Vad skrev ni i era TACKKORT???
Idétorka!
Hjälp mig! Hur utformade ni era tackkort?
Otroligt tacksam för svar!
/ Teddan1
Idétorka!
Hjälp mig! Hur utformade ni era tackkort?
Otroligt tacksam för svar!
/ Teddan1
......jag vet...urtråkig fråga men ibland måste man bara få lite inspiration....
:) :) :)
Det blev ganska traditionellt
Tack for uppvaktningen i samband med var brollopsdag och for den urlackra skalen!
eller
Tack for uppvaktningen i samband med vart brollop och for den suverana dikten!
Sedan skrev jag nagot mer personligt tex
Vi ses snart i Sverige!
Vi hade jattekul pa festen hoppas att ni hade det ocksa.
Lite beroende pa vem man skrev till.
Men vi hade sa manga (140) tackkort att skriva att man blev lite trott...
Hade jag haft farre hade jag nog forsokt vara lite extra personlig :)
Håller med dig...
sitter med ca 200 tackkort framför mig, varav hälften skall vara på tyska...
Tack för ideérna!
Till dom närmaste kan man kosta på sig något personligt. Till de mer avlägsna och så kan man kanske vara lat och trycka en standardrad, det tar ju sin tid i sig att signera alla...
*Puffar*
En sak som jag (gäst) uppskattar är när brudparet även tackar för den present man givit dem.
Trist är när när man knappast ser att det är de själva som skrivit under med sitt namn - och inget mer... Ok att bröllopet är över, men man kan ju anstränga sig liite. (Tänker på ett särskilt tillfälle)
Vi har försökt skriva personligt till alla vid alla större händelser, även om man blir lite trött, och känner att man upprepar sig. Men om ens gäster har lagt tid, pengar och tankemöda på att välja en present som de hoppas att vi uppskattar, då kan vi faktiskt ta och lägga en tiondel av pengarna och en femtedel av tiden det tagit dem, på att skapa ett vackert tackkort.
Alltså: handskrivet, snyggt centrerad text, bästa pennan, personligt tack för namngiven present, individuella formuleringar, och sen skriver man inte mer än tio kort om dagen, för annars blir handstilen så slängig och ful i de sista korten.
Hittar jag en bra formulering kan jag återanvända den, men inte till folk där det finns en risk att de ser varandras tackkort och kan jämföra.
Det misstag jag gjorde efter bröllopet var att jag skrev fel i de första tackkorten till dem som skickat present/telegram men som inte var närvarande, jag kom på efter ett tag att det inte var uppvaktningen jag skulle tacka för, utan vänligheten att uppmärksamma vår stora dag. Fast då var det lite svårare att formulera sig utan att det blev krystat, och bra mycket svårare att variera sig.
Som loisa och S.L skrev så är det ju jättetrevligt om man som mottagare känner att det är skrivet till den. Vi gjorde egena tack-kort så det var ett evigt klipp & klistrande och knåpande några veckor, men det var det värt! Det var jättekul när man i efterhand fick höra av gästerna att de gillade våra personliga kort. (Samtidigt som det blir en påminnelse för gästen vad man gav bort...om man råkat glömma..)
En liten kommentar till Karin78: jag tycker det är tvärtom, att det är till de avlägsna som man skall lägga mer energi på tackkorten. Det är ju otroligt mycket mer omtänksamt av någon som jag träffar en gång om året att uppvakta vid ett bröllop än att mina föräldrar gör det, så därför förtjänar de avlägsna mer tack för sin omtanke!
Jag tycker inte det är fel att trycka kort med en färdig vers typ" Nu har bröllopsklockor klingat..."
och sedan under skriva en personlig hälsning
och tack typ
"Tack för microvågsugnen, den används flitigt"
och sedan era namn under
personlig hälsning och era namn är naturligtvis handskrivna :)
Har ni gjort egna tackkort eller köpt från fotografen...?
Litet tips som jag har tänkt göra så småningom.
Köp färdiga tredelade kort vik in fotot och sätt "brads", (ljungfruben,kallas de med) runt kortet. Då kan det även tas ut och sättas i ram om det önskas av någon. Man har ju inte råd att ge bort ett stort foto till alla.
vi gjorde såhär:
dubbelvikta gråa "liggande" kort. på framsidan skrev vi TACK... med svarta bokstäver med hjälp av chabloner. på vänster insida skrev vi:
"...för att ni kom och firade vår stora dag med oss" och sen våra namn såklart
och sen på höger insida klistrade vi fast ett kort på oss två som vi tog själva på festen. lite suddigt, hela vi kom inte riktigt med osv...
vi fick jättemånga possitiva kommentarer på korten.
eftersom vi hade avsagt oss presenter tackade vi "bara" för att de kom...
Vi hade önskat oss pengar, hur tycker ni att vi ska formuler våra tackkort? Känns kontigt att skriva tack för pengarna. För pengarna har vi köpt mattor och möbler till vårt hem. Kanske tack för bidraget till.... Eller vad tycker ni?
Vi har också önskat oss pengar till vår bröllopsresa. Vi kommer skriva "tack för erat bidrag till vår bröllopsresa" eller ngt...