• Brud25nyköping

Ngn som har varit i Hurghada och/eller Nilen kryssning?

Vi ska åka till Nilen kryssning + Hurghada (2 veckor) med Ving den 15/8. Jag vet att många har varit där, och vill gärna höra både ros och ris och praktiska tips innan vi åker! Vad är bra?Vad är dålig? Vad ska man tänka på?
    Vet rätt så mycket redan, men alltid roligt att höra från ngn som har varit där. Vi ska bo på Grand Hotell Resort i Hurghada..
    Tack i förväg!

• Svar på tråden Ngn som har varit i Hurghada och/eller Nilen kryssning?
  • Nessii

Jag har varit på Nilenkryssning och i Hurgada, docj inte samma hotell som du. Tjaa, vad har jag att säga om detta. Nilenkryssningen var trevlig, avslappnat o skönt. Men det var desto jobbigare när man var tvungen att "möta" det egyptiska folket dvs männen. De var på en hela tiden med frågor om försäljning, skoputsning, tjänster mm mm o de fattar inte ett NEJ. Man blir "påhoppad" även om man går o håller sin pojkvän/man i handen. Visst det är charmigt att få höra "Lucky Man" två-tre gånger men när man har hört detta tre gånger per dag så är det inte så kul längre.

Jag är glad att jag har fått se o uppleva dessa saker i egypten men jag åker inte dit igen.

Man ska vara noggrann med att tvätta händerna o inte käka mjukglass eller kulglass, otvättad frukt o kall mat för då kan man bli ordentligt magsjuk. Det sägs ju att alla blir magsjuka när de är i Egypten, frågan är bara hur mycket eller litet man blir det. Käka bakterietabletterna Trevis till varje måltid så kan du hålla magsjukan lite på avstånd. Finns att köpa på Apoteket. Drick mängder med vatten, dock inte kranvattnet. Tjaa detta var lite att tänka på. Ha det så gott på semestern, hoppas jag inte lät för negativ.

P.S Många vill har dricks för absolut allting om det så bara är att de håller upp en dörr för dig, så lär dig dit att kommentaren "bagsisch" betyder dricks. D.S

Nessii

• Brud25nyköping

Tack Nessii!
    Har förstått att mannen kan vara riktigt "pain in the ass", fast trodde att det är lugnt när man är där med din man..men men..Det får man väl stå ut med.
    (eller försöka iaf) Tack för tipsen,man räknar bli sjuk minst en gång under resan Ska dricka Dukoral innan o packa massa diarre tabletter med oss. Köpte även en flaska handdesinfektionmedel (handsprit) för att hålla händerna rena.. Det lät inte alls "för" negativ, jag ville ju höra både och! Tack en gång till.. mer kommentarer välkomna!

• Brud25nyköping

är det bara nessii som har varit på resande fot?

• clarke

Vi bode på Grand REsort,ett underbart hotell. Vi hade halvpension och det var bra mat. Frukosten var enormt god och med mycket läcker frukt. De är noga med hygien på hotellet och varken jag eller min man blev magsjuka. Jag rekomenderar er att åka ut med båt och snorkla det var otroligt. Vi var där i aug-04. Jag ska tillbaka till egypten i oktober.

• ~emma~

Hej!
    Vi ska till samma hotell den 22/8 :)
    Första gången i Egypten, så jag kan nog inte tipsa dig om så mycket. Men jag har hört av andra att hotellet ska vara jättebra och hygieniskt precis som clarke sa. Jag har också hört att man absolut inte får missa att åka till Kairo, helst då på en tvådagarstur eftersom det tar sju timmar med buss enkel resa från Hurghada.
    Vi brukar vilja hitta på en massa saker, men jag undrar hur mycket man kommer att orka göra i hettan...
    Ha en trevlig resa!

• Deej

handdesinfektionmedel är defnitivt ett måste! Deras pengar är lite "smutsiga" och jag ville gärna tvätta mig direkt efter jag pillat på dem. Dessutom är dt ganska bra att ha om man varit ute mycket och bara vill få rena händer före man ska äta.

Ni måste definitivt åka till Kairo och pyramiderna! Vi var där på en tvådagarstur och det var helt fantastiskt! Vi fick höra allt om deras historia, väldigt intressant även om det är för mycket att ta in allt och komma ihåg det i dagsläget...

Maten var helt ok, men vi fegade lite då många restauranger såg lite skitiga ut (dock ej hotellrestaurangen) så vi tog faktiskt, pinsamt nog, några vändor på lokala McDonalds. Mycket mat, för lite pengar! Men buffén på hotellet var oxå mycket bra. Jag gillade bäst kufte, små avlånga köttbullar som låg i tomatsås, det kan jag verkligen rekommendera.

Att göra en stadstur är faktiskt något som kan vara bra i Hurghada om man vill se hela "orten" som man bor på. Det är långt att promenera hela vägen från Sakkala till gamla Hurghada (minns inte exakt hur långt). På denna rundan åkte vi till gamla hurghada och besökte en marknad där allt möjligt såldes. Själv köpte jag hibiskuste för 17pund (ca 17kr) för ett hg. Men på marknaden i Kairo betalade jag 2pund för samma mängd så pruta, pruta och pruta!

det var lite om vår resa, vill du veta mer så hör gärna av dig!

• ~emma~

Jag kan passa på och fråga:
    Ska man växla pengar innan man åker?
    Ska man köpa vin etc på taxfree på vägen ned eller vänta tills man kommit fram? Jag har hört att man bara får köpa sprit första dygnet efter att man ankommit.

• clarke

Man kan bara växla till egyptiska pund i egypten. Så växla till dollar i sverige och sen till EGP i Egypten.

• Brud25nyköping

nu så! Tackför alla svar, mest positiva reaktioner, skönt! Ju, vi fick redan lite pengar, och dem är skitiga! Det känns bra att höra att hotellen är bra!
    Emma: Man kan köpa på taxfree på flyget (hämta katalogen hos researrangören) eller när man kommer fram (inom 24 timmar) Vi köper på flyget, lagom pris och då är det klart.Vi ska ju inte supa hela semester..heh!
    Och Kairo resan skulle vi så gärna gjort, men nu är det så, att det har varit så mycket terrorism mot turister i KAiro så alla utflykter dit är inställda ;-( Så synd! Men vi ser nog mycket at landet på Nilen kryssningen (en massa utflykter där..) Och snorkla måste jag göra! Tack snälla alla ni!!! Ser fram emot resan så mycket!

Svar på tråden Ngn som har varit i Hurghada och/eller Nilen kryssning?