Billiga bröllop - alltid billigast? *långt*
Nu har jag suttit här och läst tiotals sidor om bröllop som kallas billiga. Jag måste erkänna att jag är mycket förvånad. För ett par år sedan när jag tittade in på denna sida kallades ett bröllop som kostade under 10 000kronor billigt. Idag verkar det vara billigt med ett bröllop för 40 000kronor. Hur kan priserna ha skjutit i höjden såpass under ett par år?
Jag vet - det är trendigt att gifta sig och så fort man nämner ordet "brud" ökar priserna med minst 50%. Men en del skulle jag påstå beror på själva planeringen. Brudparen tar inte alltid till de allra billigaste alternativen och kanske finns det en del som är lite fantasilösa.
Jag som älskar att planera och som är en fattig student tror att det är möjligt att än idag skapa ett drömbröllop för 10 000 kronor eller under. Här är några utgifter som jag ifrågasätter:
Smink + håruppsättning + manikyr
Kan kosta allt från hundralappar till tusentalskronor. Men allvarligt, jag ser ingen skillnad på en brud som fått en 1000 kronors make-up och hårupsättning och en brud som fixat allt med hjälp ut av släkt/vänner. Är man kreativ och något händig kan man fixa sånt själv. Bara att öva själv när man väl har tid - framtill bröllopsdagen hinner man faktiskt bli en proffs. Och ingen känner till ditt ansikte och hår lika bra som du själv gör. Manikyr kan du fixa enkelt också själva. Be din syster, mamma eller väninna att måla naglarna om du känner dig osäker. I annat fall kan även detta övas in - övning ger färdighet.
Brudklänning
Varför lägga ner tusentals kronor på en klännig som du kommer att bära en (1!) dag i ditt liv? Jag stödjer gruppen som köper från Ebay. Där kan du få en skräddarsydd skapelse i vilken modell du vill för ca 1000 kronor med frakt och allt. Om du är osäker på vilken modell som skulle passa dig, kan du ju gå in i en bröllopsbutik i din hemstad och pröva deras klänningar. Att prova kostar ju inget och efteråt kommer du veta exakt vilken modell som klär dig. Sedan är det bara att gå ut på nätet och leta efter liknande modell. Dessutom eftersom klänningarna sys efter dina egna mått borde den passa dig som gjutet. Vissa klagar på kvaliten, men klänningen ska ju bara användas under några timmar + att ingen kommer att syna bruden så nära att dom skulle kunna upptäcka ev. fel.
Underkläder
Har läst inlägg där många köper väldigt dyra torselett, trosor och strumpor för denna dag. En brud skrev att hennes underkläder skulle hamna på 2000 kronor. Jag vill påstå att man kan hitta precis lika fina underkläder för ett par hundralappar. Jag har själv köpt flera torseletter och enligt min erfarenhet använder man inte dessa speciellt ofta, vilket gör att ex. 800 kronor för en sådan är mycket pengar. Varför inte köpa underkläder i en vanlig butik? Lindex, H&M och Kappahl har jättefina underkläder som håller bra kvalitet. Och en set med bh/torselett, trosa och ett par strumpor lär väl inte hamna på mer än runt 400 kronor.
Festen
Det är vanligtvis festen som slukar största delen av en budget. Jag blev rätt chockerad när jag läste att en brud kallade hennes 25.000 kronors fest för billig. Enligt mig är det dyrt. Varför ska man hyra in dyr personal som dukar fram och serverar? Fråga runt ifall det finns ungdomar från restaurangskolor som vill tjäna lite extra pengar. Oftast sköter dessa arbetet mycket väl och är motiverade, då värdparet även ställer upp som referenspersoner för framtida jobb - då vill man ju ogärna missköta sig.
Eller varför inte servera buffé. Ibland upplever jag som om buffé-middagar anses som ofina jämnfört med en tre-rätters. Det förstår jag inte alls. Maten är ju precis lika god och alla kan bli mätta, då det inte serveras några portioner, utan alla får ta hur mycket eller litet dem vill. Dessutom innehåller buffé ett flertal alternativ, så att alla kan hitta något att äta. Dessutom får man lite motion och slipper sitta still under flera timmar. Här slipper man också personalomkostnader och maten kan tillagas av billiga råvaror. Ännu billigare blir det om man ber varje festdeltagare ta med sig något till buffén som en bröllopspresent.
Kostnad för dryck varierar mycket kraftigt. Alkohol i form ut av champagne, mousserande, viner och drinkar är en stor utgift - oavsett vart man handlar spriten. Varför inte hålla ett alkoholfritt bröllop och låta den gästen som vill dricka alkohol ta med sig det själv? Eller tillhanda ha några bagin-box viner och några flaskor mousserande. När det väl tar slut - då är det slut. Folket hinner inte bli fulla och alla får garanterat ett eller två glas vin.
Den som tycker att alkoholfritt är trist borde ta en titt på alla de smarriga alkoholfria drinkarna man kan göra.
Musik är också en stor del ut av bröllopsfesten. En band kan kosta riktigt mycket. Mitt tips är att bränna ut sina egna bröllopslåtar på cd. En cd-växlare återfinns väl i de flesta hemmen. Alternativt att man tar med sig en bärbardator och kopplar till ljudanläggningen. Då kan låtlistan styras även manuellt under bröllopsfesten om man så vill.
Alla brudpar vill att kvällen ska vara oförglömlig såväl för dem själva som för gästerna. Vissa tror då att en fyrverkeri-show kan vara en riktigt fint. Visst, men har du lust att låta upp emot 50 000kronor gå i rök? Om inte, så är det en idé att själv köpa in fyrverkeri pjäser på nyårsafton, precis innan försäljningsställen stänger - då är pjäserna riktigt billiga och du kan välja och vraka bland många olika modeller. På själva bröllopsfesten ber du någon händig att fyra av pjäserna - givetvis mot betalning,tjänst eller gåva. Mycket vackert och garanterat billigare än att låta ett företag sköta om det.
Det finns så många idéer som jag får när jag hör ordet "bröllop". Det är ju roligt att planera och göra saker själv. Jag skulle tycka att det var otroligt tråkigt om något företag tog hand om planeringen och gjorde allt, så att jag bara kunde dyka upp på min bröllopsdag utan att behöva hålla i några trådar. Bröllop är nog det roligaste och mest fantastiska jag vet. Men ändå skulle jag aldrig kunna tänka mig att skulsätta mig i flera år framåt bara för en fest. Varför ska man hela tiden leva på lånade pengar, när man istället kan lika gärna spara ihop och använda pengar kreativt.
Hoppas att detta kan bli en tråd för alla oss som inte har råd med bröllop dyra bröllop och som vill inspirera varandra till att använda pengar väl. Låt oss alltså lyfta fram alla bröllop som varit, är och kommer att vara billiga - under 10 000 kronor.
Mycket nöje!