• felici­a6
    Äldre 31 Jul 21:46
    42876 visningar
    22 svar
    22
    42876

    Tips på enkelt o billigt bröllop?

    Ja, kan någon ge tips på hur man kan göra ett riktigt enkelt och billigt bröllop men som samtidigt ska vara riktigt romantiskt?

  • Svar på tråden Tips på enkelt o billigt bröllop?
  • emmael
    Äldre 31 Jul 21:47
    #0

    Hur stor budget har ni?

  • felici­a6
    Äldre 31 Jul 21:48
    #0

    Har ingen budget alls just nu
    Har inte tänkt på hur mkt det får kosta eller nåt alls.. Så jag söker ideér av alla de slag

  • emmael
    Äldre 31 Jul 22:00
    #0

    OK...
    Det finns ett bra budgetverktyg här på BT, under brudpar och verktyg. Vi gjorde så att vi gick in där, och sen började vi skära, och fundera och knepa och knåpa...
    I budgetverktyget har de räknat med vad allt ska kosta, men mycket av det kan man göra själv. Vi ska ha ett relativt stort bröllop, men räknar med att det kommer kosta under 15 000.
    Klänning: en kompis som är i asien fixar tyg och en annan kompis syr.
    Blommor: fästmannens mor fixar.
    Mat: laga själva med hjälp av släkten
    Sprit: importeras från Tyskland i omgångar, så kostnaderna sprids ut.
    Lokaler: gratis, tack vare snälla släktingar.
    Fotograf: syrran har precis gått fotolinje på folkhögskola
    Dekorationer: fixa själv, men materialet kommer nog kosta lite.
    Tårta: baka själva, vi håller som bäst på att testa olika varianter
    Inbjudningskort: för oss blir det billigast att delar av korten trycks och skärs på ett tryckeri, men själva "sammansättandet" gör vi själva.
    Hår och smink: duktiga kompisar fixar.
    Musikanläggning: lån
    Musikunderhållning: kompisar

    Nu har vi extremt bra "bröllopskontakter" har vi insett, men då har vi också funderat fram och tillbaka i några månader innan saker börjar lösa sig. De flesta kan nog hitta något man kan spara in på utan att det känns snålt.

    Lycka till!

  • Stjärn­a
    Äldre 31 Jul 22:04
    #0

    Har läst om de som odlar blommorna själva, eller plockar säsongensblommor och binder egen bukett.

    Utnyttja vänner med lämpliga yrken, kockar, florister, sminköser osv.

  • Pollym­ia
    Äldre 31 Jul 22:35
    #0

    Vi kommer att
    *har gjort egna inbjudningskort, gick runt och la i postlådorna hos de som bor nära
    * ha festen i trädgården i hyrt tält och med ihoplånat porslin
    * ha grillbuffé som en tjej (svägerskans syster som är kock) kan fixa
    * borden dekoreras med växter och blommor som finns då (skörde-tema), kompisar fixar
    * min moster baker tårtan
    * min klänning beställde jag över nätet från Kina, kostnad 780 kr + frakt (Maggie Sottero kopia, underbar)
    * lånar underkjol
    * köpt tiara billigt på Tradera
    * har mammas slöja
    * köpt skor på rea (ingen kommer att se dem under alla kjolar)
    * Sambon har lånat frockcoat
    * Jag köper blommor på fredagen och sätter ihop en egen bukett eftersom jag inte bryr mig om att spara den
    * Lånad musikanläggning, brända skivor och brorsan som DJ
    * Pappa är sjöman och köper öl/sprit på båten
    * Våra kompisar gav oss vin till bröllopet i förlovningspresent!!!
    * inget speciellt fordon från kyrkan.

    Vi har lagt pengar på ringarna (totalt 6000 kr för två förlovningsringar och en vigselring), fotograf (ville ha en vi vet är bra men önskar oss detta i present av sambons pappa och farmor) och så smink/håruppsättning för mig 1800 kr (det har jag sparat på egen hand, vid sidan av det andra).
    Hoppas det var något du kunde ha nytta av.

  • Pixeli­na
    Äldre 31 Jul 23:33
    #0

    "Sky is the limit"
    Bara er egen fantasi kan sätta stopp för hur mycket ni kan få gjort för hur lite pengar. Det lönar sig helt klart att jämnföra priser. Vissa köper exempelvis dekorationer från butiker/lager som säljer begagnade varor. Där kan du exempelvis hitta fina ljusstakar för ett par tior.. bara att åka dit för att ta en titt på en massa prylar.

