• krulltotten

Blommor som tål kyla

Är det någon här som vet om det finns blommor som tål kyla bättre än andra. Vi kommer att gifta oss i Januari och vi kommer att fotograferas ute. Eftersom vi måste fotas innan bröllopet pga ljuset har jag inget val, blommorna måste ut i kylan innan vigseln och jag vill inte att de är döda när vi kommer till kyrkan.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Blommor som tål kyla
  • f.d. Svart brud

Blommorna brukar tåla att vara ute en stund och sedan dröjer det ett tag innan de slokar av kylan. Så jag tror inte att det kommer vara några större problem.
    Men om du gifter dig på vinterna är det ju kul med en bukett som präglar årstiden!

Om du MÅSTE ha en bukett som ska tåla minusgrader, varför inte en som innehåller t ex julrosor? Julrosor växer vintertid/tidigt på våren och stannar i växten när det är minusgrader, för att fortsätta växa så snart det är töväder. Julros finns i flera olika färger, t ex vitt, limegrönt och mörklila...
    Här är en droppbukett med ljusgrön julros:
    www.bernzonsblommor.nu/images/shop/330b.jpg

Sedan kan man kanske ha en bukett helt utan blommor? Som t ex denna:
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=159&Bid=1

Ylva hade en glamelieros med bl a vide i och hon gifte sig i januari och plåtade sig utomhus (fast jag vet inte om det var före eller efter vigseln)
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=173&Bid=59

Andra blommor som tål kyla hyfsat bra är Lökväxter som tulpaner, narcisser, hyacinter, pärlhyacinter och snödroppar.

• krulltotten

Tack för förslgen!

Den sista buketten var helt underbar, den skulle bli helt perfekt. Måste höra med min florist om hon kan fixa något liknande.

Annars har jag hört olika från olika florister. En säger att rosor klarar kyla bra och en annan att kallor är bättre. Jag hade tänkt kallor men nu vet jag inte, blev väldigt förtjusti den med glamelierosen, glaspärlorna och viden.

Svar på tråden Blommor som tål kyla