• Mia H

problem med svärföräldrar

vet inte hur jag ska förklara riktigt. Jag och min man hade distansförhållande under flera år vi var tillsammans, och nu sedan några månader bosatte jag mig i hans land. Och känner att kontakten med hans föräldrar börjar bli svår. Vi hade en ganska bra kontakt förut. Men efter att jag bott i Sverige nu senast i nästan 2 år, så har det blivit annorlunda. Dom verkar ha svårt att prata med mig och är mest med min mans brors fru. Som hon pratar samma språk är dom mera med henne och speciellt mamman. När vi är hos hans föräldrar och hans mamma börjar laga mat frågar hon alltid hjälp av min mans bror fru, och jag känner mig utanför. När jag frågade om hon vill ha hjälp säger hon bara nej, och jag förstår inte varför hon inte vill att jag hjälper till. För jag kan laga mat. Jag förstår att det är lättare som min mans brors fru pratar samma språk, men jag känner mig bortglömd för dom inte tar kontakt med mig. Förhållandet mellan dom och min mans brors fru är helt annorlunda än med mig. Och jag saknar det, för så var det förut mellan oss. Det är nästan som att dom favoriserar min mans brors fru, så känns det som. Om det är sant vet jag inte. Helt enkelt jag känner mig utanför och ledsen. Mycket som påverkar är att dom har så annorlduna kultur och mentalitet (min man är fransman). Jag vet inte hur jag kan göra för att inte känna mig utanför och få en bra kontakt med alla.

• Svar på tråden problem med svärföräldrar
  • Minimira

Det låter inte kul, jag förstår dig även om jag inte varit med om samma sak. Har du pratat med din man om detta?

• lundabrud

Ja det är inte lätt ... hur bra pratar du franska?

Kan du bjuda dem på middag och laga själv någon gång?

Vad säger din man? Vad tror han?

• joer

Det låter jobbigt! Har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Prata med din man om det han kanske kan hjälpa dig.

• loisa

Kan det inte vara så att vissa relationer går liksom i vågor? Ett tag är det ena svärdottern som är lite av en favorit, seda en annan. Klart att det påverkar också att du varit borta ett tag. Just köksarbete kan jag själv tycka bara är bökigt om man är fler än två...

• Jonnes brud

Frågá din svärmor varför hon inte vill ha din hjälp i köket. Berätta för henne att du verkligen vill vara i köket med henne och på så vis lära känna henne mer. Berätta att du känner dig utanför när du inte får "vara med".

• Lapinette

En fråga - vilket språk pratar du med dem? Själv är jag tvungen att knögla på med dålig franska när jag pratar med min blivandes mamma, för hon kan ingen engelska alls.

Har du pratat med din man om detta? Han kanske kan hjälpa dig att komma in i familjen bättre. Under åren du har varit i Sverige har hans mamma kommit hans brors fru närmare. Helt naturligt. Nu när du är tillbaka så blir det säkert bättre. Om det fortsäter och du känner dig utanför så bör ni nog prata med hans mamma.

Vi bor inte i samma stad (nästan hela Frankrike ligger emellan oss) som min blivandes mamma. Så när vi är där på besök så är det bara glatt och ingen är utanför. Om jag inte riktigt är med så är det inget jag känner mig stött över utan vet att det är så så länge min franska inte är på topp.

• Mia H

minimira: jag har pratat med min man om det här. Han sa att jag måste fråga rakt ut varför jag inte kan vara med och laga mat. Det känns svårt att göra, för att jag är rädd att hans mamma inte får ett bättre förhållande till mig, utan sämre.

lundabrud:Min man vill inte gärna blanda sig in i om att prata om hans föräldrar och speciellt mamman. Så det går riktigt inte att prata med honom om det. Det enda han sa var att fråga rakt ut och att jag tror dom inte gillar mig, fast det är helt motsatt. Min Franska är helt ok, utom för vissa ord som jag inte förstår eller kan hitta ibland. Det verkar som att dom tycker det är jobbigt för vi inte förstår varandra ibland. Så det är lättare att prata med min mans brors fru. Inte bara så kul. Dom kommer inte ofta och hälsar pa utan vi åker dit, och när dom gör det bor dom på hotel....varför vet jag inte, för det är konstigt för mig. Han är ju deras son och jag kan faktiskt laga mat . Det beror nog på deras vanor och allt måste vara vid en speciellt tid och så. För jag skulle vilja laga mat om dom skulle stanna. Mamman skulle vilja prova på olika matkulturer och så, men pppan vill bara äta franskt .

loisa:

Det är sant att jag var borta länge och min mans brors fru har bott fär ett litet tag och nära dom. Så dom har lärt och lär känna henne bättre. Hans bror och frun bodde i hennes land (franska guyana) så det är hennes tur. Känns bara så konstigt, och jag vet inte vart min plats är nu. Kanske får jag låta dom hålla på i köket ifred, eller hjälpa till med annat. Känner mig så splittrad för dom skrattar och prata i köket och jag sitter i ett rum bredvid. Och vet inte om jag ska gå dit och prata eller låta dom vara.

jonnes brud: ska försöka prata med henne. Hans föräldrar är pratar inte om problem eller så utan dom är mera personer som håller inne saker. Så jag blir den första i så fall .

lapinette: vi prata på franska. Jag kan prata franska bra, utom för vissa ord som jag inte kan hitta ibland och förstå. Som du skriver är det normalt att min mans brors fru kommit närmare hans mamma, och det är hennes tur, som jag skrev tidigare åt lois också. När vi hälsar på dom så är alltid hans bror och frun där också. Så det blir lite mycket för mamman också. Jag får nog ta och försöka acceptera att vi är 2 och försöka hiita min plats. Hur vet jag inte.

