• Bröllopstokiig

Finns någon mall för äktenskapsförord?

Hej,
    Vi vill skriva ett äktenskapsförord som visar att det vi går in med är enskild egendom även eventuella gåvor (släkthus tex). Bankens jurist tar 1500 kr/h för konsultation & skrivning av äktenskapsförord. Finns det några mallar man själv kan använda istället då detta borde vara ett relativ standardvariant av äktenskapsförord?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Finns någon mall för äktenskapsförord?
  • Bröllopstokiig

Denna notarie är totalt inne på fel spår!

Äktenskapsförord gäller både vid dödsfall och skilsmässa, punkt slut.

Jag drar ett exempel för att du ska se hur tokigt det kan bli!

En man avlider och efterlämnar hustru och två barn som han har med en annan kvinna. Makarna har skrivit äktenskapsförord där allt är enskild egendom, och mannen har betydligt större tillgångar än hustrun, säg att han har 1 000 000 kr och hon har 100 000 kr, och att större delen av hans förmögenhet ligger i makarnas fastighet.

Vad händer? Jo, särkullbarnen (just för att de är särkullbarn och inte gemensamma barn) har rätt att få ut sitt farsarv (vilket är hela hans kvarlåtenskap) direkt när han dör. Eftersom makarna har äktenskapsförord kommer ingen bodelning att ske och barnen ärver 500 000 kr vardera, och hustrun behåller sina 100 000 kr.... Detta innebär att hustrun, för att kunna bo kvar i huset, måste lösa ut barnen, med tillgångar som hon uppenbarligen inte har.

Skulle inte äktenskapsförordet funnits i detta fall skulle makarnas sammanlagda tillgångar, 1 100 000 kr, fördelas genom bodelning och hälften av detta belopp, 550 000 kr tillfalla hustrun och 550 000 tillfalla barnen. Ett betydligt bättre utgångsläge för hustrun alltså!

Detta är huvudregeln, det finns dock möjligheter att jämka oskäliga äktenskapsförord (se tex ang arvet efter Jarl Kulle), men då måste det till en process som givetvis kan bli dyrbar.

En annan aspekt är den skatterättsliga. Om vi säger att makarna ovan inte har några barn så kommer hustrun att ärva sin man, det är sant. Men eftersom äktenskapsförordet hindrar bodelning, kommer hustrun att få betala arvsskatt på 1 000 000 kr, istället för 550 000 kr om bodelning kan ske, innebärande 126 000 kr i skatt, jämfört med 27 000 kr!!! DET är massor med pengar!!!

• Bröllopstokiig

Ok. Jag kan förstå det hela om man har särkullbarn men om man inte har det. Hur blir det då? Det är nämligen så det kommer att bli för oss. Ingen av oss har barn sen tidigare och för tillfället har vi inga gemensamma barn heller. Vem ärver pengar och saker då?

• Bröllopstokiig

Kan man inte skriva in detta i äktenskapsförordet, att reglerna endast ska gälla vid skilsmäss och inte vid dödsfall??

• Bröllopstokiig

Jo. Ni ärver varandra, och som jag skrev ovan så kan då äktenskapsförordet ställa till det skatterättsligt.

När jag säger att ni ärver varandra menar jag att ni ärver varandra med fri förfoganderätt som det så fint heter. Detta innebär att den efterlevande "fritt" får disponera över arvet (dvs göra sig av med alla pengar om han vill) men denne får INTE skriva testamente över det arv som han erhållit. Sedan då den efterlevande dör kommer den först avlidnes släktsida in och dessa släktingar har då rätt att få ut arvet efter "sin" släkting. Knepigt va!? Du kan ju tänka dig hur konstigt det blir om det går 50 år mellan dödsfallen...

Ovanstående kan ni förhindra genom att skriva testamente där ni förordnar att ni ärver varandra med full äganderätt.

• Bröllopstokiig

Ok. Tack. Då vet jag lite mer. Det är mycket att tänka på. Jag har lånat hem lite böcker om detta från biblioteket men inte läst de än. Ev. skulle man kanske skriva testamente sen också men jag tror jag börjar med äktenskapsförordet så länge. Tack för allt hjälp!

• Bröllopstokiig

Kicki, en liten fråga bara: Det var bra länge sedan jag läste familjerätt men jag har för mig att en föreläsare sa att man ska passa sig för att skriva ett testamente som ger efterlevande make full äganderätt även om man bara har gemensamma barn. Enligt föreläsaren kan de gemensamma barnen i så fall klandra testamentet med hänvisning till laglotten och därmed få ut sitt arv direkt. Vill man förordna om full äganderätt ska man, enligt föreläsaren, göra detta med undandag för barnens laglott som ska ärvas med fri förfoganderätt. Stämmer detta?

Kristin, jag hoppas att du inte tog mitt lilla påpekande som en pekpinne. Jag vet ju att du bara vill hjälpa till men jag tänkte bara varna Victoria för att utnyttja mallar för mycket. Skicka mig inte 'onda ögat' nu

• Bröllopstokiig

Viktoria - kolla om prisuppgiften från banken är inkl moms... Vi fick priset 1800:- PLUS moms och avgiften till tingsrätten (275 så slutsumman hamnar nå'nstans på 2500-2600 tror jag.
    Vi tyckte i alla fall att det var värt pengarna att få det riktigt gjort. Främsta anledningen (då ingen av oss sitter på förmogenheter) var att det jag ärver från min släkt skall vara min enskilda egendom och i händelse av mitt dödsfall ska det gå tillbaka till min släkt (om de efterlevande inte kommer överrens om annat). Vi har en del äldre möbler som tex gammelfarfar snickrat osv. Hej hopp=)

• Bröllopstokiig

Nea: Vill ni att din del ska vara kvar på din sida när om du dör före din man så måste du även skriva testamente. Det räcker inte med äktenskapsförord. Det är i alla fall som jag tolkat ovanstående diskussioner.

