• Pixelina

Billiga bröllop - alltid billigast? *långt*

Nu har jag suttit här och läst tiotals sidor om bröllop som kallas billiga. Jag måste erkänna att jag är mycket förvånad. För ett par år sedan när jag tittade in på denna sida kallades ett bröllop som kostade under 10 000kronor billigt. Idag verkar det vara billigt med ett bröllop för 40 000kronor. Hur kan priserna ha skjutit i höjden såpass under ett par år?

Jag vet - det är trendigt att gifta sig och så fort man nämner ordet "brud" ökar priserna med minst 50%. Men en del skulle jag påstå beror på själva planeringen. Brudparen tar inte alltid till de allra billigaste alternativen och kanske finns det en del som är lite fantasilösa.

Jag som älskar att planera och som är en fattig student tror att det är möjligt att än idag skapa ett drömbröllop för 10 000 kronor eller under. Här är några utgifter som jag ifrågasätter:

Smink + håruppsättning + manikyr
    Kan kosta allt från hundralappar till tusentalskronor. Men allvarligt, jag ser ingen skillnad på en brud som fått en 1000 kronors make-up och hårupsättning och en brud som fixat allt med hjälp ut av släkt/vänner. Är man kreativ och något händig kan man fixa sånt själv. Bara att öva själv när man väl har tid - framtill bröllopsdagen hinner man faktiskt bli en proffs. Och ingen känner till ditt ansikte och hår lika bra som du själv gör. Manikyr kan du fixa enkelt också själva. Be din syster, mamma eller väninna att måla naglarna om du känner dig osäker. I annat fall kan även detta övas in - övning ger färdighet.

Brudklänning
    Varför lägga ner tusentals kronor på en klännig som du kommer att bära en (1!) dag i ditt liv? Jag stödjer gruppen som köper från Ebay. Där kan du få en skräddarsydd skapelse i vilken modell du vill för ca 1000 kronor med frakt och allt. Om du är osäker på vilken modell som skulle passa dig, kan du ju gå in i en bröllopsbutik i din hemstad och pröva deras klänningar. Att prova kostar ju inget och efteråt kommer du veta exakt vilken modell som klär dig. Sedan är det bara att gå ut på nätet och leta efter liknande modell. Dessutom eftersom klänningarna sys efter dina egna mått borde den passa dig som gjutet. Vissa klagar på kvaliten, men klänningen ska ju bara användas under några timmar + att ingen kommer att syna bruden så nära att dom skulle kunna upptäcka ev. fel.

Underkläder
    Har läst inlägg där många köper väldigt dyra torselett, trosor och strumpor för denna dag. En brud skrev att hennes underkläder skulle hamna på 2000 kronor. Jag vill påstå att man kan hitta precis lika fina underkläder för ett par hundralappar. Jag har själv köpt flera torseletter och enligt min erfarenhet använder man inte dessa speciellt ofta, vilket gör att ex. 800 kronor för en sådan är mycket pengar. Varför inte köpa underkläder i en vanlig butik? Lindex, H&M och Kappahl har jättefina underkläder som håller bra kvalitet. Och en set med bh/torselett, trosa och ett par strumpor lär väl inte hamna på mer än runt 400 kronor.

Festen
    Det är vanligtvis festen som slukar största delen av en budget. Jag blev rätt chockerad när jag läste att en brud kallade hennes 25.000 kronors fest för billig. Enligt mig är det dyrt. Varför ska man hyra in dyr personal som dukar fram och serverar? Fråga runt ifall det finns ungdomar från restaurangskolor som vill tjäna lite extra pengar. Oftast sköter dessa arbetet mycket väl och är motiverade, då värdparet även ställer upp som referenspersoner för framtida jobb - då vill man ju ogärna missköta sig.

Eller varför inte servera buffé. Ibland upplever jag som om buffé-middagar anses som ofina jämnfört med en tre-rätters. Det förstår jag inte alls. Maten är ju precis lika god och alla kan bli mätta, då det inte serveras några portioner, utan alla får ta hur mycket eller litet dem vill. Dessutom innehåller buffé ett flertal alternativ, så att alla kan hitta något att äta. Dessutom får man lite motion och slipper sitta still under flera timmar. Här slipper man också personalomkostnader och maten kan tillagas av billiga råvaror. Ännu billigare blir det om man ber varje festdeltagare ta med sig något till buffén som en bröllopspresent.

