinner vid träning/bantning (för mig är det däremot rakt motsatt effekt, brösten är det enda som inte försvinner).

Lycka till i vilket fall!

• EhjärtaK = sant

Kairi:
    Jag har inte gått upp i vikt (så jag förstår självklart att jag inte kommer att gå ned i vikt bara för att jag har slutar med pillren - även om det vore väldigt smidigt om det fungerade på det sättet ). Det är bara brösten som har blivit större - och dessa tycker jag rimligtvis borde återfå sin ursprungsstorlek eftersom jag har slutat med pillren. Åtminstone har jag uppfattat det som att det är så för de flesta tjejer (även om de flesta verkar önska att "förstoringen" var bestående ).

Att gå ned i vikt för att få mindre bröst fungerar ju oftast inte om man redan är normalviktig/smal och har stora bröst (i dessa fall består ju inte brösten främst av fett - utan bröstvävnad).

• Kairi

Jo, du har nog "gått upp i vikt" eftersom brösten blivit större; det är ju inte kvantiteten körtlar i brösten som ökar utan kvantiteten fett. Det är precis som med vanlig fettinlagring, kroppen lägger ju till fett där den tror att det behövs, vilket vanligtvis är rumpa och bröst vid hormonförändringar.

Att de flesta tjejer upplever att bröstens storlek minskar låter lite mystiskt, enligt min barnmorska brukar man vanligtvis uppleva att det fett man lagrat (även i brösten, frågat specifikt om det också pga egen oro..) inte försvinner såvida man inte bantar/tränar bort det. Så jag skulle inte räkna med det om jag var du..

Bröstvävnad = mjölkkörtlar + fettvävnad.

Antalet körtlar brukar vara precis detsamma på de flesta, de tjejer som har större bröst har en större andel fett (handlar om en lagringsimpuls som ofta är genetisk).

Jag har förövrigt genom en lätt kaloriminskning nu minskat 4 cm i byst.. känns dock rätt löjligt att banta när man är 170 cm och väger 58 kilo. Men det funkar ju, så.. så länge man slipper prata högt om det :P

Vet inte riktigt var du fått din info ifrån? Jag baserar iaf min på de fysiologi- & antatomikurser man läser på vägen till Personal Trainer, som jag f n pluggar till.

Kairi

• EhjärtaK = sant

Kairi:
    jag tänker inte ge mig in i en diskussion om detta. Jag har inte adekvat utbildning i ämnet utan litar till det jag har hört/läst tidigare.

Jag har ingen aning om ifall det kan vara så att alla tjejer har samma mängd bröstkörtlar eller ej - men det låter lite märkligt med tanke på att en jätte smal tjej kan ha mycket större bröst än en kraftigt överviktig tjej. Skulle då den smala tjejen ha massa fett i brösten?? Självklart blir brösten mindre när man går ned i vikt (eftersom bröst delvis består av fett) - men en del har ju naturligt stora bröst hur smala de än blir.

Förövrigt kan jag meddela att mina bröst har återfått sin normala storlek - YIPPIEEEE! Jag behöver inte investera i några nya bh:ar . Det beror inte på någon viktnedgång (då jag aldrig gick upp något när jag började med pillren).

• Nessii

Jag har också Cerazette, jag har inte märkt av någon bröstförstoring o mitt humör är som vanligt.. smågrinig då o då... Men det jag har märkt är att jag får mellanblödningar på allt från en dag till nån vecka o det är inte kul eftersom min barnmorska sa att man inte ska få nån mens alls.. MEN jag ska snart sluta med piller eftersom vi ska försöka att få knodd snart så jag kan nog härda ut... FÖR när jag käkade Desolette så fick jag nattsvettningar 3-4 nätter under den veckan som jag hade uppehåll... och det är inte roligt att vakna mitt i natten o vara kallsvettig från topp till tå.

Nessii

• Mrs J.R

oj jag äter också cerazette nu för tiden gjort det i ca 16 dagar... Nu förstår jag varför jag r så sur på min man hela tiden och gråter jämt.
    Fast jag känner mig mer deprimerad och inte vill leva men jag håller modet uppe och sitter här på bt även om jag redan är gift

Svar på tråden Cerazette = större bröst ??