• Bröllopstokiig

Bara middag efter vigseln (ingen fest). Kan man göra så?

Hej!
    Igår försökte jag boka festlokalen som vi ville vara i efter vigseln, men den var tyvärr upptagen. Då var det bara att försöka jaga tag i en ny. Det finns inte så många att välja på, men jag ringde i alla fall till kyrkan och hörde hur det var med deras församlingshem. Det var ledigt, men kruxet var att man endast får ha det till klockan 22.00 då det ska vara färdigstädat. Dessutom får man inte servera starksprit. Frågade om man får servera vin till maten och fick ett tveksamt ja till svar. Plusset är att man får låna det gratis.

Om vi skulle vara där, blir det så att vi går dit efter vigseln, skålar i champagne (hoppas jag att man får), äter middag med vin/öl till, äter tårta och dricker kaffe utan avec och sen får alla gå hem. Kan man göra så? Tilläggas bör att det kommer gäster från Dalarna (ca. 30-40? mil härifrån). Kommer folk att känna sig snuvade på festen?
    Vad tycker ni? För mig känns det helt ok. Vad sambon tycker vet jag inte än eftersom jag inte hunnit fråga honom.

• Svar på tråden Bara middag efter vigseln (ingen fest). Kan man göra så?
  • Bröllopstokiig

Om det är okej för dig och din sambo så ska ni självklart göra så!

Tänkt inte på vad gästerna kan tycka. Det är ERAN dag, och den ska vara som ni vill ha den.

Personilgen så ser jag framemot festen nästan (obs! nästan) lika mycket som vigseln. Men det är jag!

Kram
    Sandra

• Bröllopstokiig

Så hade jag när jag gifte mig första gången och tyckte det var ok då, men jag känner idag att jag inte skulle vilja vara utan festen. Jag vill dansa brudvalsen och ha fest till jag stupar.

• Bröllopstokiig

Klart du kan ha middag utan fest efter. Vi skall bara ha middag för närmsta familjen och några få vänner på en mycket bra restaurang. Ingen dans och ingen fest efteråt.

/Kjell

• Bröllopstokiig

Kanske kan ni lägga om vigseln till en lunch-vigsel och ha middagen efter det?

Om gästerna känner sig snopna beror väl på om ni har indikerat något annat i inbjudan eller liknande, har ni inte skickat ut inbjudan än är det bäst att vara tydlig redan i den så gästerna vet vad som väntar.

Jag har varit på lunch-bröllop med buffé efteråt och det var väldigt trevligt så det tycker jag är ett fullt godtagbart alternativ till den traditionella bröllopsfesten. Brudparet gick sedan ut på kvällen med sina närmaste vänner och firade vidare.

-Maria

• Bröllopstokiig

Mina föräldrar gjorde precis så. De hade middag i församligshemmet sen hade de fest hemma. De som inte är så festsugna får ju då anledning att droppa av och de som vill fortsätta kan göra det. Spex och bus kan man ju ha under middagen ändå. Ta hjälp av toastmastern eller tärnan och planera nåt inför festen hemma (en drink, nåt att äta, valsen kanske) så att ni kommer igång så att det inte blir för avslaget.

Beror ju förstås på hur många gäster som vill festa och hur stort ni bor. Svårt att knöla in 60 pers i en två *ler*.

Ett annat alternativ är ju att avsluta festen kl 22 och använda pengarna ni sparar på lokalen till en lyxig svit. Då hinner ni verkligen njuta av den.

• Bröllopstokiig

Tack för alla svar.

Det där med att boka om till en lunchvigsel... Vi gifter oss kl. 14.15, räknas inte det som lunchbröllop? Är det inte så om man gifter sig före kl. 15.00?

Jag tycker att det känns ok att göra såhär. Som Mio säger så hade vi tänkt ta in på hotell efteråt och då hinner vi ju verkligen njuta av det (och varann )

• Bröllopstokiig

Jag känner som Sandra. Jag ser jättemycket fram emot festen. Tycker det ska bli urkul att festa med alla våra gäster. För mig skulle det nog kännas snopet att "bara" gå och lägga sig. ;)

Prata med sambon och hör vad han säger.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Det är väl helt ok om det är vad ni verkligen vill, men jag tycker det verkar som om du låter lokalen styra er fest lite. Ni har ju uppenbarligen letat efter festlokal och då får man ju uppfattningen att ni ville ha fest från början, nu är det enklast att skippa det och det kanske är lite därför du svängt om.

