Håller absolut med tjejerna ovan, mallar är bra till mycket, MEN INTE SOM JURIDISKA DOKUMENT.
Jag jobbar mycket med just testamentet, och det är rätt vanligt att ett testamente inte alls innebär det som avsetts, och då kommer folk med kommentaren: "jamen, vi skrev ju av grannarnas testamente", eller "det var ju en POLIS (tydligen anses poliser vara allvetare)som hjälpte oss". Tyvärr, har personen som skrivit testamentet avlidit så är det "to late" att ordna upp det hela...
Även om ett äktenskapsförord i och för sig kan te sig enkelt att skriva så är det betydligt svårare att som lekman överblicka konsekvenserna av det.
Femtonhundra spänn är mycket pengar, men risken finns att du en dag kommer att ångra dig bittert om inte dokumentet utformas omsogsfullt! Tänk på att ett äktenskapsförord inte bara gäller vid skilsmässa, utan också vid dödsfall, och min erfarenhet är att ett äktenskapsförord ibland "låser" positionerna på ett olyckligt sätt, både vad gäller arv- och arvsskattemässiga konsekvenser.
Att lämna ett halvfärdigt förslag till juristen tror jag inte sparar några pengar direkt. Jag skulle gissa på att 1 500 kr är ett "paketpris" som banken tar ut oavsett om ni har klottrat ned några rader själva i förväg, banken kommer säkerligen skriva om det ändå, även om texten i och för sig är korrekt.
Lycka till!