• Brud 2006

Snälla, rådge mig - previntivmedel och svamp

Hej!

Jag blir så trött, nu är det tredje gången i somamr som jag har svamp TROTS att jag så sent som i juni åt Diflucan i en månad (svampmedicin). Har även fått Diflucan en gång tidigare. Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu, men det lutar mot att ta ut min p-stav och se om det beror på den, se om svampen minskar när jag inte användar hormonella preventivmedel. Jag har tidigare ätit p-pillret Yasmin och minipillret Cerazette, jag tycker att svampen har varit samma under alla dessa tre metoder.

Men kommer det att bli bättre av detta? Jag har haft svamp innan jag började med p-piller osv., men inte alls i denna utsträckning! Kan det bero på hormonerna? Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta?

I övrigt funkar p-staven okej, inte så mycket blödningar, dock mycket ömma bröst.

Snälla ni, om ni har erfarenhet av detta, rådge mig och berätta om vad ni har upplevt! Jag börjar bli desperat...

• Svar på tråden Snälla, rådge mig - previntivmedel och svamp
  • Pajen

Jag kan bara säga att sen jag slutade med P-piller har jag inte haft problem med svamp en enda gång, och innan hade jag ofta ... Det är över ett år sedan nu.

Kondom ... Är nog svaret ... Men jag är ingen expert.

• halstabletten

Det är mycket möjligt att det har med hormoner att göra, men detta bör du nog diskutera med din barnmorska som är utbildad och kan ge dig eventuella råd angående detta.

Ett tips är iaf att inte använda supertajta byxor- detta kan ge svamp. Sedan bör du använda bomullstrosor och tvätta dem i 60 grader...trosor som inte går att tvätta i 60 grader ökar risken för svamp...

• Brud 2006

Tack!

Jag går till universums mest oengagerade BM, på studentgyn, ska flytta nu och därmed byta BM. Dock vill jag ta ut min p-stav hos henne eftersom hon satt in den, om jag nu bestämmer mig för att göra det, vilket det lutar åt.

Jag följer redan alla "svampregler", såsom inget socker, bara bomusstrosor, sover naken, tvätta 60 grader, parfymfritt tvättmedel, smörjer med olja osv. Så det verkar itne hjälpa mig, tyvärr...

• hellokitty

Min kompis tipsade mig för vi hade båda samma problem med svamp. Hon sa att det kan bero på östrogenhalten och sa till mig att använda Ostrevin (?). Det är en salva och det står på förpackningen att man ska "trycka upp" den med en liten manick man får med men jag brukar bara ta en liten klick varje kväll när jag har problem så försvinner det jättesnabbt! Hjälper dessutom att få mensen att komma igång om man har problem med "för lite blödning" som jag har.

• Ellebelle

Jag har haft samma problem med svamp när jag ätit p-piller och haft p-ring. Det är ett helvete

Men nu har jag hittat rätt Jag använder ladycomp. En dator som räknar ut din menscykel och talar om de dagar du är fertil. Vi har använt detta sen i mars, tillsammans med kondom och glidmedel.
    Läs mer här:
    www.babycomp-ladycomp.com/en/

Det kan inte bli så mycket bättre, och jag har sluppit svamp sen jag slutade med p-piller.

• _sus_

har problems med det ibland oxå. sist jag var till BM sa hon att om man har sex men e för torr så stör det i slemhinnorna och kan bli svamp..
    vet ej riktigt första gången jag hörde det.

allt annat ni skrivit har jag oxå hört. om det hjälper.
    sen under sommaren kan det vara dumt med blöta bikinitrosor.. kan bli knas om man är fuktig oxå..

• Ayla30

Ellebelle
    kan du inte berätta mer om ladycomp? det lät intressant.

• Qvinna77

Ellebelle>> Jag vill också veta mer om "Ladycomp"!!!

• Södertjej

Jag vill bara säga att jag också haft fruktansvärda problem med svamp tidigare (gick på Diflucan i månader i sträck), men sen jag slutade med p-piller (i vintras/våras) har jag inte haft problem alls - det har känts lite "konstigt" nån gång, då har jag tagit Lactal en natt och sen blev det bra.
    Vet inte om det beror på hormonerna eller att hans bakterieflora är annorlunda och att jag inte kommer i direktkontakt med den nu med kondom, men borta är svampen.

• fuchsia

Är också en som haft mycket problem med svamp under de perioder jag ätit p-piller eller använt p-spruta. Ingen barnmorka eller gynekolog gjorde kopplingen hormoner - svamp. Själv började jag ju så småningom misstänka det. Sedan var jag med i ett forskningsprojekt om hormoners påverkan på slemhinnorna och fick då veta attvisst, självklart finns ett samband.

Svar på tråden Snälla, rådge mig - previntivmedel och svamp