• Mallorca

Bröllop på Mallorca

Hjälp!! Behöver all tänkbar hjälp för att planera ett bröllop på Mallorca. Allt från fiffiga transporter, till lite finare men ej superdyra restauranger på Alcudia, brudbukett, frisör.... ja, allt man kan tänka sig. Gärna om det finns någon som har gift sig där och vill dela med sig av råd och tips!

• Svar på tråden Bröllop på Mallorca
  • Mallis-brud

Jag och min sambo ska gifta oss i Svenska kyrkan i Palma om två veckor idag, whiii, längtar sååå.
    Du kan gå in på www.skutpalm.nu och läsa om vigsel på Mallorca.
    Kyrkan är väldigt hjälpsamma. De hjälper till att fixa brudbukett, kavajslagsblomma, fotografering, videofilmning, cava att skåla i efter vigseln. Vi har tagit allt det.
    De tipsar även om frisör och makeup. Tyvärr kan jag inte använda den frisören som de tipsar om för frisören har semester i augusti. Men jag ska till en dansk tjej i Portal Nous. Har bokat tid där för håruppsättning och sminkning.

När har ni tänkt att gifta er.?
    Ring och prata med kyrkan, de är jättetrevliga.

Vi har bokat bord på en restaurang i Palma på kvällen.

Hör gärna av dig med frågor !

Jag längtar sååå, allt kommer att bli såå bra.

• Mallorca

Hej!! Åh, vad roligt!!! Jag har massor och åter massor av funderingar. Kan vi maila?? Vi ska gifta oss som en överraskning så inga vet om det ännu. Men vi har fått med oss "de viktigaste" personerna på en semester resa! Vi kommer att bo i Alcudia.

• Mallis-brud

Visst kan vi maila. Skriv ner din emailadress här så kan jag maila till dig.

Vårat bröllop är nämligen hemligt. Inga kompisar vet om nåt, bara de närmaste ska följa med.

• Mallorca

Äsch bara!! Då har vi ju samma "problem".. altså att vi ej vill ge oss till känna på denna sajt eftersom vem som helst kan läsa våra planer då och vi planerar giftermål i "smyg". Tyvärr har jag mitt namn som mailadress... Får fundera ut något. Kanske kan du läsa här på ngn dag ska vi se om jag klurat ut något...

Men några direkta frågor här och nu...

Vi ska gifta oss nästa sommar och har varit i kontakt med kyrkan så de verkar hjälpsamma.

Vart ska ni bo?
    Om ni ej bor i Palma.. hur har ni löst transporten till och från kyrkan?
    Får era gäster se er före.. eller?
    Kan man välja brudbukett eller är den en "standard"?
    Har du planerat frisyren hemifrån?
    Hur ser ert tidsschema ut för den stora dagen?
    Vet du vad middagen etc kommer att kosta efteråt? (Vi tänkte bjuda våra nära och kära, vi blir ca 20 pers)
    Vad ska ni ha för kläder?? Tänker på värmen, transporter etc.
    Hur har ni löst musiken etc i kyrkan?

Ja, jag har tusen och åter tusen frågor men kanske kan jag få höra av mig när ni kommer hem också...!

Hoppas att vi hörs och LYCKA TILL!!

• Mallis-brud

Jag har oxå mitt namn i mailadressen, ska oxå försöka klura ut hur vi kan byta adress.

Men jag kan ändå försöka svara på dina frågor. Vet precis hur det är, hade oxå tusen frågor om precis allting när vi började planera. Men det är bara kul.

Vi ska bo i Puerto de Soller. Vigseln är kl. 17.00 och jag ska vara hos frissan kl. 11.30 för bruduppsättning + sminkning. Vi (jag och sambon) tar nog en taxi från hotellet till frissan på f.m, sen även en taxi från frissan till kyrkan. Det ska inte vara så långt mellan kyrkan och frissan.
    Jag vet inte om gästerna kommer att se oss innan vigseln, vi åker ju inte med dem dit, det är möjligt att de redan sitter inne i kyrkan när vi ska gå in.

Det finns två typer av brudbuketter, svensk traditionell eller en spansk rundbunden. Jag har valt den spanska. Du får välja färg på rosorna själv. Sen om det är nåt speciellt man vill ha med i buketten så går det nog att ordna. Det finns bilder på brudbuketter på www.skutpalm.nu, även bilder som fotografen har tagit.

Jag ska ha med mig bilder på hur jag vill se ut i håret, vilken uppsättning jag vill ha, lite nervös för det. Men det kommer nog att bli bra.

Tidsschemat för dagen är nog ok. Som jag skrev lite längre upp så ska jag vara hos frissan 11.30, vigselsamtal kl. 16.00, vigsel kl. 17.00, middag kl. 20.00. Restaurangerna öppnar oftast inte förrän vid 20.00 på kvällen. Så det känns jättebra att ha den sena vigseltiden. Då hinner vi skåla i cava och fotograferas etc.

