Förrättstips
Vi ska laga maten själva till ca 40 personer.
Är det någon som har tips på goda smididga förrätter? (Och övriga rätter också förstås)
TACK!
Vi ska laga maten själva till ca 40 personer.
Är det någon som har tips på goda smididga förrätter? (Och övriga rätter också förstås)
TACK!
Här kommer ett förslag:
Smörgåsbakelse - gör en röra på cream fraish och nåt ni tycker om. tex skaldjur smaksatt med dill och citron eller kanske skinka smaksatt med dionsenap eller pepparrot. Gör en rulltårta av tunnbröd och skär i lagom stora bitar. Tror att det blir bäst om rulltårtan ligger till sig ett tag.
Tjälknul - är kanongott! Görs dagarna innan och serveras kallt. Till det kokt potatis och sås. Såsen kan göras dagen innan och varmas när den ska serveras. Recept på tjälknul finns gamla hederliga kokböcker.
Till efterrätt kulor av Mövenpicks hallonsorbé och färska eller frysta skogsbär.
Tunnbrödsrulltårta med rökt lax och pepparrotsvisp
Avocadosallad med gurka och coctailtomater och senapsvinaigrette
Annorlunda och jättegod Potatissallad på färskpotatis, purjolök i tunna strimlor, olivolja, balsamvinäger, salt och peppar och rostade sesamfrön (ca 2 msk på 4 port)
- till det kan man servera rostbiff, lax, tjälknöl, skinka etc. Vegetarisk variant är att blanda ner kokta vita bönor direkt i sallanden.
Här kommer några förslag från mig:
1. Entrétallrik med honungsmelon, rök kalkon, sallad och dressing
2. Laxbakelse
3. Hummerbakelse
4. Krustader med fyllning t.ex. räkor, ädelost, lax, svamp mm
5. Fylld avakado
6. Laxbit med sparris och citron
Lycka till!
Jema
Vi ska ha championfyllda krustader.
Mmmmm, vad gott! Tack för tipsen!!
Jema, den där hummerbakelsen du skriver om, hur gör man den?
Fler förslag?
Sia, jag åt en hummerbakelse förra nyårsafton, jag har tyvärr inte receptet på hur man gör den. Men den var i alla fall jätte god.
Ledsen att jag inte kan hjälpa till, men jag ska försöka se om jag kan få tag i det.
Jema
Har ett superrecept på en efterrätt, som jag gjort till nyr och andra fester - ser otroligt lyxig ut men är superenkel att göra! Består av två nät spritsade av choklad, med en vit chokladkräm mellan. Kan leta upp receptet om du tycker det verkar gott - fast till efterrätt, då! ;)
Henriettae!
Jag blir jätteglad om du letar upp efterrättsreceptet och lägger ut det här!
lilla A - lägger upp den i en ny tråd, så att den går att hitta lättare för andra sedan! Kallar tråden "Dessert Black&White"!