• Tesze

Binda sin egen brudbukett?

Hej.
    Jag skulle vilja att min syster binder min brudbukett. Hon har gått en blomsterdesign kurs där hon gjort olika arrangemang men dock ingen brudbukett. Är det mycket svårt? Finns det några bra sidor på nätet man kan hitta med steg-för-steg beskrivningar?

• Svar på tråden Binda sin egen brudbukett?
  • f.d. Svart brud

Vassegó!

www.floralandgift.com/ideas/freshwedding.htm

Klicka på texten i kolumnen till vänster. Leder till hur man binder olika typer av buketter. Exakt likadana hållare har vi dock inte i Sverige.

Om man gör en bukett i hållare ska man tänka på att buketten ska tåla att skakas upp och ner utan att blommor faller ur. Det är svårare än man tror och det händer mycket lätt om man är nybörjare. Det gäller alltså att vara noga med att förankra blommorna.

Lycka till!

• Tesze

f.d. Svart brud

Tack för tipset!
    Jag ska be min syster titta på sidan och även förmedla dina råd om att förankra blommorna riktigt ordentligt. Min syster bor i England och dom kanske har sånna hållare där.

• Lyckligaste03

Hej!
    Jag fick den strora äran att göra min vänninas brudbukett, och det är inte svårt!!!
    Jag har aldrig gjort något sådant innan, utan har bara ett brinnande intrese för att skapa.
    Jag fick jätte mycke beröm för den, så nu blir jag för frågad av andra runt omkring:o)

Kram Lyckligaste03

• Kay

Finns några länkar på sakerochting.com även den som fd svartbrud la in.

Kan verkligen rekommendera att göra egen bukett. Det var inte så jättesvårt men var noggrann. Förankra de stjälkar som hänger ner om du gör en droppformad.

• Xite

Några saker jag aldrig får klarhet i på sådana sajter:
    Skall man byta ut blommornas ordinarie skälkar mot ståltråd?
    Och använder man alltid lim? Kan an köpa det i blomsterhandeln i så fall, eller duger det med annan typ av lim?

• Tesze

sakerochting.com fanns det massor av tips, tackar tackar för tipset. När man förankrar blommorna på de blommor som hänger ner, gör man det med ståltråd då?

Min syster blev väldigt glad men lite nervös när jag frågade om hon ville göra mig den äran och binda min bröllopsbukett, jag hoppas hon vill och vågar :)

• Lindblomman

Var kan man köpa hållare till blommorna?

• Tesze

Lindblomman:

Jag hade tänkt att min syster skulle kolla i England där hon bor efter olika hållare. Annars kan man väl gå till en blomsteraffär och fråga om man får köpa en kanske?

• Kay

Xite, nej du byter inte ut stjälkarna. Man tar några blommor och lägger tillsammans så som man vill ha dem, lindar blomtråd kring stjälkarna för att de ska hålla ihop och sen tejpar runt stjälkarna/blomtråden med blomtejp (grön). På så sett så har du istället för många små stjälkar, en lite större som du sticker in i oasisen = färre hål. Tänk på att ha några extra oasis bollar utifall du sticker fel.Både tejp och tråd kan handlas billigt på tex Panduro.

Tesze, för att förankra de hängande klasarna lät jag ståltråden gå igenom hela oasisen även fast blommorna inte gjorde det, och sen fäste jag tråden i hållaren på andra sidan. *svårt att förklara, hoppas du förstår*

Lycka till, tjejer!

• f.d. Svart brud

I de fall när blommorna antingen har korta skaft eller skaft som lätt bryts av, måste man förstärka dem med ståltråd.
    Detta kan man göra med sk gaffelskaftning. Man har en stjälkdel ett par cm, sedan lägger man en smalt böjd ståltråd intill blomstjälken. Sedan virar man fast stälken ordentligt med stålstråden mot blomman och har en ståltrådsdel som sticker ut nedan för stjälkdelen. När det gäller små och känsliga blommor som t ex doftranka, så tar man en bit ståltråd, gör en liten ögla på ena änden och sticker sedan ståltråden rätt genom änden. Den lilla änden stoppar då, så man lätt kan sticka in doftrankans blomma så den sitter fast i buketten utan att kunna glida av ståltråden. Tror jag har en bild på det någonstans...

www.floralandgift.com/images/head1.jpg
    eller
    www.floralandgift.com/ideas/images/spcolonial104.jpg

(Jag har aldrig gjort brudbuketter på det sättet som Kay beskriver det, men funkar nog bra.)

Svar på tråden Binda sin egen brudbukett?