• Paulinas

god "dippsås" till räkor och kräftor

Så här i kräftskivetider, är det någon som har ett gott recept på någon god sås som man kan ha till kräftor óch räkor?

Ska på kräftskiva imorgon och har lovat att ta med sås... men har inget bra recept!

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden god "dippsås" till räkor och kräftor
  • fru&herrBarbarella

DN Söndag hade ett kräftreportage med massor av såser för nån vecka sen. Kolla deras hemsida.

• Rainred

blanda : rom, salladslök eller rödkök (hackad förstås) och minicreme och vips så har du en sås som passar till allt från havet! mums!
    Jag ska på kräftskiva i kväll med min make! Vi skulle ta med snapsar och chipssnacks!
    Kramis

• Paulinas

Tack för tipset! Deras såser är dock bara majonäser... hade tänkt mig något creme fraiche baserat eller något med vitlök.

Någon annan som har något gott recept?

• Paulinas

rainred, det kanske kan vara något!! Tror jag ska testa den! Man ska inte ha i någon krydda eller så?

• Jenny i England

Sweet chili sås är väldigt gott till räkor!

Och aioli förstås. Byt ut majonäsen mot creme fraiche och blanda i vitlök, salt och peppar.

• sjd

Paulinas, Jag brukar ha dill i min romsås, det funkar jättebra. Annars gör jag den precis så som Rainred säger. Och salt och peppar förstås.

• Jenny i England

Också gott med en Philadelphia ost med god smak och creme fraiche och blanda ihop det. Hackad rödlök är också gott i.

• siouxie

åh, godaste såsen!!

har inga exakta mått eftersom jag brukar improvisera, men ungefär:

1 burk cremefraiche (jag brukar ta mini)
    2-3 msk mangochutney
    1 pressad vitlöksklyfta
    ev lite hackad röd chili

det är supergott o passar jättebra till grillat oxå!

• Paulinas

många bra förslag tjejer!

Det bli nog en romsås... men skulle vilja ha en till... någon som har en god vitlöksvariant som är lite "lyxig" och matig?

• siouxie

ta en extra vitlöksklyfta i min sås ;) den är så god!

• Paulinas

okej siouxie, det får väl bli den då! :)

Perfekt, då har jag mina såser!! Ska jag bara hem och göra dem också!

vad skulle man gjort utan er! :)

• Kookie

Aioli är oslagbart gott tycker jag!! Inte sån där färdigförpackad, utan gärna direkt ifrån en delikatessdisk. Mums till skaldjur!!

• siouxie

ja tänk vad man kan få hjälp här :)

hoppas ni får det trevligt i morrn!

• Ellte

Ta yoghurt, lägg i ett kaffefilter och låt rinna av i några timmar (gärna över natten). Blanda med färska örter/kryddor, vitlök och svartpeppar. Rör ev. i lite cremefraiche och olja för konsistensen. Kanoooongott, jag lovar! :p

• Johanna = en lat kock

Elltes tips är toppen

har man bråttom så kan man använda grekisk eller turkisk yoghurt eftersom de är mycket tjockare än vanlig yoghurt

• anne på grönkulla

Tänkte föreslå tzatziki, men det ligger himla nära Elltes tips & blir godast med grekisk/turkisk yoghurt eller om man låter den rinna av i ett kaffefilter ett tag.

Svar på tråden god "dippsås" till räkor och kräftor