Nej, jag vet inte riktigt vad middagen kommer att kosta. Det beror nog på vad för slags restaurang man väljer.

Jag ska ha en brudklänning, en tvådelad. Överdelen är som ett linne med tunna axelband. Det är en Lily. Sambon ska ha kostym och slips. Visst det kommer att bli varmt, men jag vill vara en riktig brud, så jag ska ha en riktig brudklänning. Längtar så tills jag får ta på mig den.

Vi har valt psalmer som jag har mailat ner till kantorn. Man får välja själv vad man vill ha.
    Vi har valt in och utgångsmarscher, två psalmer och en solosång.

Kul att det är nån mer som ska gifta sig på Mallis.
    Kan inte förstå att det bara är 2 veckor kvar.

Har ni bokat eran resa.?
    Har du några funderingar på vad du vill ha för klänning.?

• Katt

Vill inte lägga mig i er disskution men öppna en ny mailadress, någon av er, i hotmail. Där kan ni ju heta allt möjligt, mallorca@hotmail.com kanske?! Om det inte är taget! Det är ju gratis.
    Lycka till båda två med era bröllop, Mallorca är en underbar ö!

• Pyssetroll

I Puerto de Alcudia så finns det nere i hamnen en jättetrevlig och lite bättre restaurang som heter Miramar.
    Dom har bl.a. en GRYM skaldjurspaella. Kanske kan vara något?

Själv åker jag till Mallorca på lördag, dock ej för att gifta mig men längtar ändå som en galning.

• cousin it

Jag har ett tips på fotograf Mallorca... Fast det beror lite på när du ska gifta dig för jag vet att hon är fullbokad till i oktober. Är det av intresse?

• Mallorca

TACK Mallis-brud för alla tips och info. Tack även ni andra.
    Jag har skaffat en hotmail!!
    mallorcabrud@hotmail.com

Pyssetroll, har du fler restaurang tips får du gärna höra av dig!! Är alltid "tryggare" att få tips av dem som varit på plats. Jag/vi vill gärna ha en mysig restaurang där vi och våra gäster kan sitta lite för oss själva, utan att för den skull sitta avsides, och inte "trängas, med andra semestrande turister.

Mallis-brud... Hur gör ni med bröllops tårta? Jag vill så gärna ha det men vet ju att tårtor etc i andra länder är så olik våra, tänker tex på grädde etc. Har ngn förslag?
    Vad kostar fotografen?

Cousin it hade ngt tips på fotograf! Klart jag är intresserad. Vårt bröllop sker nästa år, i juni/juli.

Kläderna låter jättefina! Jag vill också vara en "riktigt" brud trots värme etc. Ska snart sätta igång och leta efter ngt. Min sambo vill också ha kostym.

Jag skulle behöva tips om transport från Alcudia till Palma (och tillbaka efter vigsel etc). Tänker främst på våra gäster...

• missarla

Hej på er. Kul att se fler som tänker gifta sig på Mallorca. Jag och min sambo planerar att gifta oss i maj nästa år. Vi blir ca 20 st gäster. Troligtvis i Palma svenska Kyrkan, men helst utomhus. Var i så fall??
    Vi ska på på Fritidsresors Estelle de Mar i Alcudia, har hört att det ska vara fint är också intresserad av restauranger, bröllopsplater för vigsel utomhus fotografering mm samt transporter precis som du "Mallorca".

Kul!!!!
    Missarla

• Mallis-brud

Mallorca, jag tror det kostar 1900:-, max 2000:- för videofilmning och fotografering, och det hjälper kyrkan till med.

Vi har beställt bröllopstårta. Har mailat en hel del med restaurangen och det verkar jättebra. Så tårtan är jag inte orolig för. Lite kul om det blir en liten spansk touch över tårtan när vi ändå är i Spanien.

Transporten får ni väl ta buss, taxi eller hyra bil. Kanske inte så kul att nån ska behöva köra bil just den dagen. Vi kommer nog att ta oss med taxi eller buss. Får kolla upp det när man kommer ner.

• cousin it

Hej igen mallorca!

Jag försökte maila dig men det gick inte. Fick ett sånt där delivery notice failure eller va det nu stod...

• Mallorca

Hej allihop!

Nu ska i alla fall min mail fungera...
    mallorcabrud@hotmail.com
    Vet ej vad som blev fel men nu ska den vara ok!

Jar har mailat med en tjej som bor på Mallorca som både kund ehjälpa till att ordna med en del och som även hade en del tips. Om någon är intresserad är det bara att höra av sig!

TACK till er alla som engagerar er!!

• leahd

hejsan. behöver man inte ngn slags licens för att gifta sig utomlands? eller hur registreras det? frågar eftersom vi planerar att gifta oss i frankrikemen jag vet inte hur man gör sådant där praktiskt, som licens eller kontakt med vigselförrättare. ngn som har tips på en bra sida?

• missarla

Hej leahd
    Gå in på svenskakyrkans hemsida så får du många bra tips.

Svar på tråden Bröllop på Mallorca