• HBN

få en murgröna att frodas

Vi tänkte lägga murgröna på bordet som dekoration vid vårt bröllop i augusti nästa år. Därför har nu tre små murgrönor inhandlats för att de ska hinna växa till sig och helst bli så stora som möjligt tills dess. De står inomhus i halvskugga och det finns ingen möjlighet att plantera dem ute. Jag har letat på internet, men inte fått några verkligt bra tips om hur jag ska sköta dem på bästa sätt. Någon som vet hur man får dem att växa så att det knakar?

• Svar på tråden få en murgröna att frodas
  • ia´s

Har du torr luft i din bostad, måste du kolla dom extra noga....annars kan du få "spinn" på dom.
    Ett knep är att spraya dina växter med vatten lite då och då.
    Vattna dom sparsamt.
    Att duscha dom emellanåt funkar oxså.
    Att ge dom näring är oxså bra, dock inte för ofta och för mycket.

• Hej baberiba

Synd att du inte kunnat ha dem ute i ett land för då växer de som gräs.

Vi har murgrönor ute i landet och de är så stora och fina men tyvärr så ska vi kasta dem för vi ska göra om vårt land helt och hållet. Om vi inte hittar ngn annan plats för dem.

Som du har fått tips om så duscha/spraya dem och ge dem näring.

Lycka till !

• f.d. Svart brud

Murgröna gillar hyfsat hög luftfuktighet (spraya på dem ibland, men inte för mycket för då kan de få mjöldagg) och jämn vattning. För mycket ruttnar det av och får de för lite och torkar, kommer de sällan igen utan torkar ut, ruttnar när man vattnar på dem och får spinn på kuppen.
    Jag har en murgröna som växer som ogräs. Den förde en tynande tillvaro inomhus, tills jag samplanterade den med min änglatrumpet i en stor kruka och ställde ut den.

Om det inte funkar med dina små murgrönor finns en "paniklösning". Det GÅR att beställa långa rankor murgröna i en blomsteraffär.

Ett annat tips: Hjärtan på tråd är en jättesöt blomma som tål mycket stryk, den är hur lätt som helst att föröka (bara knipsa av och stoppa i en kruka) och får hur långa rankor som helst. Man ska bara se till att dessa rankor får bra med ljus annars blir det glest mellan bladen. Jättesöta, långa rankor som man kan lägga på bordet eller linda lite slarvigt runt saker (t ex vinflaskor, vattenkaraffer o dyl).

• HanOchJag

Själv har jag valt att sätta hjärtan på tråd hemma för att sedan ha som dekoration på borden. Dom är ganska enkla att ha och göra med. Glömmer du bort dom (typ att vattna) på några veckor är det (oftast) ingen fara- dom vaknar till liv igen. Mina står i fönstrena hemma även på diskbänkar ,bokhyllor osv.. Allt för att dom ska växa så mycket som möjligt.
    Jätte enkla att föröka oxå. Bryt av en "kvist" sätt i vatten tills rötterna kommer ut och plantera sedan bara i jord som vanligt.

Inte bara enkel men SUPER SÖT

• Fresan

HBN
    Ifall du inte lyckas med dina små plantor kan du kolla med någon bekant eller släkting som har trädgård ifall de kanske har murgröna i trädgården.

Ägaren till vår festlokal tog murgröna i sin trädgård till våra bord och de tog bara 150:- för det och jordgubbarna som vi också hade på borden.

• HBN

Nu har jag satt ut en av tre plantor i en kruka vid stallet. Vad gör man inte när man ska gifta sig?! Visst är det den som växer bäst, trots att den bitvis får rejält med sol på sig. Får nog involvera släkt med trädgård i detta lilla projekt. Tack för alla tips, även murgrönorna inne ser ut att trivas riktigt bra nu på sina nya platser i rummet. Jag hade ju ställt dem i fönstret från början. Det var för varmt och soligt inser jag nu. Hoppet för långa rankor till nästa sommar finns med andra ord kvar.

• Green lady

Är det någon som har en länk så man kan se dessa hjärtan på tråd ser ut.
    Undrar även om det är frön eller lök man planterar.
    Tacksam för svar.

• HBN

Green lady

Hjärtan på tråd finns i alla blomsterbutiker, på Ica, Coop osv. Den växer i långa trådar, som sytrådar med hjärtformade blad och går utmärkt att linda runt blomsterställningar. Du har säkert någon kompis/släkting som du kan få en stickling av. Klipp av en/flera av trådarna och sätt den/dem i ett glas vatten.

• Green lady

Tack så mycket för ditt svar. Nu när du förklarade så vet jag vilken du menar.
    Skall genast spana in vilka blommor mina vänner har:)

• weddingphoto

om man planterar murgröna ute i ett land behöver man göra något speciellt för att den ska klara vintern????

• weddingphoto

*puffar lite mer*
    hoppas på svar

• Moulin

Det ia's sa om spinn - varför är det så? Är det bara murgröna som drabbas? Har haft sammanlagt fem murgrönor - två fick spinn och en vattnade jag nog ihjäl... Två har dock överlevt min vanvård. Men min fråga var egentligen - kan inte detta spinn hamna i andra blommor också? De två murgrönor som drabbades stod i ett fönster med andra blommor, men dessa verkar ha klarat sig?

• HanOchJag

Spinn kan drabba nästan alla blommor. Har du haft det på en kan du nog förvänta dig att det kommer på dom andra oxå (förr eller senare)

Min kära mor har alltid sagt att blommor med spinn ska du spreja med grönsåpa och vatten.. Låta dom stå en dag eller så ochsen sköjla av dom.

Min erfarenhet är dock att murgröna får det LÄTTAST..

• Moulin

Usch, jag tycker att det är hemskt att vattna blommorna och plötsligt se att murgrönan är helt täckt i "spinn-väv"... Blä! Men HanOchJag, om man kör med grönsåpan i förebyggande syfte då, funkar inte det? Eller mår blomman dåligt av det?

• Moulin

På dom andra blommorna alltså, som har stått runt omkring.

Svar på tråden få en murgröna att frodas