    Kanske kan ni ställa till med ett romantiskt trädgårdsbröllop som inte behöver alls kosta speciellt mycket? Lokalkostnaden faller ju bort helt, då det alltid brukar finnas någon granne eller släkting som har en festtält att låna ut. Annar går det ju att köpa billigt, speciellt såhär efter sommaren.

    Måste ni bjuda på middag? Eller skulle det lika gärna kunna vara lite hemgjorda snittar och mousserande vin? Kanske bara bjuda på hemlagad bröllopstårta och kaffe? Behöver inte kosta så mycket och kan vara riktigt trevligt.

    Å andra sidan går det ju att ordna en rejäl fest för under 10 000kronor. Jag som är studerande vet hur man spar in på de flesta utgifter och då behöver man nödvändigtvis inte heller känna så mycket kunnigt folk. Jag springer nu på rean och letar efter saker som kan vara bra att ha till bröllopet. Dock köper jag inget onödigt, utan allt som köps får användning. Strör man utgifterna över ett år exempelvis behöver det inte komma som en smäll. Jag är inte bra på att spara pengar, utan vill hellre använda pengarna när jag väl har dessa. Därmed investerar jag pengar varje månad på bröllopsförberedelser. Vi får se hur mycket vår budget kommer att hamna på. Just nu ligger den på 9000 kronor för en välsignelse i en stor kyrka och fest på herrgård med dans och middag.

    Som sagt: Allt är möjligt, bara viljan finns.

  • Pliten
    Äldre 31 Jul 23:45
    #0

    Jag gillar stilen du kör med just nu - ingen budget alls ! Precis så gjorde vi!!!

    Visst, vi var medvetna om att vi inte skulle få ihop en hel massa pengar, så visst höll vi lite i slantarna, men i stora drag så körde vi bara på!!! Och det funkade hur bra som helst !

    Lite tips dock:

    - Börja köpa saker i god tid, sånt som ni vet att ni vill ha och som ni kan förvara. T ex ljus, servetter, andra prydnader etc.

    - Ring runt och kolla priser på sånt som tårta etc, eftersom det kan skilja massor! Vill man inte ha våningstårta, utan en mer "vanlig" tårta så spar man in på det oxå.

    - Kolla runt med frisörer.

    - Köp inte dyra brudskor!!! Hur många gånger kommer du använda dem??? Efter vigseln gick jag barfota hela kvällen...

    - Vad ska din m2b ha på sig? Kan han ha vanlig kostym? Det är ju en kostnad som betalar igen sig i slutändan...

    - Skippa tärnbukett (om du ska ha en sådan) - hon ska ju ändå hålla i din!

    - Gör bordsdekorationer, servettringar mm av det som finns i naturen!

    - Om du börjar handla i god tid: REA; REA; REA!!!

    Vårt bröllop blev precis som vi ville ha det och gick på ca 30 000; med hemlagad buffé, öl/vin/sprit, tårta för 60 pers + att vi hade 3 tjejer som serverade som fick 1000kr ivar för arbetet!

    Lycka till!!!

  • felici­a6
    Äldre 1 Aug 14:29
    #0

    Fast det är inte riktigt hur vi ska få mer för mindre pengar jag tänkte på

    Jag tänkte mest ett litet enkelt men ändå romantiskt bröllop.. kanske bara med närmaste familjen osv..

    Men som sagt, alla tips är jättevälkomna

  • Teresa­n
    Äldre 1 Aug 23:42
    #0

    Pliten
    blev lite nyfiken jag såg att ni hade hemlagad buffé men ändå tre tjejer som serverade...vad gjorde de??? såg till att det fanns mat?? diskade o.s.v eller vad..tänkte nämligen ha något liknande och vill ha tips...vad hade ni för mat i buffén??

  • Pliten
    Äldre 3 Aug 23:15
    #0

    Felicia6:

    ...du skrev faktiskt "enkelt och billigt"...så det är kanske inte så konstigt att vi missuppfattade dig...
    Enkelt, litet och romantiskt alltså? Det beror ju väldigt mycket på vad du/ni tycker är romantiskt? Sk "bondromantik" med skira spetsar, zinkkrukor och rosor? "Glammig" romantik med bling och rött? "Natur-romantik" med vilda blommor och dekorationer i trä och av löv etc?

    Idéer har jag nog, men listan skulle bli lång... Kanske kan du ge oss en liten hint?

Svar på tråden Tips på enkelt o billigt bröllop?