• Courtney

Kevyn Aucoin

Några sminkböcker som jag verkligen kan tipsa er som är väldigt intresserade av smink eller har tröttnat på er vanliga sminkning och vill ha inspiration är: Kevyn Aucoins tre böcker The Art of Makeup, Making Faces och Face Forward.
    I hans biografi A beautiful life så finns det sminktips i slutet av boken.

Min favoritdel i alla de böckerna är nog när massa kvinnliga kändisar har blivit poträtterade som andra kvinnliga eller manliga ikoner/legender/sagofigurer
    t.e.x Liza Minelli, Lisa Marie Presley, Gwyneth Paltrow och Grace Jones som Marilyn Monroe.

Gena Gershon som Barbra Streisand och Sophia Loren.

Gwyneth Paltrow som Faye Dunaway och James Dean.

Julianne Moore som Twiggy.

Julia Roberts som Julie Christie.

Courtney Love som Jean Harlow.

Celine Dion som Maria Callas.

(Det finns många mer ikonportätt förutom de ovan nämnda.)

Jag tycker det är jätteroligt att han inte bara har med kändisar i sina böcker utan "vanliga kvinnor" i alla åldrar och hudfärger. Det är mycket lätt att göra sminkningarna på sig själv eller någon annan för det är antingen små teckningar eller småbilder till de flesta steg samt självklart text under.
    Han har förutom bilder och beskrivningar på olika makeuper sidor som handlar om de olika momenten i makeup som concealer, foundation, puder, ögonbryn, mascara, eyeliner, ögonskugga, ögonpennor, rouge, läppennor, läppstift mm. Samt hudvård.

Han skriver inte vad han har använt för olika makeupmärken (på grund av att många produkter i makeupmärken bara finns på marknaden en kort period.)
    I stället så finns beskrivningar vad för olika nyanser/färger och material de olika produkter är i så att man kan försöka hitta liknande produkter i sitt favoritmakeupmärke.

Det var de här böckerna som fick mig att vilja bli makeupartist (Nej jag är ingen makeup artist än, men jag hoppas att kunna bli det i framtiden.)
    När jag fick The Art of Makeup och Face Forward så satt jag och tittade i dem 4 timmar i sträck.

En av de många saker som jag älskar med Kevyn är att han gör/gjorde makeup till något roligt och kravlöst istället för blodigt allvar. Han skriver tex i Making Faces att när det gäller makeup så finns det inga regler. Att det inte finns något som heter för lite makeup eller för mycket makeup bara de som passar bäst för dig.
    Och att så många så kallade skönhetsexperter bara gör människor osäkra när de säger: Du är en vinter så då ska du bara ha de här färgerna.

En sak som jag kan råda er som vill köpa de böckerna är att försöka få tag i dem som är inbundna i stället för pocket eller karbonnage. För mina böcker som var i karbonnage så lossnade sidorna. Det var i och för sig efter 1-2 år kanske på grund av att jag har tittat så mycket i dem.

Det kan nog vara svårt att hitta de böckerna i vanliga bokaffärer (Tro mig jag har kollat.)
    Försök hellre hitta dem i bokaffärer på nätet. Det finns en sajt som heter www.catweb.nu. Om ni dubbelklickar på kategorin Litteratur & Lyrik så finns en till kategori som heter Nordiska Bokhandlare & Bokförlag. Nånstans på de olika boksajterna så ska de förmodligen finnas.
    Lycka till!

• Svar på tråden Kevyn Aucoin
  • Girlygirl

Kevyn Aucoin var helt otrolig! Jag håller med om att hans böcker är intressanta att titta i. Hans egen serie med smink ska också vara väldigt bra har jag hört.
    Jag kommer ihåg när han var med på Oprah och gjorde helt otroliga makeovers på vanliga människor.
    I "making faces" gör han en helt otrolig sminkning på sin syster, där man ser för- och efterbilderna. I boken har han också sminkat en kille till en tjej, det är helt overkligt!
    "Making faces" fanns på biblioteket, så man kan ju kolla där också om man inte vill köpa böckerna.

Kolla in hans hemsida www.kevynaucoin.com
    Bilderna på hans syster finns på "makeup lessons"

• Courtney

Jag håller med dig om att "makeovern" på båda hans systrar (och alla andra kvinnor är helt otroliga.)

Jag skulle jättegärna vilja köpa massa produkter från hans makeupmärke tyvärr så finns de inte i Sverige. Jag har inte sett de Oprah programm där han varit med hoppas att de sänds i repris någon gång.

Svar på tråden Kevyn Aucoin