Detr är egentligen lättare att inte bo för nära svärföräldrarna. För då blir det som du sa mera glatt när man ses.

• Lapinette

Jag igen!

Självfallet ska du gå in i köket och göra dem sällskap! Delta i deras konversation och så småningom kommer ni vara 3 som gör middagen tillsammans. Det är jag säker på!

Just nu är de så vana att vara 2 så de glömmer nog lätt bort dig. Gå in och ta plats!

• Stjärna

Varför ringer du inte upp din svärmor och hittar på lite saker med henne på tuman hand?

Lite gammal hederlig 'bonding' så att säga.

Gå ut och ät, shoppa lite eller be henne ta med dig på något riktigt franskt, typ vinprovning eller se något fint kulturhistoriskt. Nåt måste ni väl kunna hitta att göra bara ni två?

Tror att om du får en relation till henne ensam kommer du närmare henne och blir lättare en del även i köket!

• Mia H

Tack lapinette och stjärna för era råd. Jag ska åka till svärföräldrarna idag och stannar där själv några dagar som min man åker bort pga. av jobb. Ska försöka få en bättre relation med dom. Får se hur det går . Hans pappa har jätte jobbiga kommentarer som kan verkligen vara stötande men jag har förstått att han inte vågar visa känslor och visar på det sättet att han gillar folk.

• Rosi_911

Jag måste bara få säga att det är väldigt svårt med svärföräldrar.

Man vill ju så gärna att dom ska tycka om en. Man vill ha bra kontakt,men vad gör man om det inte kommer?

Jag har nog gett upp! Jag har slutat ringa o besöka dom,lite tråkigt men ja kände att ja inte orkade mer.Nu är det så att det är dom som ringer o frågar efter mig hela tiden och vill att ja ska titta förbi dom.

Det lönar sig att vara stark ibland (=

Mia H jag hoppas att det löser sig för din del med.Tycker det var jättebra gjort av dig att åka hem till dom o spendera tid med dom.Visa dom att du vill att Ni ska ha bra kontakt.

Ha så kul (=

• Mia H

Rosi_911:

jag ar just nu hos svarforaldrarna(tagentbordet har inga svenska bokstaver), och det gar inte sa himla bra. Jag forsoker prata med foraldrarna men det verkar inte ga igenom. Hans mamma ar med hans brors fru for det mesta och jag vet inte vad jag ska gora. Dom gar och handlar ihop, lagar mati och pratar tillsammans. Nar jag gar till dom kanns det som jag stor. I morse sa hans mamma att hon ska handla och vantar pa brors fru, och jag var bredvid. Det kandes inte sa jattebra, for jag kan ju aka med istallet. Forstar ingenting just nu och kanner mig ledsen. Dom har kommit varandra sa nara och jag vet inte hur jag ska komma in i "cirkeln". Ingen av dom fragar ens om jag vill haka pa. Sa det gar inte sa bra som jag vantat mig . Det kanns som om jag ocksa vill ge upp men det tanker jag inte gora, far nogta till en annan "taktik". Kanske far jag bara pusha mig pp fast det kanns som jag tranger mig. Dina svar forldrar verkar vilja ha kontakt med dig som dom kontaktar dig. Jag tror att dom iblandm inte vet hur dom ska vara eller sa ar dom bara annorlunda i satt och person.

• Vårbrud -06

Stackars dig!

Tycker du är modig och stark som försöker få en bättre kontakt. Precis som du säger kanske du kan ändra taktik och istället försöka närma dig broderns fru. Henne kanske du prata med och berätta att du gärna vill umgås med dem. Håller en tumme för dig. Hoppas att du lyckas!

• meme

Hej Mia H! Jag förstår att du inte har det lätt, själv kommer jag från ett annat land och är tillsammans med en svensk kille. Jag har bott här i snart sex år, jag flyttade hit pga min kille o vi har varit tillsammans i mer är 9 år. Vi bodde 3 år i mitt land innan jag flyttade till Sverige. Jag älskar hans föräldrar jättemycket o vi har bra kontakt men ibland känner man ju lite utanför, speciellt om hans bror o fru kommer, då känner man verkligen hur annorlunda man är. Det är inte alltid lätt om man inte är från samma land från början. När jag flyttade t Sverige kunde jag inte ett ord på svenska o därför var det också svårt att skapa nära relation t dom, nu pratar jag bra svenska så det är så klart mycket lättare. Jag kan inte riktigt ge så många råd om din situation men jag absolut förstår dig, speciellt eftersom du bor i ett annat land än ditt eget. Det inte alltid lätt. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig till dig! Jag tror o hoppas att det att blir bättre sen när du har bott lite längre där. :)

Svar på tråden problem med svärföräldrar