• Tyskan

HJÄLP! Glass till efterrätt?

Vi tänkte ha fläderblomsparfait till efterrätt. Nu säger min far att det inte kommer att funka eftersom allt kommer smälta. Vi är 67 personer och 6 st serveringspersonal. Vi gifter oss den 13/8.
    Vad tror ni?

Tacksam för hjälp och erfarenheter.

Ida

• Svar på tråden HJÄLP! Glass till efterrätt?
  • Fresan

Varför skulle det smälta? Det kan ju stå färdigupplagt i frysen och sen är det bara att sätta ut det precis när det ska ätas.
    Jag tycker det är en perfekt dessert nu på sommaren.

• Ankmor

Köp torris hos AGA, det funkar! Vi köpte torris(kolsyreis i blockform) förra sommaren och fraktade fryst kött från Göteborg till Ångermanland, det tog cirka 12 timmar och köttet var lika fryst när vi kom fram som när vi åkte. Vet inte priset då det var min sambo som köpte in isen...

• mli_b

De lyckas ju servera glass varje noblelmiddag. Det vore väl märkligt om det inte går att ordna på en bröllopsmiddag :)

Jag har fått glass på ett bröllop. De hade glassen i stora bitar och serverade var och en vid borden.

Testa att göra parfait och se hur länge en tallrik klarar sig. Det kan kanske bli bättre om tallrikarna är riktigt kalla när man lägger upp det. Finns det plats att ställa en trave tallrikar i frysen? Det kan vara lite lättare än att få plats med tallrikar med parfait upplagt.

• Ellte

Bara det finns plats för tallrikarna i frysen så är det ju lugnt... Måste personalen lägga upp alla portioner innan de börjar servera kan det nog blir lite såsigt på de första... Men vad är det för personal? Är de vana (typ från cateringfirma eller så) så fråga dem :)

• Tyskan

Personalen är inte van, alltså inga proffs. Men det borde ju gå att lösa ändå . Det där med tallrikar i frysen är ju riktigt smart...

hur menar du att man ska göra med torrisen?

• Bulsan

Ska ni servera något till parfait? Att hälla lite skumpa över är både gott och festligt!

Jag tycker det är väldigt fint att servera glaskulor i tex martiniglas (går att köpa billigt på IKEA) Tanken med glasen är också att det kan vara enklare att ha i frysen (en kortare tid) Ställs så många det går på stora brickor...

• Ankmor

ursäkta att svaret dröjt.
    Jag menar att du kan förvara byttorna med parfaiten i torris. Antingen har du kylväskor eller också kan du ta kartonger som du klär med tidningspapper (tjockt) och häller/lägger torris under, runt och över, då håller sig parfaiten tills du skall servera den.
    Min sambo sade att det finns som "pellets" och som block (typ kylklampar).
    lycka till!

Svar på tråden HJÄLP! Glass till efterrätt?