• Brud 2006

Snälla, rådge mig - previntivmedel och svamp

Hej!

Jag blir så trött, nu är det tredje gången i somamr som jag har svamp TROTS att jag så sent som i juni åt Diflucan i en månad (svampmedicin). Har även fått Diflucan en gång tidigare. Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu, men det lutar mot att ta ut min p-stav och se om det beror på den, se om svampen minskar när jag inte användar hormonella preventivmedel. Jag har tidigare ätit p-pillret Yasmin och minipillret Cerazette, jag tycker att svampen har varit samma under alla dessa tre metoder.

Men kommer det att bli bättre av detta? Jag har haft svamp innan jag började med p-piller osv., men inte alls i denna utsträckning! Kan det bero på hormonerna? Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta?

I övrigt funkar p-staven okej, inte så mycket blödningar, dock mycket ömma bröst.

Snälla ni, om ni har erfarenhet av detta, rådge mig och berätta om vad ni har upplevt! Jag börjar bli desperat...

• Svar på tråden Snälla, rådge mig - previntivmedel och svamp
  • Ellebelle

Jag gör ett försök

Man ska ta temperaturen varje morgon när man precis har vaknat. Det är lite svårt ibland, i alla fall för mig, när när jag är jättetrött och nästan inte vet om att jag gör det . Man tar den ganska regelbundet, jag tror man kan ändra 6 timmar ungefär från dag till dag. Så om du fredag morgon går upp klockan 6 så kan du ställa den 6 då, och lördag morgon när du vill sova så kan du ställa den 9 om du vill. Fast jag tycker inte det där med tider är något problem, vill jag sova mer så är det bara att somna om efteråt.

I början så visar datorn mycket röda dagar och det är sex med kondom som gäller. Det är främst runt mens som de gröna dagarna kommer. Sen blir de gröna dagarna fler och fler, men fortfarande med många röda dagar. Jag vet ju inte riktigt hur det kommer att vara om ett år eller så, då kanske de röda dagarna bara är 7 stycken. (Så är det enligt deras hemsida i alla fall.)

Jag tycker det är lite läskigt att ha sex utan kondom. Så ibland blir det oroligt om inte mensen kommer när den ska. Å andra sidan så har Ladycomp 99% säkerhet enligt deras hemsida. Lika mycket som exempelvis p-piller alltså.

Priset är iofs inte så skoj. 4000:- Två års garanti medföljer och det är en engångskostnad.

Några fler frågor?

• pickolina

Jag håller med om att man får svamp om/när man har sex när man inte är tillräckligt upphetsad/våt. :(

Låter ju som du testat det mesta.. De två tips jag har är att använda vitt vaselin, antingen varje kväll eller vid problem beroende på hur pass torra slemhinnor du har. Det är nämligen det som är grunden till svampen... Det är därför preventivmedel kan ge upphov till mera svamp, pga att slemhinnorna blir torrare. Det andra är att enbart använda tampongen "Ellen" som finns att köpa i de flesta butiker numera. De är dyrare än vanliga tamponger men de återställer bakteriefloran i underlivet och på så sätt förhindrar att svamp uppkommer.

De två sakerna har varit min räddning så att jag kunnat fortsätta med p-piller.

• Pixie

Hej!
    Kan bara hålla med många ovan, P-piller samt hormonella preventivmedel ökar risken för svampinfektioner. De torkar nämligen ut slemhinnorna, vilket gör dem sköra och därför blir det lättare för svampen att få fäste. Jag har haft hur många svampinfektioner som helst, men sedan jag slutade med p-piller för ett drygt halvår sedan har jag inte haft tillstymmelse till svamp...

Hoppas att du hittar en lösning som passar dig!
    Lycka till!

• Brud 2006

Hej tjejer!!

Nu är p-staven ute (sedan i måndags) så vi får se om jag upplever någon förbättring med svampen. Det jag undrar, jag har någon gång fått för mig att man inte borde använda tampong om man har problem mes slemhinnorna, varken Ellen-tamponer eller vanliga, är det en myt? Jag tycker att det borde ju göra ont att föra upp något när man har svampbesvär, vilket jag så gott som alltid har vid mens. Hur upplever ni det!

Tack så mycket för alla råd och tips och för att ni delar med er av era erfarenheter, det hjälper mer än ni tror!

• pickolina

Vanliga tamponger ska man undvika men eller kan du använda, de innehåller ju baterier som återställer balansen i underlivet.. Testa och se om det fungerar för dig, för mig är de GULD!!!

• AnT

Har din kille behandlats för svamp? Killar kan nämligen också få det, men märker oftast inte av att de har det. Sen varje gång man har sex blir tjejen smittad av killen.