Kostnad för dryck varierar mycket kraftigt. Alkohol i form ut av champagne, mousserande, viner och drinkar är en stor utgift - oavsett vart man handlar spriten. Varför inte hålla ett alkoholfritt bröllop och låta den gästen som vill dricka alkohol ta med sig det själv? Eller tillhanda ha några bagin-box viner och några flaskor mousserande. När det väl tar slut - då är det slut. Folket hinner inte bli fulla och alla får garanterat ett eller två glas vin.
    Den som tycker att alkoholfritt är trist borde ta en titt på alla de smarriga alkoholfria drinkarna man kan göra.

Musik är också en stor del ut av bröllopsfesten. En band kan kosta riktigt mycket. Mitt tips är att bränna ut sina egna bröllopslåtar på cd. En cd-växlare återfinns väl i de flesta hemmen. Alternativt att man tar med sig en bärbardator och kopplar till ljudanläggningen. Då kan låtlistan styras även manuellt under bröllopsfesten om man så vill.

Alla brudpar vill att kvällen ska vara oförglömlig såväl för dem själva som för gästerna. Vissa tror då att en fyrverkeri-show kan vara en riktigt fint. Visst, men har du lust att låta upp emot 50 000kronor gå i rök? Om inte, så är det en idé att själv köpa in fyrverkeri pjäser på nyårsafton, precis innan försäljningsställen stänger - då är pjäserna riktigt billiga och du kan välja och vraka bland många olika modeller. På själva bröllopsfesten ber du någon händig att fyra av pjäserna - givetvis mot betalning,tjänst eller gåva. Mycket vackert och garanterat billigare än att låta ett företag sköta om det.

Det finns så många idéer som jag får när jag hör ordet "bröllop". Det är ju roligt att planera och göra saker själv. Jag skulle tycka att det var otroligt tråkigt om något företag tog hand om planeringen och gjorde allt, så att jag bara kunde dyka upp på min bröllopsdag utan att behöva hålla i några trådar. Bröllop är nog det roligaste och mest fantastiska jag vet. Men ändå skulle jag aldrig kunna tänka mig att skulsätta mig i flera år framåt bara för en fest. Varför ska man hela tiden leva på lånade pengar, när man istället kan lika gärna spara ihop och använda pengar kreativt.

Hoppas att detta kan bli en tråd för alla oss som inte har råd med bröllop dyra bröllop och som vill inspirera varandra till att använda pengar väl. Låt oss alltså lyfta fram alla bröllop som varit, är och kommer att vara billiga - under 10 000 kronor.

Mycket nöje!

• Svar på tråden Billiga bröllop - alltid billigast? *långt*
  • Paddan_83

Vi lägger inte mer mycket pengar alls.
    Vi kommer att ha 12 gäster, endast de närmaste. Vi gifter oss i arlanda kapellet och bjuder sedan gästerna på kaffe och tårta innan vi far iväg.

Detta är våra kostnader:
    Ring 3500kr
    Tårta 950kr
    Blommor 390-440kr
    flygbiljetter 4200kr
    Klänning 500kr
    slips + skjorta 500kr
    lite hårprylar 100kr
    klippning 550kr
    Just married tröjor ca 400kr

Sammanlagt ca 10600kr, inkl resan.

Kan ju tillägga att klänningen är enklare, typ balklänning så att jag kan använda den flera gånger om jag vill. Sambon använder skjorta dagligen så skjortan kommer att användas även efter bröllopet. Klippa håret hade vi gjort även om vi inte hade gift oss. Min syster hjälper mig med håret och jag sminkar mig själv.
    Vi har sedan bett gästerna om att få ett bidrag till vår resa istället för en massa presenter som man aldrig använder.
    Dessa pengar kommer vi att göra av med under resan.
    Man kan alltså göra det hela lite billigare om man vill.
    Vi tycker att man mest gör allt så stort för alla andras skull, så vi formade vårat bröllop efter hur vi vill ha det

• köj

Heim in spe:

