• Septemberbrud2005

Koh Chang - inte bra?

Vi har tänkt åka till Koh Chang i Thailand på bröllopsresa. Har köpt flygbiljetter till Bangkok men har inte bokat hotell ännu.

Nu har jag hört att det inte är så mysigt där som vi trott. Att stränderna är ganska korta och när det är högvatten så finns knappt någon stand. Någon som vet?

• Svar på tråden Koh Chang - inte bra?
  • snuff

Hej

Jag var på Ko chang i början av Dec, det är jätte jätte mysigt där! lagom turistigt och fortfarande thailändsk charm. Stränderna är korta på morgonen.. har jag för mig, men blir längre med dagen, men det kan vara annorlunda nu på sommaren. Dock fins alltid bra med plats för handduk att ligga på.

vi flög till Bkk från stlm, och var där i några dagar, sen flög vi inrikes till Trat, och därifrån är det bara en 15 min resa med minibuss /taxi till piren som har båtarna till Ko chang.

Jag rekommenderar ABSOLUT ko chang, resterande turistplatser i thailand börjar tyvär tappa gnistan, och man irriterar sig mest över skräpiga stränder samt öppen prostitution.

Utanför Ko chang ligger även en hel drös med småöar som man kan nå med "islandhoppern" och där kan man bo i mysiga små bungalow byar och bara slappa på stranden hela dagarna.

• Mondeo

Har varit på Ko Chang 3 ggr tror jag, men jag skulle nog inte åka dit på bröllopsresa, tycker ön är för liten och det finns inte så mycket att göra och jag har sett finare stränder på andra ställen i thailand. Fördelen är kanske att det är många thailändare som åker dit på semester så det är inte lika många tusister som andra ställen. Jag skulle bli uttråkad.....Ett par dagar är ok men inte 10 dagar.

• Septemberbrud2005

Okej.... Det låter ju bra! Vi har blivit rekommenderade hotell Panviman, är det något du känner till? Jag har även hört att White Sand Beach är den bästa stranden, men där verkar inte finnas några bra hotell. Har du mer tips så är jag jättetacksam!

• Mondeo

Eller är det kanske så att jag börjar få nog av Thailand..har varit där massvis med gånger...Men vill du bort från alla turister så är det ett bra alternativ. Ni ska ju ändå dit på kärleksresa. När jag läste Snuffs inlägg inser jag att hon har helt rätt, det är en toppenö. Jättevackert. Men nästa gång åker jag nog någon annanstans.

• snuff

Känner inte till hotellet Panviman, men kollade precis in det på sawadee.com, och det såg helt fantastiskt ut!!! Ligger på Klong Prao beach, som skalla vara en jätte fin strand den med. Jag tycker inte man behöver bo på White sand beach, man kan lika gärna ta en tur dit då och då. Taxi systemet på ön är mkt lustigt, man går ut på gatan och väntar tills en pick up stannar, så säger man vart man ska åka och sätter sig på flaket.

Kolla lite mer om Ko chang på www.koh-chang.com. Där kan du läsa utförligt om varje strand på ön.

//Snuff

• dharma

God mat..men nej tack. Vi stannade 10 dagar mest på grund av att vi inte orkade flytta på oss.(Var ute i 4,5 månader).

Stränderna kommer inte fram förrän kanske vid 2..om de ens kommer fram. Tidvattnet var lurigt och 4-5 dagar fanns det ingen strand alls. Bada går ju, men inte sola. För där var träd ivägen.
    man kan heller inte köra runt och utforska ön..för vägarna är mycket dåliga och inte ens utbyggda runt ön.
    Vi var där i januari-05.
    Thailand har mycket mycket mer att ge.
    Jag rekomenderar Krabi, med snorklingsutflykter bad och sol och grottutforskning från longtail.
    Lycka till.

Svar på tråden Koh Chang - inte bra?