• strikeapose

Detta m kosten är superviktigt. Jag har haft JÄTTEmycket svampproblem. Var t en homeopat o fick en lång lista över sådant jag skulle sluta äta. Det är skitsvårt att vara så nitisk, åtminstone för mig som har dålig karaktär. Men jag vet att det funkar. Nu för tiden kan jag hålla svampen i schack något så när genom att undvika socker, jäst o vetemjöl så långt det går. Men fortfarande är det ett gissel som återkommer trots att jag slutat m p-piller.

• Brud 2006

Jag har tänkt mycket på det här med kosten och försöker värkligen undvika socker och vitt mjöl, men frågan är HUR nitisk man måste vara. Vad sa din homoepat, mer exakt om kosten? Jag antar att ölen är utesluten då, mycket jäst...

• Brud 2006

Pickolina: vitt vaselin, det du använder, är det en tub på apoteket, ACO, eller är det någon annan sort? Så man inte köper fel... Nu använder jag olivolja, efter tips av min bm, men något ännu fetare och därmed skyddande kan ju inte skada!

• Röd-brud

Jag har också haft mycket problem tidigare, men sen jag slutade med diverse p-piller/minipiller och gick över till kopparspiral så har jag i stort sett sluppit svampen.

• strikeapose

Listan jag fick av homeopaten innehöll massor av produkter jag helt skulle undvika några veckor. Kommer inte ens i håg allt nu men t ex: alla konserver, vete, jäst, socker, torkad frukt, fläskkött, rökt mat, ananas osv. Svamp var ABSOLUT förbjudet, det skulle jag undvika ett helt år. O det har jag faktiskt inte ätit på många år nu. Trots att jag älskar det.

Men ovanstående skulle jag skippa helt i några veckor samtidigt som jag åt en del naturmediciner, sedan rekommenderade hon tarmsköljning efter det. (så långt kom jag dock aldrig) Men det handlar i stort om att svälta ut svampen. Men jag skulle rekommendera dig att gå t en homeopat, som du i förväg vet är en kunnig person.

• *camilla*

För mig har problemen börjat när jag slutade med p-piller (i maj). Tidigare har jag haft svamp någon enstaka gång. Nu är jag inne på omgång 3 sedan i maj och börjar bli supertrött på det!! Men jag är lite inne på varianten att min man kan ha svamp som jag får tillbaka hela tiden... Jag använder "Pevaryl" från Apoteket.

• pickolina

Brud 2006

-Ja det är den vita tuben från ACO jag använder. Minsta lilla jag känner mig torr eller känner av sveda, klåda eller att jag är extra kissnödig så smörjer jag in mig med mitt vita vaselin och det fungerar super. Inte behövt några mediciner sedan jag började med det. =))

• strikeapose

Tjejer - skippa Pevaryl o andra medikamenter. Man förstör slemhinnorna till slut. Svampen måste rensas ut inifrån, trots att gynekologer/läkare ofta fnyser åt det.

Brud 2006 - Öl går faktiskt bra! Vin däremot är ett INTEINTE.

• blivande fru J

varför ska man undvika matsvamp?
    Slidsvamp orsakas av candida, vilket inte alls är släkt med exempelvis champinjoner.

• strikeapose

Jaa du. Ingen aning hur matsvampen kommer in i bilden. Men det var det hon ABSOLUT avrådde ifrån.

• Brud 2006

Konstigt att öl var okej med tanke på all jäst... Men det kan jag ju leva med att få dricka!

Jag vill tacka alla er som kommit med jättebra tips och råd samt som ha berättat om era egna erfarenheter. Jag hoppas som sagt att det blir bättre nu när jag är horminfri, dessutom kommer slemhinnorna få mycket vila nu då jag ska åka utomlands och plugga en termin, utan min blivande (snyft). Men det är ju i alla fall ett bra tillfälle att testa om svampen beror på hormonerna eller inte.

Stor tack-kram till er alla!

• Fenomena

Angående just preventivmedel:
    Alla preventivmedel med hormoner ska undvikas (även om det troligen tvistas därom) om man vill bli av med återkommande svampinfektioner.

Sp-edödande medel, på kondomer och till pessar ska undvikas.

Hormonspiral och p-ring är ju med hormoner, men lokalt verkande och därför lägre hormondos efter vad jag förstår. Kanske kan var bättre ur svampsynpunkt?

Så vad blir kvar? Fyll gärna på... (en del av dessa är ju långt ifrån säkra som preventivmedel)

*Kondom utan sp-edödandemedel.
    *Säkra perioder, med eller utan p-dator
    *Kopparspiral (passar bäst efter att man fött barn)
    *Avbrutet samlag
    *Sterilisering (uppenbara nackdelar)

Svar på tråden Snälla, rådge mig - previntivmedel och svamp