• Eilenna

Karby gård i Täby?

Hej!
    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Karby gård i Täby som festlokal? Vill helst gifta mig i Täby kyrka eftersom jag är uppväxt där men har svårt att hitta en lokal i närheten där man kan ta med egen mat. Om någon har tips på en fin lokal i närheten skulle jag bli jätteglad!

• Svar på tråden Karby gård i Täby?
  • Brud 2006

Jag har bokat Odd fellow-lokalen till vårt bröllop 5/8-06, den ligger mitt emot kyrkan. Vi var och kollade (själva) på Karby gård, kollade in genom fönstrena och så. Själva huvudgården består av tre rum som sitter ihop, så vi tyckte att man skulle sitta så splittrat då. Hönsgården, det lilla huset verkade urmysigt men jättefin trädgård utanför, men var väldigt liten. Jag tror att de säger att man kan vara upp till 40 personer men jag skulle aldrig försöka få in mer än max 20-25 personer!

Odd fellow kan man ta med egen mat och dryck till, vi hyr den fre-sön, städning diskning och kaffemaskin laddad med 300 koppar(!) ingår. Hyran är 3400 kr, men vi lade till 500 kr och får då även tillgång till tredje våning som är deras kontor, men där fanns ett rum med bardisk (med kyl), tänkte det kunde vara bra att ha någonstans att vara medan man dukar av efter middagen. Själva loklen ligger i andra våningen, i bottenvåningen ligger ett dagis som amn måste gå igenom, men det tycker jag inte alls var störande.

Jag tycker att denna lokal är perfekt för oss, de ligger ju som sagt precis mitt emot kyrkan, man kan ta med egen mat och dryck (dock väldigt litet kök att lägga upp maten i, men det kan ju ordnas på nåt sätt), rymmer upp till 60 gäster (vi ska vara ca 45) och så var den itne så dyr heller. Tänkte ha fördrink i trädgården (gardera sig med stort partytält!).

Jag tog lite bilder på loklen när vi var där och tittade förra veckan så om du är intresserad av Odd fellow kan du säga till så kan jag försöka lägga ut dem här imorgon.

Lycka till i lokal letadet! När ska bröllopet ske förresten?

• Eilenna

Tack så mycket! Faktum är det att min svägerska jobbar på dagiset under... Hon vet dock inget om bröllopsplanerna ännu, vi hoppas på att gifta oss nästa sensommar. Det låter ju inge kul att sitta i 3 olika rum, så jag ska nog ta mig en till på Odd Fellow när svägerskan är på semester!

• Eilenna

Nu har vi bokat Odd Fellow!!
    Ska försöka få tillgång till dagiset för alla barnen. Svägerskan jobbar ju där så jag ska flörta lite med henne när vi tillkännagett bröllopet! Kan ju vara skönt att hålla dem sysselsatta på en annan våning!

• Brud 2006

Kul!! Vilket datum blir bröllopet?

• Eilenna

1a juli! Hoppas bara att vi får tid i kyrkan då... Ska hänga på telefonen direkt när dom släpper tiderna i början av september... Hur ska ni sitta? Ett E-bord eller flera små?

• Brud 2006

Tänkte ha ett E-bord fast med fyra armar och inte tre. Hoppas att det blir bra. Vi har bokat till 5 augusti, väntar precis som du på att boka kyrkan, det känns så stressande att inte kunna boka än!

Jag är lite orolig för att köket är så litet, man måste ju ha lite utrymme när maten läggs upp. Eventuellt tänkte jag fixa några skärmväggar eller nåt och skärma av ena kortenden, mot köket och ha nåt bord som avlastning där.

Men jag tror att lokalen kan bli jättefin när man dektorerar lite!

• Eilenna

Mina föräldrar bor 150 meter därifrån så vi fixar nog allt där innan.. Men som sagt, kyrkan är lite stressande... Ska nog också ha E-Bord.

