• Brud25nyköping

Ngn som har varit i Hurghada och/eller Nilen kryssning?

Vi ska åka till Nilen kryssning + Hurghada (2 veckor) med Ving den 15/8. Jag vet att många har varit där, och vill gärna höra både ros och ris och praktiska tips innan vi åker! Vad är bra?Vad är dålig? Vad ska man tänka på?
    Vet rätt så mycket redan, men alltid roligt att höra från ngn som har varit där. Vi ska bo på Grand Hotell Resort i Hurghada..
    Tack i förväg!

• Svar på tråden Ngn som har varit i Hurghada och/eller Nilen kryssning?
  • anne på grönkulla

Åker själv på bröllopsresa två veckor i slutet av sept- början av okt & har varit mycket i Egypten förut, men tyvärr inte på något av de ställena. När vi åker kommer vi att göra en rundresa på egen hand med Alexandria, Kairo, Aswan, Luxor och ElGouna!

• Brud25nyköping

Emma:
    Vi ses då i Egypten,vi ska till Grand Resort på samma datum! Vi åker den 15/8 men är på kryssningen en vecka o sedan kommer vi till Hurghada, vi kanske ses där, heh!

• Callimillae

Vi åker också till Hurghada på bröllopsresa 25/8 åker vi, och ska bo på hotell Magawish som ligger ganska långt utanför själva Hurghada stad. Nästan en mil tror jag. Startade en tråd om detta för ett tag sen och har hört av många här att det ska vara väldigt dammigt och skitigt i Hurghada. Men det finns positiva reaktioner också! Hoppas vi alla får det underbart där iaf. :)

• ~emma~

Brud25nyköping
    Ja det kanske vi gör! Hoppas i alla fall att ni alla får en riktigt härlig resa! :)

• Brud25nyköping

emma:
    Detsamma!

• Brud25nyköping

KOm på en fråga till ang. Egypten.. Klädsel. Hur klädd ska man vara? Många reseguider pratar om att täcka axlar och knän.. Stämmer det verkligen? Tänker inte springa runt i bikini o tighta shorts, men kanske linne/halterneck och kjol övanpå knän... Är det ok, eller får man massa kommentarer o annat. Till templen + andra utflykter kan man ju täcka över sig lite. Hur har ni upplevt?

• Callimillae

Bra fråga Brud25nyköping. Hjälper till att puffa lite. :)

*puffelipuff*

• anne på grönkulla

I templen vet jag inte om det i sig är så noga hur man klär sig. Däremot om du ska besöka moskeer så måste man täcka armar, axlar & ben (gäller eg både män & kvinnor, kvinnor behöver dessutom täcka håret.) Alla tar av sig skorna vid ingången.

Däremot så ser du få egyptier som visar hud på det sätt vi gör på semester och därför så väcker det uppmärksamhet om man är bar. På turistorter bör det vara OK som du beskriver, den uppmärksamhet du väcker är säkert inte mindre för att du klär på dig mer. Men tänk på att det är svalare att ha täckande, ljusa kläder i naturmaterial än att klä av sig!

• Brud25nyköping

Anne på Grönkulla

Tack du! Du resonerar ungefär som jag.. har köpt lite långbyxor i bomull o annat..det är ju 40 grader varmt där..ingen roligt att bränna sig på första dagen (för sig, då ser man ut som en riktig turist,heh!)

• ~emma~

Jag har faktiskt bokat om resan till Hurghada nu. Vi ska åka till Grekland, Rethymnon istället. Jag tycker det är jättetråkigt att inte åka till Egypten som jag hade sett fram emot så mycket, men våra familjer var så oroliga så det kändes bäst så. En annan gång...

• Callimillae

~emma~ - Rethymnon är kanon det oxå, bara så synd att det är så dyrt i Grekland nu för tiden!

Det känns ju lite skakigt med attentaten i Sharm el Sheik, men vi satsar på att åka till Hurghada ändå än så länge.

Hoppas vi alla får underbara semestrar - och att inget händer! :)

• Brud25nyköping

Vi åker också, fast det händer grejer där borta. Känns att det kan hända var som helst (tänk på London) och Ud skulle väl komma ut med reseförbud om dom anser att det är riskfylld att åka..
    Allt går nog bra om det inte händer något mer därborta..
    Längtar dit redan!

• anne på grönkulla

Vi tänker också fortfarande åka. Men som jag har skrivit i andra trådar så kanske vi funderar lite extra på när vi besöker populära tursst mål för att undvika de värsta folkmassorna, t ex.

• ~emma~

lenaelena
    tack för tipset! Är paret som gjort denna sida detsamma som huserar inne på www.kalimera.se ?

Jag förstår verkligen er andra som väljer att åka ändå. Jag blev så besviken - hade ju längtat efter sand, snorkling och pyramider! Men nu har jag vant mig vid tanken på Kreta, vi ska hyra bil och åka runt ön en del. Och sooooola :D

Ha en underbar semester allihop, glöm inte att slappna av lite också :)

• lenaelena

~emma~ Ja, det är Calle & Git från Malmö som gjort sajten. De har bott på Kreta nu i 1½ år.
    Jag har varit på Kreta 5 gånger, och gillar nog allra mest södra delen av Kreta runt Agios Nicolaus och Palmstranden, o s v. Hyr bil och åk runt. Tänk på att fylla tanken full, det tar längre tid än man tror p g a alla serpentinvägar.
    I Rethymno är det ganska ofta svart flagg på stranden (starka underströmmar), och då tar man bilen eller bussen till Georgiopolis lugna och fina strand.

Svar på tråden Ngn som har varit i Hurghada och/eller Nilen kryssning?