Tänk bara efter noga så att du inte missar er bröllopsfest pga lokalproblem, du har ju rätt länge kvar så du hinner kanske kolla alternativ? Liten varningsklocka ringer i alla fall hos mig när du skriver att de är tveksamma till vin till maten. Man ska väl inte behöva ha dåligt samvete för att man vill dricka vin på sin bröllopsdag? Dessutom tror jag inte att det är säkert att det är ok med avec eftersom det är sprit, men det bör ni ju såklart kolla upp innan.

Lycka till!
    :o)

• Bröllopstokiig

Såg nu att ni skrev att ni skulle ha kaffe UTAN avec... sorry, då är det problemet löst iaf :o))

• Bröllopstokiig

Till Lil'Mo:

Jo, delvis låter jag lokalen styra, fast egentligen var jag inte helt hundra på att jag ville ha fest heller. Detta eftersom min pappa är alkoholist och jag då skulle gå och oroa mig över hur kvällen skulle sluta.

Det är därför jag tycker att detta känns bra. Och när man dessutom inte får servera starksprit är det mindre chans att kvällen slutar med en pinsam katastrof. Dessutom är inga av våra gäster några större dansvänner, så någon dans hade det nog inte blivit i alla fall.

• Bröllopstokiig

Vi har planerat att enbart ha en middag efter vårt bröllop (vigsel kl.13). Det kommer inte att bli dans efteråt. Istället kommer vi att avsluta med att åka direkt på vår bröllopsresa.

Vi tycker att det räcker med en härlig middag tillsammans med släkt och vänner. Därefter ägnar vi mer tid åt varann och njuter av en underbar bröllopsnatt på fint hotell. Vi tycker att bröllopsresan är det som vi vill fokusera på istället för festen. Givetvis kan man prioritera olika.

Fast jag hoppas bara att du prioriterar rätt efter dina önskemål och inte styrs allt för mycket av lokalernas utbud.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag tycker det låter bra!!
    Gå bara ut klart med att det inte blir någon fest! (Kanske kan tipsa om något ställe att gå vidare till, om ni skickar ut något mer detaljerat info om bröllopet efter inbjudningarna?)
    Har ni tittat på församlingshemmet? Vår kyrka har nämligen ett otroligt tråkigt församlingshem, med en massa pärmar och sådant i, och det är ju inte så kul...

• Bröllopstokiig

Till hemlig höstbrud:

Nej, vi har inte varit och tittat på det nu, men jag var där för ca. 10 år sen och har för mig att det var rätt trevligt. Utanpå ser det jättemysigt ut + att det ligger väldigt fin till. Men givetvis ska vi kolla närmare på det innan vi bestämmer oss helt.

• Bröllopstokiig

Vad bra! jag tycker det gör mycket för intrycket hur det ligger och hur det ser ut, men det verklar ju inte vara några problem! :)
    Har du pratat med sambon än?

• Bröllopstokiig

Nix, det har jag inte! Han jobbar till 22.30 och jag vill inte ta det på telefonen. Han blir helt kallsvettig av nervositet bara jag nämner ordet bröllop (fast det var han som friade), så jag tar det öga mot öga istället.

• Bröllopstokiig

Nix, det har jag inte! Han jobbar till 22.30 och jag vill inte ta det på telefonen. Han blir helt kallsvettig av nervositet bara jag nämner ordet bröllop (fast det var han som friade), så jag tar det öga mot öga istället.

• Bröllopstokiig

Låter som en bra taktik! :)

• Bröllopstokiig

Hallå igen!
    Tänkte bara berätta att vi har bestämt oss för detta alternativ. Det känns bra. Istället för att festa hela natten (vilket vi inte är så mycket för) smiter vi iväg till ett hotell och fortsätter "festen" ensamma.

Och vilken skillnad det blev i budgeten... *ler*

Tack för alla svar och lycka till med era bröllop! /Therese

• Bröllopstokiig

Vad skönt att det ordnade sig så att det känns bra, Therese!!

• Bröllopstokiig

Vad kul att ni lyckats bestämma er. Dessutom är det ju inte direkt en nackdel att lyckas spara in nån krona här och där.

Lycka till!

Svar på tråden Bara middag efter vigseln (ingen fest). Kan man göra så?