• Bröllopstokiig

Finns någon mall för äktenskapsförord?

Hej,
    Vi vill skriva ett äktenskapsförord som visar att det vi går in med är enskild egendom även eventuella gåvor (släkthus tex). Bankens jurist tar 1500 kr/h för konsultation & skrivning av äktenskapsförord. Finns det några mallar man själv kan använda istället då detta borde vara ett relativ standardvariant av äktenskapsförord?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Finns någon mall för äktenskapsförord?
  • Bröllopstokiig

Hej!
    Gjorde en sökning på leta.se på orden "mall äktenskapsförord" och hittade följande länk som verkade ha en del mallar att erbjuda. Kan inte garantera riktigheten i dem eller hur användbara de är för er men tänkte ändå förmedla mina sökningsresultat.

jurist.hypermart.net/jurform.html

• Bröllopstokiig

Tack så jättemycket Kristin! Precis vad jag också var ute efter.

När jag pratade med Tingsrätten så sa de även att det inte fanns några formkrav för hur ett äktenskapsförord skulle se ut. Huvudsaken att man förstod själv vad det innebar samt att personnummer och namn fanns med. De kollar även igenom det när man lämnar in det så att det ser riktigt ut, men de kollar ju förstås inte upp om det man skriver är sant.

Därför känns det ganska onödigt att lägga ut flera tusen på en jurist. Nu har vi ju dessutom exempel på hur man kan skriva så då borde det definitivt inte behövas.

• Bröllopstokiig

Personligen är jag inte så himla förtjust i juridiska mallar eftersom det är lätt att man följer dessa utan att veta vad man egentligen avtalar om. Se därför till att ni åtminstone läser igenom någon bok (kanske något av Grauers eller Agell) för att bli medvetna om följderna av avtalet. Att all egendom görs enskild, även sådan som förvärvas inom äktenskapet, kan få katastrofala följder om det är så att ena parten står för alla stora förvärv medan den andra lägger sin inkomst på t ex dagligvaror (ganska klassiskt problem). Tänk även på att substitut för enskild egendom också blir enskild (om inte annat avtalats) men att detta inte gäller avkastning. En jurist kan ofta bättre förutse följderna av avtalet medan en lekman kan ha svårare för detta. På så sätt kan 1.500 kr vara väl investerade pengar.

• Bröllopstokiig

Håller definitivt med Sara H! Man kan 'luras' att tro att det som är skrivet är precis som man vill ha det men texten kan ha en juridisk innebörd som är av annat slag! Kontakta en jurist för säkerhets skull... Om det blir fel är ju hela vitsen med äktenskapsförordet borta, eller hur?

• Bröllopstokiig

Sara & Nea,
    det var just det jag menade när jag sa att jag inte vet riktigheten i dessa mallar. Ni jurister har självklart bättre koll på detta än oss vanliga lekmän!

Men med en mall att utgå från kanske man kan se hur det ställs upp och sedan lämna ett halvfärdigt förslag till juristen?

• Bröllopstokiig

Håller absolut med tjejerna ovan, mallar är bra till mycket, MEN INTE SOM JURIDISKA DOKUMENT.

Jag jobbar mycket med just testamentet, och det är rätt vanligt att ett testamente inte alls innebär det som avsetts, och då kommer folk med kommentaren: "jamen, vi skrev ju av grannarnas testamente", eller "det var ju en POLIS (tydligen anses poliser vara allvetare)som hjälpte oss". Tyvärr, har personen som skrivit testamentet avlidit så är det "to late" att ordna upp det hela...

Även om ett äktenskapsförord i och för sig kan te sig enkelt att skriva så är det betydligt svårare att som lekman överblicka konsekvenserna av det.

Femtonhundra spänn är mycket pengar, men risken finns att du en dag kommer att ångra dig bittert om inte dokumentet utformas omsogsfullt! Tänk på att ett äktenskapsförord inte bara gäller vid skilsmässa, utan också vid dödsfall, och min erfarenhet är att ett äktenskapsförord ibland "låser" positionerna på ett olyckligt sätt, både vad gäller arv- och arvsskattemässiga konsekvenser.

Att lämna ett halvfärdigt förslag till juristen tror jag inte sparar några pengar direkt. Jag skulle gissa på att 1 500 kr är ett "paketpris" som banken tar ut oavsett om ni har klottrat ned några rader själva i förväg, banken kommer säkerligen skriva om det ändå, även om texten i och för sig är korrekt.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Kicki: Hur menar du att äktenskapsförord gäller vid dödsfall? Jag pratade med en notarie på tingsrätten och hon sa att äktenskapsförordet bara gällde vid skilsmässa, inte dödsfall. Vid dödsfall så tillfaller allt den andra personen i alla fall. Det är ju så man vill ha det. Vem skulle annars få alla saker eller pengar. Släkten?? Vill man att det ska tillfalla någon annan än ens man när man dör så ska man isåfall upprätta testamente. Det var så jag fattade det på henne i alla fall.

• Bröllopstokiig

Jag är inte jusrit men jag är nästan säker på att äktenskapsförord bara gäller vid skilsmässa, inte vid dödsfall.
    Precis som Åsa säger...

• Bröllopstokiig

Anna........det gäller även vid dödsfall....annars vore det ju meningslöst
    att skriva något

• Bröllopstokiig

Sanna: Så du menar att om du dör och inte har haft några planer på att skiljas från din man, vill att dina pengar och saker ska gå till dina föräldrar eller släkten? Jag vill absolut att de ska gå till min man isåfall. Det är ju den personen man älskar mest av allt i hela världen. Isåfall måste man ju dessutom ha testamente också. Jag tvivlar... Dessutom sa ju juristen jag pratade med att det inte gällde dödsfall. Hmm...

Svar på tråden Finns någon mall för äktenskapsförord?