• shalimar

Gåslever - älskar eller avskyr?

Finns det någon mer än jag (och min man) som tycker att gåslever är det aaaaabsolut godaste som finns i hela världen (ok, anklever är väl inte heller så pjåkigt;))? Helst ska det vara gåslverterrin - eller gåslever på det "äkta" sättet, dvs ren lever som man äter tilsammans med stora bitar gult gåsfett. Jag veeeeet att det låter läskigt, faktum är att det ser ganska läskigt ut när man ser det första gången och inte har smakat, men det är gudomligt. Det skulle vara kul att veta om någon mer har fallit för detta, eftersom det verkar vara rätt ovanligt i Sverige. Här i Stockholm säljs riktig gåslever (inte paté eller mousse eller annat utblandat tjafs) bara på 2-3 ställen i hela stan, tror jag!

Vårt favoritsätt att äta denna delikatess på är följande:
    * Gåslever i bit!
    * MYCKET tunna skivor av ett hårt päron
    * Rostad formfranska skuren i trekanter
    * Champagne!

Så snälla, gillar du gåslever, skriv en rad! Men jag undanber mig kommentarer om hur synd det är om gässen, nuförrtiden tvångsmatar man dem nämligen inte för att framställa gåslevern. Så var det utrett!!

• Svar på tråden Gåslever - älskar eller avskyr?
  • melie

Ville bara göra alla uppmärksamma på hur produktionen av ank och gåslever går till. Sen är det upp till var och en att ta ställning till hurvida man vill bidra till detta lidande som det faktiskt handlar om. För så länge efterfrågan finns så kommer djurplågeri som detta förtlöpa. Sen att många blundar för det är jag tyvärr mycket väl medveten om.

• Tuve04

Jag åt anklever i Paris men jag tyckte det var för fett. Nästa gång ska jag ta en tunnare skiva anklever eller mer bröd och champange.

• drea

Åh, det är ju bara så gott!
    Vi festar upp en burk vid speciella tillfällen. har köpt hem från Frankrike riktigt fin gåslever.
    Senast vi åt det var faktiskt i går... innan dess i fredags (vi gifte oss i helgen, därför firar vi) och innan dess på min killes 30 års dag den 17 juni. Så det blir inte så ofta, men eftersom en burk är rätt stor, får man äta desto mer per gång!
    Vi brukar ha det på crostini och kanske någon bit cornicos (små gurkor, vet ej hur det stavas) och självklart ska man dricka champange till det. I går blev det dock bara öl till... inte så bra.

• Lapinette

Oj, trodde inte att ämnet foie gras skulle ge ord som älskar, hatar och äckligt...men visst är det djurplågeri och visst är smaken som baken...men ohhh, vad gott det är!

Det blir absolut foie gras vid festliga tillfällen. Vi äter det helt enkelt med rostat bröd och ibland champagne men min blivande (fransman) föredrar rödvin fast vi har den finaste av sauterner hemma (fransk, sött dessertvin som är ypperligt till denna delikatess).

Tack lundabrud för tipset med fikon. Måste vara en mycket god kombination. Ska absolut prövas!

• pooh

Har man ingen vetskap om hur framställningen av gås- och anklever går till, är det kanske inte så underligt att vissa väljer att stödja denna industri genom att betala för produkten.

Känner man däremot till processen, är det upp till varje enskild person att göra ett val.

Vad väljer du?!?

• EhjärtaK = sant

Jag tycker om gåslever. Kan inte säga att det är det bästa som finns, men det är gott .

Jag åt varm ankleverpastej för första gången i förra veckan - och det var också toppengott!!

Hm, lite skumt ämne att starta en tråd om egentligen .

• Grand Roche

Har ni provat ank/gåslever med lite riven choklad på... det är det bästa som finns!!

• Brud_2005

Har ätit det i Paris med fransmän som tyckte att den var utsökt, men det var nog det värsta jag ätit pga av att det var så fett och jag hade obehagskänslor i nästan ett dygn efter att jag ätit det. Kommer dock ihåg att den serverades i skivor med stekta äppleskivor (?) och vi drack chamgagne till, men i och med att det inte lämnade nåtot positivt bestående intryck på mig så kan jag inte bidra med något bättre "recept".

• Jeppson

Jag blev bjuden på det en gång, på ett kex och med en sval Nicholas Feuillatte Champagne till. Har länge varit skeptisk, och det var på vippen att jag höll för näsan när jag smakade, men guuud va gott det var!!!

Skulle dock tyvärr aldrig köpa det själv pga djurens misära behandling. Så sålänge jag inte blir bjuden på det på nytt av någon med mindre respekt för djuren än jag själv så kommer jag nog tyvärr aldrig mer få smaka... :(

Men! Jag fick ett tips från delikatesshandlaren i Söderhallarna, där han tipsade om att det blir nästan lika gott om man gör det själv av "normal" lever från t.ex kyckling eller anka (vet faktiskt inte om det finns "normal" lever från gås att få tag på).

• Ei saa peitää

Jag äter inte gåslever för att de tvångsmatar gässen. Djurplågeri.

Svar på tråden Gåslever - älskar eller avskyr?