Hej! Ja, vi har hittat en jätte fin plats/lokal genom tips här ifrån. Vi kommer att viga oss på M/s Borgila, en båt som ligger vid kaj på söder mälarstrand. En helt vit båt med ett stort plant däck. Takfönster och plats för minst 80 matgäster .Stadshuset och hela stockholm mitt emot. Vi hoppas givetvis på fint väder. Priset är beroende av hur många gäster som kommer. Egen sprit och mat. Annars kan jag även tipsa om Lioras festvåning i gamla vin och sprit fabriken, där man kan anlägga en båt, skälby bygdegård ( dock max 70 gäster) eller Aquaria på djurgården som kan erbjuda egen brygga och en underbar vy över stockholm. Som sagt vi har kollat på en del lokaler och det är jätte svårt i Stockholm om man har en del krav...beror helt på vad ni själva ställer för krav.

• Brud25nyköping

Mycket frågår i inlägget.. Varför det o det.. Ja, jag säger varför inte? Alla kan väl göra som man känner för. Och pengar är relativt begrepp. För mig är 30 000 (vårat budget som höll) relativt lite pengar, och för en t.ex. student är det ett förmögenhet. 30 000kr för en annan kan vara skitlite pengar..tom 300 000kr kan vara lite. Så alla kan väl göra som man vill och hur mycket plånboken ger efter Vill bara säga att vi har fixat mycket själva och tagit bort onödiga saker (onödiga=inte viktiga för oss) men saker som jag har betalat för ville jag betala..
    Smaken är som baken.

• Dröm

nyfiken gul, nu fru: Ja det var ett billigt bröllop!!

• elora

Billiga bröllop är väl ändå roliga? Jag håller med -jag ser nog ingen skillnad på en proffsminkning (som kan se hemskt ut det med...) eller om bruden kladdat lite själv. Jag känner min egen hud och vet hur jag bäst fixar det -likadant håret...

När det gäller att inbringa lite stöd till festen tycker jag ju kuvertavgift är en smart idé för dem med liten budget eller kanske mycket prylar ;)
    Som vi t ex -vi har allt vi behöver. Visst vore en resa kul men ingen prioritet ändå. Hellre har vi en härlig fest med vår familj i våra vänner ändå.

Och trots allt är det ju ändå människor som känner OSS och som vill dela vår dag.
    :)

• Eorin

Jag håller helt med Pixelina om att det är helt möjligt att gifta sig och ha en fin fest för en mycket billig penning förutsatt att man är lite händig och duktig på att fixa saker.

Personligen valde min man och jag ett dyrare alternativ eftersom vi hade den möjligheten och kände att vi vill bli omhändertagna av proffs hela dagen. Därför köpte vi alla tjänster (middag, servering, frisyr, dyr klänning mm) och kunde under den sista veckan innan bröllopet luta oss tillbaka och bara njuta.

Bröllopet och festen var helt underbara och jag som hade som farhåga att jag skulle vara ett vrak av nervositet och en bitch av alldeles för stora kontrollbehov, var helt lugn och tillfreds hela dagen.

Jag säger inte att vårt sätt är det bästa för alla, men för oss var det helt rätt och vår dag blev ett oförglömligt minne.

• Pixelina

Jag menar självfallet inte att det är fel att ha ett bröllop som kostar över 20 000 kronor. Meningen med hela denna tråd var att tipsa par/familjer som INTE har så gott ställt om hur man kan fixa ett billigt, men ändå vackert bröllop.

Vore jag också över 25år och jobbade heltid vore det inga problem för mig heller att anordna ett pampigt bröllop för 50 000 kronor eller mer. Men nu är jag bara 22år och studerar - eftersom jag inte har tid att jobba extra får jag endast studiemedel + lån: 6900kr/mån. Nästa år kommer jag att börja jobba och då blir ekonomin bättre. Jag är tacksam över att jag fått leva med denna summa pengar/månad en lång tid nu - jag vet hur man ska hantera pengar och vet hur man får pengarna att räcka och bli över.

Ofta känns det som om människor med mycket pengar är så fantasilösa, eftersom dem inte behöver tänka på utgifter. Men enligt mig vore livet tråkigt om man aldrig fick tänka efter innan man spenderar. Inget av detta säger att man ska vara snål - bara smart.