• Eilenna

Vad ska ni ha för mat förresten? Vi tänkte ha buffe'. Lite kallskuret och någon varm rätt med potatisgratäng och fransk potatissallad. Det blir ju lite spring, men jag har varit på 2 bröllop som haft så och det var verkligen perfekt! Man sparar en del pengar också.
    Sen har jag hört om ett bageri i vallentuna som tydligen ska vara jättebra och billiga på tårtan. Vet dock inte namnet på det.. Har du hört om det?
    Är du eller din fästman från Täby?
    Mycket frågor nu... men det var kul att chatta med någon som ska vara på samma ställe..

• Brud 2006

God morgon! Jag slockande visst lite tidigt igår... Men tar igen det genom att gå upp sex på morgonen!

Jag är uppvuxen i Täby (min blivande är smålänning), vi träffades när vi pluggade i Uppsala, där vi nu bor men om tre veckor flyttar vi till Täby, till en nyproducerad lägenhet i Viggbyholm (bakom ICA Stop, om det nu är så att du också är från Täby så kanske du vet vart det ligger?).

Ni då, du/och eller din blivande, är ni från Täby?

Jag har inte hört om bageriet i Vallentuna, men alla tips välkomnas givetvis!! Tårtan har jag knappt börjat tänka på...

Maten: Vi tänkte ha sittande middag, tre rätters. Den preliminära menyn (som den ser ut i mitt huvud) ser ut så här:

Förrätt: Västerbottenpaj med kräftröra
    (kan stå framme när gästerna sätter sig, om serveringspersonalen dukar fram den precis innan man sätter sig till bords)

Varmrätt: Något kött, fläskfilé eller oxfilé som kan serveras kallt, i alla fall ljummet, potatiskaka med getost (görs i avlånga sockerkaksformar och skärs sedan i skivor), rödvinssås och varma sommarprimörer.

Efterrrätt: Vitchokladpannacotta med marinerade bär/bärsås.

Vad tror du om det? Jag funderar som alternativ på förrätten att ta färsk kokt sparris med forellrom och någon sås/röra, istället för pajen.

Vi ska laga all mat själv, min pappa har mycket kontakter i restaurangbranchen, så vi ska låna ett restaurangkök några kvällar innan och laga all mat där och också förvara den där fram till bröllopsdagen, det är ju svårt annars att kunna kyla mat till 45 personer!

Det känns som att man sparar mycket pengar på att fixa maten själv, och sparas behövs ju! Det kostar ju så enormt mycket pengar allting!

Hur många blir ni? Jag har lite svårt att sätta stopp i gästlistan, det blir liksom "ska jag bjuda x så måste jag ju bjuda Y och z också...". Men det är ju ett tag kvar, så jag hinner nog fundera över det!

• Eilenna

Det lät jättegott!
    Jag tror dock mer på sparrisen och forellrom till förrätt, det är lite lättare. Förrätten ska ju inte mätta, bara reta aptiten lite...
    Jo, vi är båda från Täby, (Kyrkbyn och Visinge) men nu bor vi på Östermalm.
    Min faster har köpt en lägenhet där ni ska flytta in, det ser ut att bli jättefint.
    Vi styr väl flyttlasset mot Täby om ca 2 år, vi bor så bra nu. Så det är först när vi tänkte skaffa barn som vi rör oss härifrån.
    Hur gammal är du? Jag är 27 och min Peter är 28.
    Det där med gästlistan är grymt svårt!!!
    Första listan blev det 85 vuxna och 14 barn... sen 80 vuxna och 11 barn... Jag måste ju skära ner en aning till, men vet inte varifrån jag ska plocka bort.
    Eller så litar man på det där statistiska bortfallet på 30 % och bjuder alla ändå..
    Ska ni på bröllopsresa efter?
    Vi funderar på att ta den i januari 2007 istället, det kan man väl... Vill inte resa bort på sommaren..
    Det positiva med att skjuta upp den blir att men kan börja spara på den efter bröllopet, för som du sa, allt kostar ju en del...

Svar på tråden Karby gård i Täby?