• Tessiless

Gallstenar... försvunna av sig själv?? *OT*

Finns det någon här som har haft gallstenar som har försvunnit av sig själv? Jag hade mellan januari-april anfall en gång i veckan. Har fått en operationstid till den 29/8 men har inte haft något anfall alls sedan den 8 april. Har nu fått höra att stenarna kan försvinna om de vandrar genom att man helt enkelt bajsar ut dem.

Vet inte hur jag ska göra... Är livrädd för att få tillbaka anfallen. Och tänk om det återkommer om jag blir gravid fler gånger. Å andra sidan vill jag ju absolut inte operera mig i onödan. Av sjukvården får jag två alternativ. Skjuta på OP eller genomföra den. Inget extra UL erbjuds inför min bokade OP. Vi reser iväg och ska gifta oss i höst och det hade varit skönt att slippa tänka på att kanske få anfall, men som sagt... tänk om stenarna är borta? De var ca 35 st och var 3 mm stora. Gallgångarna är 4 mm så jag antar att de skulle kunna vandra.

Så... finns det någon som kan göra mig klokare??

• Svar på tråden Gallstenar... försvunna av sig själv?? *OT*
  • Tessiless

Puffar lite då jag vet att det funnits trådar om gallsten tidigare...

• Sommarhumlan

Hej Tessiless,

nu har jag aldrig haft gallsten eller läst igenom de gamla trådarna om det heller, men om jag hade varit som du hade jag tagit operationen. Min pappa opererades för gallsten för ca ett år sedan och det gick kanonbra. De tog bort hela gallblåsan via en titthålsoperation så nu behöver han aldrig mer bekymra sig om det och kan käka gröna äpplen som bara den! Vad jag fattade då var att gallblåsan inte var något som man verkligen behöver så istället för att vara orolig är det ju bättre att ta bort den, eller hur?

Lycka till hur du än väljer att göra och sorry för det förvirrade inlägget!

• Nightingale

Ta optiden!!

Jag har opererat mig och det var ingen match! Jag kunde äta allt utom majonnäs efter operationen och det var skönt att inte behöva oroa sig mer!!!

Gallstensanfall går i perioder, så när du minst anar det kan de dyka upp igen, det vore väl inte så roligt om du skulle vara dålig hela resan??? För om du haft ett anfall i veckan har du haft tur, jag hade hela dagarna på slutet innan operation. Låg i sängen hela tiden.... Inte så skoj!

Å andra sidan så hade mamma sitt sista anfall för 23 år sedan och inte känt något sedan dess...

Your choice!

• ia´s

Detta har hänt mig.....
    Hade anfall ofta och hade tid för Op i april...kunde inte då pga arbetet å vikarie mm....
    Nu har jag inte haft det på evigheter...sista var dock fruktansvärt...hade de i nästan 1 dygn...å min medicin hjälpte inte.
    Efter denna gång har jag inte haft några anfall!!!
    Jag står ff kvar på op listan, men tänker be om ett Ultraljud innan...för att se om det finns stenar kvar eller inte.
    Om inte...tja då skippar jag Op, men om det finns, då tar jag min nya tid nu i höst.

• Nett@n

Anfallen kommer när det sitter en sten i gallgången. Det kanske inte gör det just nu. Det krampar inte när du äter mat. Så länge du har gallan kvar kommer det att producerad gallsten. Vissa får problem och vissa inte. Jag tror att 1/3 av alla tjejer har gallsten men har inte problem med dem. Känner du dig osäker över något så tycker jag att du ska kontakta din läkare eller ditt sjukhus där du fått din operationstid.

• Tessiless

Tack för era klokheter

Jag får varken råd eller ultraljud av mitt sjukhus pga semestrar fick jag besked om. Jag har i alla fall kontaktat en privat klinik så jag ska göra ett UL innan operationsdagen. Är ganska inställd på att operationen kommer att bli av, men för min egen skull vill jag ju såklart dubbelkolla. Även om man inte har jättenytta av just gallan så är den dock min och är den stenfri så behåller jag den

• Lean

hello gallsisters,
    här är en men en gallblåsa fattigare...

tessiless; mitt råd: gör det så fort det går..vidrigt att gå att vänta på nästa extremt smärtsamma anfall, eller hur? en pina - jag tordes inte åka utomlands, äta vissa saker...osv
    just do it.

sen kan vi aldrig få tillbaka det - och ju yngre desto lättare ingrepp pga fysiken.

lycka till!
    (ps. be om ett ICKE illamåendeframkallande smärtsillande efteråt - jag spydde som en räv i 3 dygn helt i onödan - av morfinet som jag inte tålde...kan du tänka dig att stå framåtböjd med 4 nya "hål" i magen..ajaj!)

Svar på tråden Gallstenar... försvunna av sig själv?? *OT*