• Ettolrach

Jag hade gärna köpt underkläder på HM eller liknande men de har inte 75F som jag hade i BH-storlek när jag gifte mig... Välsittande, välsydda underkläder är ett måste för mig och lite av en "passion". I övrigt så försökte jag och maken välja de prisvärdaste alternativen där det gick. Finns mycket man kan göra för att hålla nere kostnaderna - om man måste eller om man vill.

• Mamma Ninna

Pixelina:

Tack för en bra tråd! Jag hör också till dem som tycker att det måste gå att få till billiga bröllop och då tänker jag mig max 10 000:-

Vi gifter oss nästa sommar om vi inte kommer på något annat datum. Jag kommer få min klänning sydd av min mor. Blommor har jag tänkt mig vanliga sommarblommor och sädesslag, helst ska det gå att torka så jag kan spara buketten utan konservering för massa pengar. Min sambo har en ny kostym inhandlad för tillfället, den kostade inte ens 1000:- Antagligen kommer den och ringarna bli det dyraste för vår del. Bröllopsresa kommer vi ta när barnen blivit äldre. vi kommer nog bara ha en liten brudskål med hembakad tårta efteråt och sedan kommer vi dra iväg för att äta middag på resturang på tu man hand och åka hem till en barnfri natt och dag.
    Min mor vill nog gärna att vi ska ha lite middag efter vigseln och ställer nog upp med matlagning (ngt sommrigt) men det är inte riktigt vad vi önskar som det ser ut just nu.
    Så länge det känns bra så tycker jag absolut att man kan lägga ner hur mycket som helst om man nu har råd. Men för oss som har en ansträngd ekonomi är 10 00:- en hel del, och det är skönt att höra att det är fler som har det så men som insett att man kan få en underbar dag ändå

Kan tillägga att vissa dagar känner jag att det kan va alltihop och vi kan likagärna gå och gifta oss borgligt när som helst, men nu vet ju de flesta att vi ska gifta oss så vi får väl hålla oss

• Mamma Ninna

"Men för oss som har en ansträngd ekonomi är 10 00:- en hel del"

10 000:- skulle det vara

• digital

Vårt bröllop var inte "billigt" enligt den här definitionen, men vi försökte att inte lägga pengar på "fel" saker. Det enda som "drog iväg" lite mer än planerat var klänningen.

Det vi främst sparade in pengar på var:

Dekorationer, som vi gjorde själva. Materialet kostade omkring 1000 kr, men med tanke på slutresultatet tycker jag att de var väldigt prisvärda. 16 st höstastrar i kruka, 4 st "hjärtan på tråd" (en hängande växt), 24 st värmeljuslyktor (vi köpte klara ljuslyktor på Ikea för 9 kr för 4 st och dekorerade dem själva) och 30 meter bommulstyg för 20 kr per meter utgjorde grunderna för dekorationerna i festsalen.

Jag gjorde min tiara och mitt halsband själv. Glaspärlor och försilvrad koppartråd kostade ett par hundra på Panduro, men då fick jag även en hel del över.

Buketten band jag själv av blommor från mina föräldrars trädgård. Jag dekorerade den med pärlor som blivit över från smyckestillverkningen och använde lite tyg som blivit över från klänningen.

Jag råkade hitta ett par perfekta skor för 150 kr på rea.

Eftersom jag ändå var i behov av lite nya underkläder köpte jag ett snyggt men enkelt bh/trosa-set på Åhléns. Dessa kommer jag självklart att använda igen, det var helt "normala" underkläder.

Jag hade en frisyr som inte krävde frisör. Mina kusiner hjälpte till med frisyren och sminket.

Min far, som fotograferar mycket, tog bröllopsfotot.

Vi hade turen att ha släktingar som kan sjunga och spela, så musikunderhållningen på festen var gratis.

Dryckerna köptes på "kontinenten" för en bråkdel av vad de skulle kostat här.

Tårtan bakade vi själva.

Vi valde att fokusera på mat (buffé via catering, kostnad c:a 21000 kr), lokal (en bygdegård som kostade 3500 kr i hyra från fredag förmiddag till söndag eftermiddag, inklusive porslin och väldigt bra kök), min klänning som kommer att kunna användas som festklänning och ringarna som man ju ska ha på sig hela livet.

Svar på tråden Billiga bröllop - alltid billigast? *långt*