• Tesze

Binda sin egen brudbukett?

Hej.
    Jag skulle vilja att min syster binder min brudbukett. Hon har gått en blomsterdesign kurs där hon gjort olika arrangemang men dock ingen brudbukett. Är det mycket svårt? Finns det några bra sidor på nätet man kan hitta med steg-för-steg beskrivningar?

• Svar på tråden Binda sin egen brudbukett?
  • f.d. Svart brud

Hur som helst:
    Glöm inte att buketten ska tåla att skakas upp och ner (viktigt) och att hon gärna testar en gång innan det är dags för den riktiga brudbuketten, så hon kan se hurpass mycket tid hon behöver lägga ner och om resultatet blir bra. En repetitionsomgång är att rekommendera om man är nybörjare på området.

Lycka till! Det kommer att bli jättebra! :)

• Kay

Tänk också på att ställa buketten svalt över natten om du gör den kvällen innan samt spraya den lite då och då med vatten. Då håller den sig fräschast! Vi hade våran bukett i källaren.

• f.d. Svart brud

OBS!
    Om du kommer att ha kallor eller orkidéer ska buketten INTE förvaras svalt, utan i rumstemperatur!

• f.d. Svart brud

Xite
    Glömde säga att man brukar använda limpistol när man limmar! Detta gäller även när man t ex lindar siden om handtag mm.

• micropop

Svart brud
    Får jag också passa på att fråga lite? Jag funderar på att binda min egen bukett, och vill inte ha den i en hållare. Hur får man blommorna att hålla utan vatten? Jag funderar på att ha pioner, gerbera och kanske någon lilja. Klarar sig en sådan bukett om man binder den dagen innan?

Har du något tips var jag ska köpa blommorna (i sthlm, för du är väl härifrån)?

Nu väntar jag spänt på svar från BT:s egen blomster-guru! :)

• Pysen

Jag funderar på att göra något jätte-enkelt. Köpa rosor i orange, blekgult och vitt och murgröna och brudslöja.
    Sätta dem jättetätt och så en bit spetstyg runt.

Blommor är så fina som de är!

Skulle vara fint med bara en enkel blomma för den delen.

Eller kan man strunta i brudbuketten helt??

• f.d. Svart brud

micropop

Det ska inte vara något problem, så länge som man har möjlighet att förvara buketten i vatten tills den ska användas. Stjälkarna är ju dessutom längre än i en hållare, så buketten håller ju ett tag utan vatten. Kan dessutom tänka mig att en stavbukett håller något längre än en vanlig rundbunden bukett av två skäl: dels stöttar blommarna varandra och nickar därför inte lika lätt och dels är stjälkarna ännu längre. Buketten håller sig bra om den kan stå svalt, med snittblomsnäring i vattnet (som ska vara ljummet till dessa blommor). Den mår bra av att bli lite duschad med blomspruta också.

Jo, jag kommer från Stockholm, men bor i Karlskoga sedan snart 9 år... ;)
    Du borde kunna beställa blommorna från vilken blomaffär som helst egentligen. Du kan ju höra dig för om priserna innan på några ställen för de kan variera från affär till affär. Det är ju t ex lite dyrare i innerstan...
    Många brudar köper ju från hötorget där priserna är lite lägra och jag antar att dessa blommor kommer från Saluhallarna söder om stan. Så blommorna borde vara av bra kvalitet där, (men de har ju inte möjlighet till kylförvaring av blommorna som blomaffärer)
    Tänk på att beställa mer blommor än du vill använda till buketten. De kommer säkert att behövas i alla fall!

Lycka till!

• Pajo

Nikita 14:
    Tror att jag skymtade en å annan prästkrage i din bukett (min favvo!). Hur klarade sig dessa?

Vet någon vilket det bästa sättet är att binda bukett som främst består av prästkragar. Jag äääälskar dessa blommor, men de blir ju ledsna så snabt utan vatten!

• micropop

Svart Brud:
    Tack snälla för dina tips! Jag har ju nästan ett år på mig att prova mig fram också, så det ska nog fixa sig. :)
    Sorry att jag missade din hemort - det är så många att hålla reda på här BT! Jag inser att jag själv har blivit en sån där hemsk stockholmare efter mina tre år här, som tror att allt kretsar kring huvudstaden och inte kan förstå att inte ALLA bor här! :D

• f.d. Svart brud

micropop

Åh, ingen fara! Jag känner mig fortfarande hemma i Stockholm även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka... :)
    Jag ju dessutom släktingar kvar där, så det blir några turer till huvudstaden varje år.

• micropop

Svart Brud:
    Bra, då är du inte förolämpad, då ;)
    Kan ju passa på att berömma din jättefina inspriationssida när jag ändå har dig på tråden! Många bra tips och en massa fina bilder, tack för det! :)
    Förresten, hur fäster man en coursage? Jag tänkte att min blivande kunde ha en enkel gerbera, men hur får jag fast den?

• f.d. Svart brud

micropop

Tack själv! :)

Om du ska använda gerbera i corsage är det bäst att du stagar stjälken, eftersom den är skör, särskilt alldeles under blomman.
    (De flesta blomaffärer stagar eller gerbera antingen genom att sticka in en tunn ståltråd i blommans huvud och sedan virar den ett par varv längs stjälken. Andra trär på ett genomskinligt plaströr på några cm till under blomhuvudet.)

Man kan t ex använda grön floratape och linda runt stjälken/stjälkarna (kanske det ska vara lite grönt i corsagen också?) Och därefter kan du vira tunn ståltråd runt och ev göra en liten ögla. Fästa corsagen kan man göra med en säkerhetsnål så det inte syns. Många kavajer, frack odyl har en ögla på slaget för just corsage, men har man mycket blommor i kan den bli för tjock för öglan och då är det bra med en säkerhetsnål.

Här tips på hur man kan göra corsager. Jag är inte så förtjust i den amerikanska stilen på vare sig corsager eller buketter, men anvisningarna är helt OK, man använder ju de blommor man vill ha i bara. :)

www.floralshops.net/ideas/corsage.html

• micropop

Svart brud:
    Tack för hjälpen! Jag tror verkligen att jag ska göra ett försök att binda blommorna själv. Det är ju så himla kul att pyssla! :) Om det skulle krisa (och du fortfarande är kvar här när det börjar närma sig om ett år ;)) så återkommer jag säkert för fler tips!

• f.d. Svart brud

micropop
    De e bara å maila mej om du undrar nåt!
    Adressen till hemsidan har du ju å där finns e-mailadressen... :)

• Nikita14

Pajo

Jag hade oasis i min hållare..

Svar på tråden Binda sin egen brudbukett?