• Bröllopstokiig

Hoppsan såg inte att det var arv du skrev Nea. Sorry. Då gäller ju äktenskapsförordet.

• Bröllopstokiig

Tack för alla tänkvärda råd!

Nu ska vi börja med att sätta oss ner och fundera på vad det egentligen är som vi vill att det ska stå... och nästa steg är nog att kontakta "nätjuristen" (Kristin's tips) eller så blir det bankens jurist.

• Bröllopstokiig

Sara H! Det där var lite klurigt! Om jag inte har alldeles fel, reserverar mitt svar lite, har inte haft tid att kolla upp det, så tror jag att det blir så att om barnen klandrar testamentet kommer laglotten att erhållas av den efterlevande med fri förfoganderätt, med hänvisning till att det är "enligt lag".

MEN, det är inte så klokt att skriva ett testamente med innebörden "full äganderätt" när man har gemensamma barn (mitt svar gällde par som inte har barn), därför att vid den efterlevandes död kommer då arvet bara från ett håll, vilket innebär att barnen bara har ett skattefritt grundavdrag (70 000) istället för ett från varje förälder (alltså 70 000 x 2).

Det är super-svårt att skriva om sådana här saker rent generellt, därför att det finns så många "om" och "men" och undantag...

• Bröllopstokiig

SARA H!!!
    Nu har jag hittat svaret på din fråga!
    Det var faktiskt som jag trodde, makan får laglotten med fri förfoganderätt om barnen klandrar testamentet, och tydligen ska det framgå av ÄB 7:3 st 2, men DET är verkligen inte helt lätt att fatta när man läser paragrafen...

• Bröllopstokiig

Jösses vad ni kan! Jurister hela bunten? :)

Jag, som inte kan nåt om juridik, undrar vad man måste tänka igenom innan man bokar tid hos nån jurist.
    Måste vi veta vad som ska stå, hur får man reda på det, vad är det isåfall som juristen gör för 2000 spänn?

Känner mig lite dum, men det är bättre att se dum ut och fråga än att göra fel... :)

• Bröllopstokiig

Sara, jag har skickat det jätteonda ögat till dig nu. NÄ!!!! Så klart inte! Jag är inte det minta sur...

• Bröllopstokiig

Ellte:
    Tänk över era egendomsförhållanden, hur ser det ut egentligen? Hur vill ni att det ska bli om ni skiljer er eller om en av er går bort? I övrigt är det tänkt att juristen ska kunna ställa de "rätta" frågorna och utifrån det utarbeta lämpliga dokument.
    Lycka till!!!

• Bröllopstokiig

Vi har inte så hemskt mycket saker eller pengar. Grejen är att min blivande precis håller på att starta eget vilket jag är lite orolig för. OM det (vilket jag absolut inte hoppas & tror) skulle gå åt skogen vill inte jag hamna i några skulder pga. det... Har det med äktenskapsförord att göra?

• Bröllopstokiig

Ellte - vänta på bättre svar från juristtjejjerna ovan... här får du bara vad jag tror...
    Jag tror att det är ganska vanligt att man skriver över nästan allt på den parten som INTE har eget företag - för att man som par inte får en massa skulder om det skulle gå illa.... men det är väl alltid ett risktagande hur man än gör eller skriver... Går det illa kan ju faktiskt kronofogden komma å ta grejer från ert hem, men inte om dom står på dej, typ...
    Ni kan ju skriva över grejerna i ett senare skede också så länge båda är överrens.

• Bröllopstokiig

Hej
    Ni som verkar kunna det här med juridik-
    Om det nu är som ni säger att ett äktenskapsförord även gäller vid dödfall- vad innebär det då rent praktiskt. Betyder det "bara" att man får betala mer i skatt eller betyder det även att man inte ärver varandra fullt ut.
    Jag har tex pengar på banken (ca 50 000 så det är inga enorma summor vi pratar om). Om jag dör- ärver min man dem då men han får betala mer i skatt eller går det till mina föräldrar eller syskon på något sätt. Nån som vet? Gör det nån skillnad om vi har barn eller inte?

• Bröllopstokiig

"Ellte": Om det går åt skogen med företaget så kan kronofogden ta din M2B:s egendom, men din egendom kan de inte röra, äktenskapsförord eller ej.
    Jag tror tyvärr inte att det hjälper att skriva över saker på dig, eftersom det finns regler som säger att kronofogden kan begära återvinning av saker som du inom tre år förvärvat från din make...
    "En som skrivit äktenskapsförord": Nej, äktenskapsförordet förändrar inte arvsrätten i sig.

• Bröllopstokiig

Ja du Kicki, hur man ska kunna utläsa det ur 7:3 st 2 går nästan över mitt förstånd. Hur som helst, tack för att du kollade upp det! Det var nog jag som hade rört till det i mitt lilla förvirrade huvud. Det jobbiga är ju att hur bra koll man än har på familjerätten så ska alltid de skatterättsliga reglerna komma och ställa till det. Puh, det är tufft att vara skatteplanerare

Svar på tråden Finns någon mall för äktenskapsförord?